CNN objavio veliku priču o Rimcu i Bugattiju: "Morao sam stvari učiti na teži način"

Foto: EPA

BUGATTI, francuski proizvođač superautomobila vrijednih 3 milijuna dolara, star je više od sto godina. No sada se suočava s jednim od većih manevara u autoindustriji - prijelazom na električnu budućnost.

Čovjek koji sada preuzima volan u Bugattiju je Mate Rimac, 33-godišnje inženjersko čudo rođeno u Bosni i onaj koji ne gaji iluzije o izazovima s kojima se suočava njegova industrija, piše CNN.

Danas poznat po nekim od najvećih i najsnažnijih benzinskih motora na svijetu ugrađenim u cestovni automobil, Bugatti je ponovno rođen 2003. godine kao dragulj u Volkswagenovoj grupi. Osim VW-a, ostale marke svjetskog proizvođača automobila su Audi, Porsche, Lamborghini i Bentley.

Od tada Bugatti je bio tehnološki izlog za tvrtku, pomičući granice onoga što su inženjeri i kupci mislili da je moguće. Automobil koji može prijeći 250 milja na sat? Nema problema. Onaj koji može prijeći 300? Naravno, sve dok imate gotovo četiri milijuna dolara, koliko košta. 

No ogromni motori koji se pokreću naftnim derivatima više nisu tehnološka čuda. Oni su stara škola. A Bugatti 2021. konačno treba ući u doba električnih vozila.

Tu na scenu stupa Mate Rimac koji je 2009. osnovao Rimac Automobile, hrvatski startup koji proizvodi električni superautomobil Rimac Neveru od 1900 konjskih snaga.

Genijalac performansi velike snage već je osvojio naslovnice i privukao pozornost automobilske industrije. 

U srpnju se Bugatti spojio s Rimac Automobilima - stvorio je Bugatti-Rimac i prenio većinsko vlasništvo nad VW-ovom ikonom luksuznih performansi s jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila na mali startup u tom procesu.

"Zašto nitko dosad ovo nije koristio da automobile učini zabavnim i uzbudljivim?"

33-godišnji Rimac je među mlađim direktorima u autoindustriji, a zahvaljujući tamnosmeđoj kosi i bradi, izgleda još mlađe, piše CNN.

Rimac je imao nevjerojatan i brz put do tako hvaljene pozicije. Počelo je kada je digao u zrak motor u BMW-u dok se utrkivao automobilom u svojim kasnim tinejdžerskim godinama. Umjesto da ga samo popravi, odlučio je pretvoriti BMW u električni trkaći automobil.

To je bilo mnogo prije nego što je Tesla počeo prodavati obiteljske limuzine visokih performansi, a kamoli postao jedna od najvrjednijih tvrtki na svijetu. Do tada je Rimčeva obitelj napustila tadašnju Jugoslaviju - mjesto u kojem se rodio u Bosni i Hercegovini - i provela je oko deset godina u Njemačkoj prije nego što se vratila u bivšu Jugoslaviju. Ovoga puta obitelj je živjela u Hrvatskoj koja je tek postala neovisna.

"Budući da sam bio u Hrvatskoj, puno sam čitao o Nikoli Tesli, koji je također rođen u Hrvatskoj. Nikola Tesla je prije 160 godina izumio elektromotor koji sada koristimo posvuda i pitao sam se: Zašto nitko ovaj savršeni stroj koji je Nikola Tesla izumio nije koristio da automobile učini zabavnim i uzbudljivim?"

Njegov električni BMW, nazvan Green Monster, nastavio je postavljati rekorde i privlačiti pažnju medija. 

No Rimac je brzo shvatio da postavljanje elektromotora u stare automobile nije dugoročno održiv posao. Umjesto toga, odlučio je da će od početka konstruirati vlastite električne automobile visokih performansi.

Rimac je u to vrijeme tek završio srednju školu. Pohađao je Veleučilište VERN u Zagrebu, ali nije diplomirao.

"Morao sam naučiti sve od nule, što je ovdje bilo prilično teško bez mentora i prateće industrije", rekao je. 

"Mnogo stvari sam naučio na teži način", rekao je Rimac CNN-u.

Veza Rimca i Koenigsegga

Rimac nije imao velike investitore koji bi financirali njegovu ideju, pa je, dok su on i njegovi prvi zaposlenici radili na tom električnom superautomobilu, preuzimao i projekte etabliranih tvrtki. Razni proizvođači automobila tražili su stvaranje električnih i hibridnih automobila, a Rimčevo jasno razumijevanje tehnologije bilo im je dragocjeno.

"Taj dio poslovanja - prodaja tehnologije električnih automobila drugim tvrtkama - postao je najveći izvor stvarnog prihoda tvrtke i razlog zašto su Rimac Automobili bili profitabilni gotovo od samog početka", kaže Rimac.

Sada je ta djelatnost izdvojena u zasebnu tvrtku koju također vodi, pod nazivom Rimac Technology. Ta će tvrtka nastaviti razvijati nove tehnologije električnih vozila za druge proizvođače automobila.

"Prvo su to bile tvrtke za koje niste čuli", rekao je, "a onda smo počeli raditi za male proizvođače automobila poput Koenigsegga, a zatim Aston Martina, a zatim i za veće kao što je Renault."

Zapravo, većina potrošača možda nije ni čula za Koenigsegg, ali švedski proizvođač višemilijunskih superautomobila na benzin smatra se još jednim hrabrim inovatorom. Njegov osnivač i izvršni direktor Christian von Koenigsegg bio je Rimčev mentor, a Rimac njegov kupac.

