NJEMAČKO državno željezničko poduzeće Deutsche Bahn objavilo je da je potpisalo ugovor o prodaji britanske podružnice Arrive i njezinog poslovanja na 10 europskih tržišta, uključujući Hrvatsku, američkoj investicijskoj grupi I Squared Capital. Kako je priopćeno iz Deutsche Bahna, ugovor je potpisan tijekom noći, a završetak transakcije očekuje se iduće godine.
Prodaju Arrive mora još odobriti vlada u Berlinu budući da je država vlasnik Deutsche Bahna, primjećuje Dpa. Arriva je pružala usluge autobusnog i željezničkog prijevoza u 10 europskih zemalja, uključujući Hrvatsku, Češku, Mađarsku, Italiju, Nizozemsku, Poljsku, Slovačku, Sloveniju, Španjolsku i matičnu Veliku Britaniju.
Deutsche Bahn odbio je komentirati prodajnu cijenu. Mediji su izvijestili da će I Squared Capital za Arrivu platiti oko 1.6 milijardi eura. Iznos uključuje oko milijardu eura Arrivinog duga koji će novi vlasnik preuzeti u sklopu dogovorene akvizicije. Deutsche Bahn kupio je Arrivu 2010. za oko 2.7 milijardi eura, uključujući dug, podsjeća Dpa.
Deutsche Bahn će sada moći ulagati u osnovnu djelatnost
Američka investicijska grupa specijalizirana je za infrastrukturne projekte i tvrtke. Prodaja će Deutsche Bahn osloboditi obaveze ulaganja u elektrifikaciju Arrivinih autobusa i restrukturiranja tvrtke u idućim godinama, što će mu osloboditi kapital za ulaganje u osnovnu željezničku djelatnost u Njemačkoj.
"Strateški cilj Deutsche Bahna je poduzeti rekordna ulaganja u ekološki prihvatljiv željeznički promet u osnovnoj djelatnosti u Njemačkoj", rekao je glavni financijski direktor Deutsche Bahna Levin Holle.
Arriva je vodeći pružatelj usluga autobusnog prijevoza u Hrvatskoj i pokriva širok spektar usluga, ponajprije u lokalnom, međugradskom i međunarodnom prijevozu, stoji na službenim stranicama Arriva Hrvatska.
Odluka o kupnji bila kontroverzna od samog početka
Arrivin vozni park obuhvaća 600 autobusa, vozi na linijama prema Njemačkoj, Italiji, Sloveniji, Bosni i Hercegovini i Srbiji. Upravljaju s 15 autobusnih kolodvora, 11 servisnih centara, zapošljavaju više od 1000 djelatnika i godišnje prevezu više od 11.7 milijuna putnika.
Odluka Deutsche Bahna o kupnji Arrive 2010. bila je kontroverzna od samog početka i naišla je na brojne kritike u njemačkoj javnosti. Političar stranke Zelenih Anton Hofreiter ustvrdio je da svjedoči o "megalomaniji" državne željezničke tvrtke.
Deutsche Bahn je kupnjom Arrive i podružnice za prijevoz tereta Schenker ciljao na poziciju globalne logističke i prijevozničke tvrtke, potrošivši na niz akvizicija milijarde dolara. Kritičari su pak u to vrijeme tvrdili da bi Deutsche Bahn trebao usredotočiti ulaganja i energiju na osnovnu željezničku djelatnost u Njemačkoj.
Arrivini loši rezultati se prelili i na Deutsche Bahn
Kupnja Arrive donijela je Deutsche Bahnu probleme pa je se godinama pokušavao riješiti, razmatrajući i o njezinom izdvajanju u zasebnu tvrtku izlaskom na burzu putem IPO-a. Međutim, potencijalnih kupaca bilo je malo zbog Arrivinih loših poslovnih rezultata. Kompaniju je u prvoj polovini 2020. teško pogodila pandemija koronavirusa pa je uknjižila poseban otpis vrijednosti od 1.4 milijarde eura.
Gubici su se prelili i na Deutsche Bahn koji je i sam imao problema u vrijeme pandemije. Arriva se u međuvremenu donekle oporavila i u prvoj polovini ove godine ostvarila je operativnu dobit prije kamata i poreza (EBIT) od 43 milijuna eura.
Deutsche Bahn se pak u posljednje vrijeme više usredotočio na ključna tržišta i proteklih je godina već prodao ogranke poslovanja na tržištima poput Švedske, Portugala, Danske, Srbije i Poljske, podsjeća Dpa.