Struka je već upozoravala na greške na Jadrolinijinu trajektu Oliver, koji se u četvtak pokvario i s 340 ljudi satima plutao u Korčulanskom kanalu.
Pokvario se izmjenjivač topline
Brod nazvan po pjevaču Oliveru Dragojeviću iz Splita je isplovio u četvrtak ujutro, a krenuo je prema Veloj Luci na Korčuli, u koju je sa šest sati kašnjenja uplovio u predvečernjim satima. Putnici su na brodu proveli ukupno 9 sati.
Šef Jadrolinije: Na trajektu Oliver se pokvario izmjenjivač topline
Kako je jučer objasnio predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, pokvario se izmjenjivač topline kompresora zraka, zato je dolazilo do pregrijavanja motora. "Čim je ustanovljen uzrok, sustav je prebačen na drugi kompresor te je nakon ozračivanja sistema brod nastavio s plovidbom", priopćio je Sopta.
Brod je star 27 godina, kupljen je ove godine za 12 milijuna eura, pri čemu je još 2.7 milijuna eura utrošeno na remont. Prije nego što ga je Jadrolinija kupila, plovio je u Grčkoj pod imenom Hermes, a u Hrvatskoj je zaplovio 20. svibnja, nakon remonta u brodogradilištu Viktor Lenac.
Za sindikat ovaj događaj nije iznenađenje
Ivan Srzentić, predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije, govori nam kako mu je objašnjenje Sopte kontradiktorno te ističe da mu je nejasno zašto su toliko plutali i zašto sve nije ranije riješeno s obzirom na vrstu kvara.
"Ne radi se ni o kakvom iznenađenju s obzirom na to da smo kao Strukovni sindikat pomoraca Jadroliniju upozoravali da se radi o suspektnoj kupnji. Ovaj brod nije trebalo kupiti. Uostalom, postojala je preporuka Hrvatskog registra brodova da ga se ne kupuje", objasnio je Srzentić.
Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako je kvar uzrokovan izmjenjivačem topline kompresora zraka, ali i dodali da se tema "nestručno i nekompetentno komentira u medijskom prostoru, naročito u kontekstu generatora u nuždi, s čime tematika ovog problema nema veze".
O emergency generatoru već se govorilo
Upravo se o generatoru u nuždi, tzv. emergency generatoru, govorilo mjesecima. Kako nam je objasnio Srzentić, riječ je o dodatnom generatoru koji osnovne funkcije broda opskrbljuje električnom energijom u slučaju nestanka glavnog napajanja. "Kad brod ostane bez oba motora, a nema emergency generator, tada se plovilo pretvara u skelu, praktički pluta", govori Srzentić.
Na upite postoji li takav generator ranije su iz Jadrolinije medijima odgovarali "da brod zadovoljava sve uvjete i posjeduje sve potrebne svjedodžbe". Ipak, inspektori su početkom travnja, tako reći 5 do 12, zaustavili isplovljavanje ovog broda iz riječkog brodogradilišta za Split.
Inspektori su zaustavili isplovljavanje broda u travnju
Iz Jadrolinije su tada poručili da zbog dodatnih zahtjeva, koje su inspektori Lučke kapetanije Rijeka postavili brodaru, trajekt Oliver neće isploviti iz brodogradilišta. Kako je pisao Nacional, iza ove priče navodno se odigrala i politička pozadina jer je ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Branko Bačić, koji je inače Korčulanin, već organizirao doček broda u Veloj Luci s mažoretkinjama.
Bilo je to predizborno vrijeme, a prema napisima ovog tjednika, navodno je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković osobno inzistirao na tome da se zaustavi isplovljavanje Olivera i bez pogovora izvrše nalozi inspekcije Lučke kapetanije Rijeka.
Pronađeni i drugi problemi
Prema navodima tjednika, osim problema s generatorom, inspektori su pronašli probleme koji se tiču protupožarne izolacije, ali i ostale sigurnosne probleme. Nacional je pisao kako je Hrvatski registar brodova dao plovidbene isprave nakon što je utvrdio "manje nedostatke i potrebe za popravcima i doradama", koji su, prema mišljenju HRB-a, otklonjeni.
HRB nije odgovorio na pitanje kako je moguće da su nakon pregleda i izdanih isprava za plovidbu inspektori sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka utvrdili dodatne nedostatke.
Index se obratio Hrvatskom registru brodova, ali do zaključenja teksta nismo dobili odgovor. No kažimo da je ravnatelj ove ustanove Damir Roje u veljači Nacionalu potvrdio da su Upravu Jadrolinije na vrijeme upozorili da brodovi kupljeni u Grčkoj ne udovoljavaju elementarnim kriterijima za plovidbu u hrvatskom dijelu Jadrana. Osim Olivera, Jadrolinija je još dva broda kupila u Grčkoj.
"Sva tri broda imaju velikih nedostataka i određenih problema, koji se već četiri mjeseca pokušavaju ukloniti u brodogradilištima u Kraljevici, Kostreni i Malom Lošinju", rekao je Roje za Nacional.
Ostavku dao predsjednik NO-a. "Kupuju se brodovi bez provjere, cijene su previsoke"
>>Šef NO-a Jadrolinije traži razrješenje. "Troškovi kupovine brodova nerazumno su visoki"
Spomenimo i kako je Damir Zec, profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci, početkom ovog mjeseca dao ostavku na mjesto predsjednika Nadzornog odbora Jadrolinije.
"Sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova, i to bez temeljite pripreme, u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene (koja se nerijetko čini neopravdano visokom), troškova prilagođavanja i tako dalje.
Posljedica je da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krenu u redovne linije, a ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost", napisao je Zec u pismu resornom ministru Olegu Butkoviću.
Zeca smo kontaktirali da nam prokomentira jučerašnji incident s Oliverom, no na upit mailom nije nam odgovorio
"Pitanje je ima li tu izvlačenja novca"
Ivan Srzentić je za Index zaključio kako je predsjednik Uprave David Sopta odgovoran za kupovinu starih i nesigurnih brodova.
"Jasno je kako ovaj brod ne može održavati liniju Split-Vela Luka-Ubli, ali Sopta je na svemu inzistirao. Sad se potvrdilo sve na što smo upozoravali. Pazite, naša flota je starija u prosjeku od 29 godina, a mi kupujemo jednako stare i islužene brodove, koji se šalju na doradu, što košta jako puno i pitanje je ima li tu izvlačenja novca.
Sve oko broda Oliver je folklor kojim je Uprava Jadrolinije, na čelu sa Soptom, prelila čašu. Mjesecima su pričali o brodu, prikazivali sve dijametralno suprotno stvarnom stanju. Upozoravali smo mjesecima da brod ima velike probleme zbog kojih ne može ploviti, no nitko nas nije slušao. Sad vidimo što je bilo, izravno je ugrožena sigurnost putnika, ali i pomoraca", zaključio je Srzentić.