"Upoznao sam Matu kada je kao 17-godišnjak došao na Salon automobila u Ženevi i pitao me: 'Želim graditi automobile. Želim graditi električne automobile. Kako to učiniti?'" rekao je Koenigsegg. "Tako sam na neki način postao njegov mentor."

Veza se nastavlja i danas i njih dvojica se redovito čuju.

Dva velika proizvođača automobila, Hyundai i Porsche, postali su veliki ulagači u Rimac Automobile. Ni jedan ni drugi nisu htjeli za CNN govoriti o svojoj suradnji s Rimcem. Porsche je, međutim, bio ključan u spajanju Rimca i Porscheove sestrinske marke Bugattija. Porsche sada posjeduje 45% tvrtke Bugatti-Rimac.

Dan s Matom Rimcem

Normalno je čuti poduzetnike u industriji električnih automobila kako govore o globalnoj važnosti onoga što rade. Kod Mate Rimca stvari nisu tako jednostavne.

Razgovori s Rimcem mogu rezultirati svojevrsnim kognitivnim udarcem, situacijom u kojoj osoba iznosi dvije potpuno različite tvrdnje. 

Očigledno voli automobile. Ali to je kao da razgovarate s pekarom koji stalno govori o opasnostima konzumiranja previše rafiniranog šećera i ugljikohidrata, a zatim ističe da je torta zaista ukusna.

“Automobili su zapravo vrhunac svih ljudskih disciplina”, rekao je. 

"Mora biti lijep. Mora dobro mirisati. Mora dobro zvučati. Sve. Sva osjetila rade s automobilom, sve materijalne znanosti, softverske simulacije, dinamika fluida. Sve je u autu, sve što čovječanstvo zna."

Ali, dugoročno gledano, ništa od toga zapravo nije bitno, navodi CNN.

"Ne sviđa mi se ovo sra*je", rekao je u ranijem razgovoru o hypeu oko industrije superautomobila. "Nazovimo pravim imenom. To je izrada prekrasnih strojeva za postavljanje na zid i to je to."

U njegovu glasu nije bilo gađenja. Rekao je to kao da samo iznosi čistu činjenicu.

Sjedili smo sa strane u The Quailu, jednom od glavnih događaja tijekom Monterey Car Weeka u Kaliforniji, piše CNN. 

Bogati autoentuzijasti promatrali su prekrasne klasične automobile parkirane na uredno podšišanoj travi. 

Izloženi su bili i najnoviji modeli marki poput Lamborghinija, Lotusa, Bentleya i Pininfarine, tvrtke koja prodaje vlastiti električni superautomobil s Rimac inženjeringom. Odmah do nas stajala je Rimac Nevera, navodi novinar CNN-a.

Za automobile poput Nevere Rimac je rekao:"Velika slika, smanjite, bit će tako nebitna za 10 godina jer automobile više neće voziti ljudi. Bit će samovozeći."

Sumrak automobilske ere

Ali da netko ne pomisli da bi Rimac jednog dana mogao uzeti svu ovu naprednu tehnologiju električnih vozila vrijednu milijun dolara u Neveri i upotrijebiti je za stvaranje pristupačnih električnih obiteljskih automobila, jasno je da se nema namjeru susresti s Elonom Muskom. 

Drugi bi to mogli učiniti s Rimac tehnologijom, rekao je, ali on to izjednačava s radom na boljim glazbenim CD-ima baš kad izlaze streaming servisi.

Danas smo u sumraku automobilske ere, smatra Rimac. On samo čini svoj dio kako bi osigurao da zalazak sunca bude spektakularan.

I, također, kako bi ostvario profit dok ima novca koji se može zaraditi na automobilima u privatnom vlasništvu. 

Rimac će svoje električne superautomobile proizvoditi u Hrvatskoj, dok će Bugatti nastaviti sastavljati skupe superautomobile na benzin u svom sadašnjem sjedištu u Molsheimu u Francuskoj, gdje je ta marka izvorno osnovana 1909. godine. Svaki će služiti određenoj vrsti kupaca.

"Najlakši [potez] za nas bi bio uzeti Neveru i staviti drugačiji dizajn na nju i nazvati je Bugatti", rekao je Rimac. "Ali to apsolutno nije ono što ćemo učiniti."

Bugatti trenutno izrađuje posljednjih nekoliko desetaka primjeraka Chirona, svog trenutnog osnovnog modela. Nakon toga Rimac je najavio da će postojati novi superautomobil Bugatti koji će vjerojatno biti plug-in hibrid. Ali mogli bi napraviti i druge Bugattijeve modele - iako možda ne superautomobile s dva sjedala - koji će biti potpuno električni.

"Velika promjena u automobilskoj industriji će doći u sljedećim desetljećima"

U očitoj suprotnosti s njegovim izrečenim pesimizmom o budućnosti automobila, Rimac kaže da očekuje da će ga Bugatti, osnovan prije 112 godina, nadživjeti. On sada ima "odgovornost [za] sljedećih 112 godina", rekao je.

Što nam nosi iduće stoljeće, mogao bi odlučiti ne samo Bugatti-Rimac već i druga Rimčeva tvrtka, Rimac Technology.

"Volim automobile, zarađujem prodajom automobila, ali mislim da će velika promjena doći u sljedećim desetljećima", rekao je. 

"U posljednjim desetljećima telefoni nisu samo promijenili telefonsku industriju. Apple nije samo poremetio Nokiju i ostale. Zapravo je promijenio naše živote", dodaje Rimac za CNN.

Rimac još nije spreman reći kako će izgledati ta budućnost, ona koju će oblikovati neka radikalna redefinicija automobila. Ali on radi na njoj.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.