SEKTOR tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT) u svijetu u 2022. očekuje nastavak nestašice čipova te produženje isporuka za neke komponente i do 2023. godine, kao i jačanje digitalne povezanosti u poduzetništvu, sportskoj i wellness industriji, predviđaju iz konzultantske kuće Deloitte.
Ta i druga predviđanja sadržana su u novom, 21. Deloitteovom izdanju Predviđanja, o čemu su u ponedjeljak izvijestili iz zagrebačkog ureda te kuće, pri čemu izdvajaju da će Wi-Fi uređaji šeste generacije tijekom godine nadmašiti prodaju 5G uređaja, za što kažu da će se vrlo vjerojatno nastaviti i u idućim godinama.
Porast prodaje nosive tehnologije
Ističu i da će rasti prodaja tzv. nosive tehnologije, posebice wellness i zdravstvenih uređaja, za koje predviđaju da će ih se u 2022. diljem svijeta isporučiti oko 320 milijuna, što će se do 2024. povećati na oko 440 milijuna.
Nastavit će se i razvoj i primjena senzora i umjetne inteligencije (AI) u otkrivanju i upravljanju kroničnim zdravstvenim stanjima i ublažavanju ozbiljnih bolesti, a za te tehnologije kažu da su sada dovoljno male da se mogu nositi na zapešću ruke ili flasteru veličine novčića, što osigurava brzi rast tog tržišta.
Predviđa se i snažan rast broja mobilnih aplikacija za održavanje mentalnog zdravlja, na što bi globalna potrošnja u 2022. mogla porasti na oko 500 milijuna dolara, čemu pridonosi i pandemija jer sve više ljudi živi s mentalnim problemima, a u porastu su i depresija, anksioznost i posttraumatski stresni simptomi.
Porast prihoda očekuje se i od igraćih konzola, koje slave 50 godina postojanja, s ostvarenim rekordnim prihodima koji po igraču znatno nadmašuju prihode od igrača na mobilnim uređajima i osobnim računalima, dok kod usluga videostreaminga predviđaju velika otkazivanja, tj. očekuje se otkazivanje najmanje 150 milijuna plaćenih pretplata na te usluge na zahtjev korisnika.
Manje ozbiljna nestašica čipova nego u 2021.
Komentirajući ta predviđanja, Deloitteva menadžerica Anamarija Mlinarić ističe da je pandemija dovela do ubrzavanja usvajanja tehnologije i povećanja digitalne povezanosti, a kako se sve više proizvoda digitalno povezuje, od raznih uređaja do pametnih vozila, nastavlja se i ogromna potražnja za čipovima koji su neophodni u proizvodnji.
No, iako predviđaju nastavak nestašice mnogih vrsta čipova, u Deloitteu vjeruju da će to biti manje ozbiljno nego u 2021. i neće se odnositi na sve vrste čipova, a ne iznenađuje ni, kako kažu, porast ulaganja privatnog kapitala u proizvodnju poluvodiča kako bi se zadovoljila potražnja za novim vrstama čipova.
"Investicijske tvrtke globalno će uložiti više od šest milijardi dolara u start-up tvrtke za proizvodnju poluvodiča u 2022., što bi moglo biti samo dva posto od 300 milijardi dolara, koliki je rast ukupnih investicija privatnog kapitala koji se očekuje u 2022., ali je više od tri puta veće nego svake godine od 2000. do 2016.", predviđaju iz te kuće.
Deloitte predviđa i da će se u 2022. omogućiti proizvođačima malih uređaja razvoj hardvera, kineskim proizvođačima čipova izbjegavanje sankcija, a programerima i istraživačima dizajniranje proizvoda i eksperimentiranje s provjerenom i slobodno dostupnom arhitekturom.
Wi-Fi 6 nadmašuje 5G uređaje
Kada je riječ o prodaji Wi-Fi 6 uređaja, prognoza je da će se bez velikih najava prodavati bolje od 5G uređaja, unatoč tome što su u posljednje dvije godine mnoge zemlje usvojile 5G. Prema Deloitteovoj prognozi, tijekom 2022. godine bit će isporučene dvije i pol milijarde Wi-Fi 6 naspram milijardu i pol 5G uređaja.
"Razlog tome je činjenica da će Wi-Fi 6, isto kao i 5G, imati važnu ulogu u budućnosti bežičnog povezivanja i za potrošače i za poduzeća. Pametni telefoni, tableti i računala spadaju u kategoriju najpopularnijih Wi-Fi 6 uređaja, ali Wi-Fi 6 se također koristi i u uređajima za druge namjene, uključujući bežične kamere, pametne kućne uređaje, igraće konzole, nosive uređaje i AR/VR slušalice", objašnjavaju iz Deloittea.
Dodaju i da njihova istraživanja pokazuju da su pilotska i implementacijska primjena Wi-Fi 6 tehnologije već nadmašile 5G tehnologije, za što razlog vide u troškovima, jer su Wi-Fi 6 jeftiniji i dostupniji od 5G uređaja i jer Wi-Fi 6 koristi besplatan nelicenciran spektar, a 5G uglavnom zahtijeva licenciranje posebnog spektra.
Od ostalih trendova za 2022. iz Deloittea ističu nastavak rasta tzv. sportskih NFT tokena (ili nezamjenjivi tokeni - Non-fungible tokens), koji kao jedinstveni digitalni identifikatori koriste blockchain tehnologiju za evidenciju vlasništva nad medijima, a sada omogućuju i ljubiteljima sporta da steknu, a ne samo gledaju, licencirane digitalne medije svojih omiljenih sportskih trenutaka.
"NFT-i za sportske medije generirat će više od 2 milijarde dolara u transakcijama u 2022., što je dvostruko više nego 2021., a do kraja 2022. do oko 5 milijuna ljubitelja sporta diljem svijeta moglo bi kupiti ili dobiti na poklon NFT za kolekciju sportskih suvenira. Interes za sportske NFT-ove vjerojatno će biti potaknut aktivnostima na širem tržištu NFT-a, uključujući i tržište tokena za digitalnu umjetnost, čijih je pet najvrednijih prodaja ostvarilo oko 100 milijuna dolara do kolovoza 2021.", dodaju iz Deloittea.