Foto: Twitter
Nakon Marka Zuckerberga, osnivača Facebooka, Eva Williamsa, suosnivača Twittera, i direktor Applea Tim Cook komentirao je aktualnu pošast lažnih vijesti.
I pritom nije birao riječi. "Lažne vijesti ubijaju umove ljudi", rekao je u intervjuu za Daily Telegraph i dodao kako tvrtke poput njegove moraju kreirati alate koji će zaustaviti širenje dezinformacija, bez uskraćivanja slobode govore.
Cook je također pozvao vlade da pokrenu informacijsku kampanju koja će suzbiti lažne vijesti, čija zastupljenost i štetan utjecaj su posebno došli do izražaja u nedavnim kampanjama za Brexit i američke predsjedničke izbore. Iako su primjeri lažnih vijesti viđeni na obje strane predsjedničke kampanje, znatan broj analitičara smatra da se pobjednik Donald Trump posebno okoristio lažnim vijestima.
Lažne vijesti za Trumpa podijeljene 30 milijuna puta, za Clinton 8 milijuna puta
Osim toga, ljudi iz administracije predsjednika Trumpa, od glasnogovornika Seana Spicera do više savjetnice Kellyanne Conway, inzistirali su u svojim nastupima na evidentno pogrešnim tvrdnjama poput rekordne posjećenosti Trumpove inauguracije. Conway je tom prilikom čak upotrijebila apsurdno opravdanje o "alternativnim činjenicama".
Kako prenosi Guardian, zajedničko istraživanje Sveučilišta u Stanfordu i New Yorku utvrdilo je da su lažne vijesti usmjerene protiv Hillary Clinton podijeljene 30 milijuna puta na Facebooku, a one usmjerene protiv Trumpa u znatno manjoj mjeri - 8 milijuna puta. "Prosječni Amerikanac vidio je i zapamtio 0.92 pro-Trump vijesti i 0.23 pro-Clinton vijesti, a nešto više od polovice im je i povjerovalo."
"Najviše klikova umjesto najviše istine"
"Prolazimo kroz period kada, nažalost, neki ljudi koji pobjeđuju su isti ljudi koji troše vrijeme pokušavajući dobiti najviše klikova, a ne izreći najviše istine. To ubija umove ljudi, na neki način", rekao je Cook i dodao: "Sve tehnološke tvrtke moraju kreirati neke alate koji će pomoći smanjiti obujam lažnih vijesti. Moramo pokušati to pritisnuti bez da nagazimo na slobodu govora i tiska, ali moramo također pomoći čitatelju. Previše nas je trenutno u kategoriji 'prigovaranja' i nismo shvatili što da napravimo".
No također je sugerirao da je "rast lažnih vijesti kratkoročna stvar" i da "ne vjeruje da većina ljudi želi to". Njihovo suzbijanje značilo bi da će "istiniti, pouzdani, ne-senzacionalistički, duboki news mediji pobijediti".
Cookov prijedlog je "moderna verzija kampanje informiranja javnih službi" koja bi bila masivna i usmjerena na sve demografske skupine, ali posebno na novu generaciju "digitalne djece" koju je "na neki način najlakše educirati", kao što se vidi na primjeru ekološke osviještenosti.