Đaci iz straha ne žele ići u školu, škola ne reagira. "Dječak ih brutalno zlostavlja"

Foto: Josip Regovic, Vjeran Zganec Rogulja, Goran Stanzl /PIXSELL, Foto: Ziga Zivulovic FA Bobo/PIXSEL

U jednoj školi na zagrebačkom području 15 učenika nedavno dva tjedna nije išlo u školu zbog, kako navode njihovi roditelji, jednog đaka koji ih zlostavlja. Djeca su ipak nastavila ići u školu, ali problem još uvijek nije riješen.

Odvjetnica roditelja navedene djece Ana Marija Vegar nas je upoznala sa slučajem. Rekla je da se radi o devetogodišnjacima, učenicima razreda u kojem je 16 učenika i da zlostavljanje traje neko vrijeme. Problem je, tvrdi, u tome što škola na čelu s ravnateljicom nije poduzela ništa da doprinese prestanku nasilja.

Šake u potiljak, uvrede, diranje genitalija...

"Nad 15 djece traje dugotrajno fizičko, psihičko i seksualno uznemiravanje. Traje to intenzivno od kraja studenog prošle godine. Kad govorim o fizičkom nasilju, tu govorim o šakama u potiljak, guranju učenika. Odgurnut je i učenik koji je udario glavom o stol i zadobio podljev ispod oka. Psihičko maltretiranje svodi se na najgore moguće uvrede poput 'lešinarko', 'kravo debela', 'začepi gubičetinu', 'kurvo'...

Što se tiče seksualnog zlostavljanja, treba reći da dječak ne razlikuje vršnjake od vršnjakinja, to nasilje se vrši nad svima tako što ih pritisne uz zid i imitira seksualni čin te uzvikuje ‘one minute sex‘, guranje prstiju djevojčicama i dječacima oko genitalija, diranje svog spolovila pa zatim diranje djevojčica po licu... Dječak je mjaukao, lajao, bacao se po podu i nikad nije pokazivao žaljenje za tim što radi.

Ovo je učeniku druga škola. Iz prošle škole je ispisan jer je jednom učeniku slomio ruku. Škola je to morala znati, ako nije znala, mogla se raspitati kako bi preventivno postupala", govori odvjetnica.

Sve ovo dovelo je do toga da je desetero djece zatražilo psihološku pomoć, a učiteljica je na bolovanju od veljače. Odvjetnica Vegar govori kako je s ravnateljicom bio onemogućen kontakt te kako je roditelje odbijala primiti ili s njima komunicirati mailom. Nakon što djeca dva tjedna nisu išla u školu, ravnateljica ih je prijavila Hrvatskom zavodu za socijalni rad te zaprijetila podizanjem pedagoških mjera.

Roditelji se obratili na 26 adresa

Kako su nam potvrdili i roditelji, oni su se obratili na 26 adresa. Od samo njih tri su dobili odgovore iako cijela priča traje već četiri mjeseca. Nakon što su djeca prestala ići u školu, sazvan je sastanak te, na inicijativu Grada Zagreba, dječak je izdvojen iz učionice gdje pohađa online nastavu uz prisustvo učitelja.

"Mi ovdje govorimo o odgovornosti ravnateljice i pedagoga, roditelji su sami obilazili institucije, škola ih je trebala obavijestiti, a to nije učinjeno. Imali smo primjer da je škola organizirala radionice o rješavanju sukoba, što je jasna sekundarna viktimizacija. Kad žrtvi objašnjavate kako riješiti sukob, vi govorite da je njeno ponašanje i uzrokovalo nasilje", rekla je.

"Nije dovoljno napisati dopis koji ništa ne znači pa staviti kvačicu da se postupalo prema protokolu. Potrebno je da zajedničkim snagama sve ustanove doprinose rješenju problema. Ovdje rješavanja problema nema, imamo samo propust ravnateljice i pedagoške službe", rekla je Vegar.

Istaknula je i kako je u školi bila predstavnica Agencije za odgoj i obrazovanje, preciziravši kako je ona s djecom razgovarala neprimjereno, tražila da javno govore o zlostavljanju, ali pitajući ih i zar im nije žao dječaka kojeg su izbacili iz razreda.

"Zahtijevamo da se učenik premjesti u drugu školu"

Dodala je i kako su roditelji dječaka u otporu, navodeći i jednu incidentnu situaciju na roditeljskom sastanku na kojem se "otac dječaka uz prijeteće pokrete podizao iz klupe". Napomenula je kako je taj otpor služio školskim službama za nepostupanje i zaštitu djece.

