KAKO to obično ide u nas – stvar je, naravno, procurila i ostavlja blatnjave tragove. Predsjednik Zoran Milanović je prema najavi išao u Albaniju u "privatni posjet" na poziv albanskog premijera. Kasnije smo doznali da je posjet bio služben. Pitanje kojim će se baviti Povjerenstvo za sukob interesa je koliko je taj put privatan, a koliko služben. U američkoj tradiciji, koja je prilično razrađena, ako vas pozove predsjednik (premijera, kao što znamo, nemaju), put je barem radni, privatni je ako ste baš privatno došli tamo i nemate poziv od šefa države. Što će na kraju biti s ovim – još ne znamo.
Druga je stvar, predsjednik Milanović je tamo bio s obitelji. U nešto bogatijoj Njemačkoj kancelarka Merkel uredno može na odmor državnim avionom besplatno, što i koristi kada odlazi u svoju uobičajenu destinaciju, Italiju. No, prije nekoliko godina talijanske sigurnosne službe su ostale začuđene činjenicom da je na odmor službenim avionom došla sama, dok je bio najavljen i njen suprug Joachim Sauer. Ljubazni Nijemci su im objasnili da profesor Sauer, inače renomirani kvantni fizičar, nije htio platiti 3000 eura, koliko košta vožnja državnim avionom (besplatno može putovati samo kada kancelarka ide na službeni put koji uključuje i partnera), već je uredno, kao i svaki štedljivi i racionalni Nijemac, uzeo svoj kofer, bermude, natikače, šarenu košulju i bokserice te sjeo na low cost let za Italiju koji dođe stotinjak eura. U svijetu su stvari jasne do zadnjeg eurocenta.
Titova jahta Podgorka
No, treća i najvažnija u ovome je činjenica – mi imamo državnu jahtu. U sastavu Hrvatske ratne mornarice je uredno 39-metarska jahta Učka, koju će oni s duljim sjećanjem znati kao Podgorku (znate ono – Podgora, kolijevka partizanske mornarice). Podgorka, danas Učka, je Titova jahta izrađena već davne 1963. godine, luksuzno, kako i priliči, u aluminiju i tikovini, s klimom. Za razliku od Galeba koji je formalno bio Školski brod Jugoslavenske ratne mornarice i koji je imao samo dio prilagođen za smještaj jugoslavenskog predsjednika te se taj nekadašnji brod za banane koristio za duge ture po Africi i Aziji, Podgorka je prava jahta. Kako je dosta stara, imala je i nadogradnji i obnova, a sada ta lijepa jahta plovi i brže nego u Titovo vrijeme, tu su dva motora od 1800 kW snage, 18 čvorova brzine, iznutra pomalo retro, no odlično sačuvana. Tu je perzijski tepih, veliki salon za primanje, 15 članova posade…
Jahtu su negdje pri kraju Jugoslavije mislili umiroviti, no kako ide ona, "I poslije Tita – Tito!", uredno je ostala, formalno kao ratni brod Hrvatske ratne mornarice. Kažu da su je koristili i Franjo Tuđman i Ivo Josipović. Sada i Milanović za privatni/službeni put u Albaniju. Lijepo. No sada se zamislimo – što će ovoj državi državna jahta? Čemu beskrajno skupo održavanje plovila koje nema nikakvu vojnu ulogu, već se povremeno koristi za prijevoz državnog poglavara ove osiromašene države, koji onda može s palube gledati otoke i piti viski po uzoru na "najvećeg sina naših naroda i narodnosti"? Trideset godina održavanja. Trideset godina držanja u plovnom stanju. Trideset godina držanja posade, barem djelomične (sada, kada je vojska profesionalizirana, govorimo o ljudima na plaći). Gdje i čemu služi ta jahta kada je predsjednici ne koriste, a koriste je par dana u mandatu? Tko se onda koristi salonima? Pogledom s palube? Krevetima? Što će HRM-u takav brod koji svi mi plaćamo?
Vile, rezidencije, jahte – sve o vašem trošku
Državne vile, rezidencije, sada i jahte. Sve o narodnom trošku, sve o novcu poreznih obveznika koje nitko ne pita žele li to financirati. Koliko toga uopće imamo? Koliko ljudi se time mora baviti? Koliki su troškovi održavanja svega toga u ovako maloj zemlji?
Predsjednik Republike nema zamjenika i kada ide na odmor, s njime ide i uži ured. Složit ćemo se da je to lakše obaviti u državnoj rezidenciji nego u hotelu. Ali onda mu treba samo jedna, primjerena za obitelj i nekoliko pratećih službenika te fizičku zaštitu. No mi imamo čak i Titovu jahtu.Svi vi koji ste imali neku barku znate koliko to košta, a koliko onda košta već stari brod od 39 metara, koliko po satu troše upregnute tisuće konja? Pa za ta dva puta kada treba predsjedniku u cijelom mandatu, može se neusporedivo jeftinije unajmiti jahta, ako mu baš treba jahta. Ima za službeni put i ratni brod, državni poglavar se uredno može njime koristiti i ići u posjete.
Sve je to znak jedne potpune bahatosti prema poreznim obveznicima – nikoga u toj vlasti, i ovoj, ali i prethodnima, ne zanima koliko vam oduzimaju i kamo novac ide. Naravno, kada se priča o porezima, vlast će odmah: vrtići, škole i plaće medicinskih sestara. Sada im možemo odvratiti protupitanjem – a zašto plaćamo Titovu jahtu? Za nove titiće koji će glumatati maršala, no kako ih po Africi nitko više ne pozna, daj, brate, barem turu do Albanije. I viski. S ledom. Nedostaju još samo bijela uniforma i bijele rukavice za mahanje razdraganom narodu. A vi plaćajte cijeli taj bahati cirkus.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala