DVIJE Indijke koje su prve ušle u hinduistički hram i izazvale bijes i nasilne prosvjede vjernika koji smatraju da žene ne smiju ulaziti u hram, morale su se skriti zbog prijetnji smrću.
Prkoseći drevnom vjerskom tabuu, 40-godišnja Bindu Ammini, profesorica prava, i 39-godišnja neimenovana službenica lokalnih vlasti Kanakadurga ušle su u hinduistički hram Sabarimala u južnoj indijskoj saveznoj državi Kerala.
>> Žene ušle u indijski hram: Izbili nasilni prosvjedi, poginuo jedan muškarac
Prve dvije žene koje su ušle u hinduistički hram nakon ukidanja zabrane
Njih dvije bile su prve žene koje su ušle u ovaj čuveni hinduistički hram nakon što je vrhovni sud ove zemlje poništio propis prema kojem djevojke i žene u reproduktivnoj dobi ne smiju ulaziti u hramove. Prije njih je to pokušalo još nekoliko žena, ali ulazak su im prepriječile bijesne gomile vjernika.
Ulazak dviju žena u hram oštro je polarizirao indijsko društvo: s jedne strane, ohrabrio je one koji smatraju da se ovdje radi o rodnoj ravnopravnosti u otvorenom, demokratskom društvu. S druge strane, revoltirao je one koji smatraju da sudovi nemaju pravo intervenirati u vjerska pitanja. I jedni i drugi su izišli na ulice u znak podrške, odnosno protivljenja ukidanju zabrane.
"Nikad nisam očekivala ovakvu situaciju. Nasilje na ulicama, jedna osoba ubijena. Nikad nisam ovo očekivala", rekla je Kanakadurga u intervjuu za CNN, u jednoj od više sigurnih kuća u kojima se dvije žene skrivaju otkako su posjetile hram.
Grupa dobrovoljaca koji podržavaju ukidanje zabrane ulaska za žene pomaže im seliti se od kuće do kuće, objašnjavajući da su sigurnije ako nisu na jednom mjestu.
Jednu obitelj podržava, drugu ne jer su i sami konzervativni vjernici
Dvije žene bile su prisiljene napustiti svoje domove, obitelji i radna mjesta te nije jasno kad će se uopće moći vratiti normalnom životu. No njih dvije tvrde da bi, da mogu ponovno birati, opet ušle u hram bez razmišljanja.
"Nisam zabrinuta za svoju sigurnost, već za sigurnost društva. Mnogi ljudi su na ulicama i vrlo sam zabrinuta zbog toga", kaže Bindu Ammini, koja objašnjava da nije hodočastila u hram u Kerali zato što je vjernica, nego zato što podržava odluku Vrhovnog suda.
Ova bivša politička aktivistica dodaje da crpi snagu iz svoje obitelji, svog supruga i 12-godišnje kćeri koji su je ohrabrili da posjeti hram. Čak i njeni studenti je podržavaju, kaže. S druge strane, Kanakadurgina obitelj je protiv njene akcije, barem zasad. Kao i ona sama, cijela njena obitelj štuje Ayyappu, hinduističko božanstvo za koje se vjeruje da je u vječnom celibatu, a kojem je posvećen hram Sabarimala.
"Moja obitelj me odvraćala od mog plana", kaže Kanakadurga, ali dodaje kako osjeća da je morala ići i da je uvjerena da će njena obitelj na kraju, poput nje, shvatiti da tako štuje Ayappu. "Nisam zabrinuta. Moja obitelj će me prihvatiti. Nadam se", kaže ova žena uz osmijeh.
Prvi put nisu uspjele, drugi put ih policija pratila
Kanakadurga i Ammini se ne poznaju otprije - upoznale su se na internetskom forumu za Indijce koji podržavaju ukidanje zabrane. "Odmah nakon presude Vrhovnog suda odlučila sam otići u Sabarimalu", otkriva Ammini.
Prvi put su pokušale 24. prosinca, ali naišle su na "zid prosvjednika". "Mislim da je više od tisuću ljudi bilo tamo", kaže Ammini. Policija ih je odvela štiteći ih od prosvjednika.
"Policija je nazvala mog supruga i pitala ga može li doći i pokupiti me, a on im je rekao da ja imam pravo ići u Sabarimalu i na druga mjesta", prepričava Ammini. Nakon toga je zaprijetila policiji da će početi štrajk glađu ako joj ne omoguće da ode u hram.
Policija je na kraju pristala na njen zahtjev i obećala njoj i Kanakadurgi osigurati posjet hramu - što vjerojatno ima veze s činjenicom da lokalne komunističke vlasti u Kerali podržavaju odluku suda. U međuvremenu su i javno podržale ove dvije aktivistice.
U ranim jutarnjim satima u srijedu, njih dvije su se praćene policajcima u civilu i pristašama ukidanja zabrane, zaputile prema hramu s obližnjeg rezervata za tigrove na brdu.
Iako većina hodočasnika koji su također išli u hram nije pokazivala da im smeta prisutnost dviju žena, u jednom trenutku muškarac koji se vraćao iz hrama primijetio ih je i izazvao uzbunu. "To su gospođe, to su gospođe", počeo je vikati, prepričava Ammini, i nazvao nekoga na mobitel. Ipak, povukao se kad mu je policajac prišao i pokazao mu svoju ispravu.
Na kraju su ušle u hram sporednim putem koji nije otvoren za javnost, a ne kroz glavni ulaz preko 18 završnih stepenica koje vode u unutarnju odaju hrama, kao ostali hodočasnici. "Nisam potpuno zadovoljna što smo morali izbjeći zadnjih 18 stepenica", žali Ammini.
Žene se smatraju "nečistima" zbog menstruacije
>> Indija nije jedina, ovo su najgluplja praznovjerja o menstruaciji na svijetu
Indijski Vrhovni sud ukinuo je krajem rujna prošle godine zabranu ženama i djevojkama u dobi od 10 do 50 godina da uđu u poznati hinduistički hram u državi Kerali na jugu zemlje. Nakon odluke suda izbili su nasilni prosvjedi u toj državi.
U nekim hinduističkim zajednicama žene se u reproduktivnoj dobi smatraju nečistima zbog toga što mogu imati menstruaciju, što je dovelo do raznih ograničenja, a u nekim slučajevima i do potpune zabrane ulaska žena u reproduktivnoj dobi na određena mjesta.
Ukidajući zabranu, vrhovni sudac rekao je da se "ograničenja nametnuta u hramu Sabarimala ne mogu smatrati temeljnom vjerskom praksom". Ipak, sudska bitka oko spornog vjerskog pitanja se nastavlja - 22. siječnja Vrhovni sud će saslušati žalbe na svoju presudu iz rujna.