"I to ne samo djeci koja su žrtve nego i počinitelju, to dijete treba pomoć. Sad je izdvojen, ali susreti i kontakti nisu izbjegnuti, i dalje su u istoj školi. Druga djeca sad se boje rasta njegove frustracije. Želimo da se problem riješi, a problem očito nije moguće riješiti u ovoj školi, tako da roditelji zahtijevaju da se ovaj učenik premjesti u drugu školu. Prošlog tjedna sam sudjelovala na sjednici Školskog odbora, upoznala sam nazočne sa situacijom, nisu bili upoznati s detaljima. Sad čekamo njihov odgovor", objasnila je.

Škola: Postupamo sukladno zakonu

Index nije uspio doći do roditelja ovog dječaka. Na novinarski upit nam je odgovorila ravnateljica škole. Objasnila je kako zbog zaštite prava i privatnosti uključene djece ne mogu iznositi detalje navedenog slučaja.

Navela je da škola od samog početka postupa sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju, Protokolu o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, Pravilniku o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te drugim propisima.

"Učeniku su, sukladno Pravilniku o kriterijima za izricanje pedagoških mjera, izrečene odgovarajuće pedagoške mjere, a o slučaju su, sukladno protokolima, od samog početka obaviještene sve nadležne službe - Agencija za odgoj i obrazovanje, resorno ministarstvo i Gradski ured, Služba za školsku medicinu NZJZ dr. Andrija Štampar te Hrvatski zavod za socijalni rad.

"Održavali smo sastanke"

Održano je nekoliko interdisciplinarnih sastanaka, škola je redovito postupala sukladno zaključcima s istih te je nastava spomenutog razrednog odjela od 11. ožujka organizirana na način koji osigurava uvjete za siguran i nesmetan rad svim učenicima.

S obzirom na to da su roditelji prethodno, a i nakon zaprimanja obavijesti škole o navedenom, odbili do daljnjeg voditi djecu na nastavu, škola je, sukladno Zakonu, o tome bila dužna obavijestiti Zavod za socijalni rad. Ističemo da je škola, prije nego što je poslala obavijest Zavodu, roditelje prethodno nekoliko puta obavijestila o takvoj obvezi škole", poručila je.

Dodala je kako je samo tijekom ožujka bilo više kontakata s roditeljima. "1., 11. i 12. ožujka s predstavnicom razreda i 22. ožujka s opunomoćenicom roditelja", stoji u odgovoru.

Oštar odgovor pravobraniteljice: Očito je nesnalaženje ravnateljice 

Dobili smo odgovor i Ureda pravobraniteljice za djecu Helence Pirnat Dragičević. Navela je da Ured aktivno i sa zabrinutošću prati slučaj.

"S obzirom na to da ovaj problem nije nastao preko noći, zbog izostajanja pravovremenih mjera i ranih intervencija te očiglednog nesnalaženja ravnateljice i školskog kadra, kao i propusta u radu pojedinih službi, nužno je u ovom trenutku pronaći rješenje u okviru škole kako bi se ponovo uspostavila narušena ravnoteža i popravili odnosi među učenicima te odnosi između roditelja i djelatnika škole.

Smatramo kako nije rješenje da djeca izostaju s nastave, a pogotovo da im se zbog toga izriču pedagoške mjere, već je važno uključivanje i ostalih sustava kako bi se sva djeca ponovo osnažila i kako bi im se omogućilo nesmetano ostvarenje njihovog prava na obrazovanje", poručili su.

Ove institucije su involvirane u rješavanje problema

Navode kako su u rješavanje složenih odnosa koji su nastali u spomenutoj školi uključeni Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Hrvatski zavod za socijalni rad, Nastavni zavod za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar te Agencija za odgoj i obrazovanje, s ciljem pružanja adekvatne pomoći učenicima toga razreda.

"Očekujemo od škole da procijeni najbolji interes sve djece te u suradnji s roditeljima i drugim institucijama pronađe adekvatno rješenje i poduzme sve mjere u okviru svojih ovlasti kako bi se djeci pružila sva potrebna pomoć i podrška u nastavku njihovog obrazovanja u sigurnom i poticajnom okruženju.

To uključuje ne samo rad s djecom žrtvama vršnjačkog nasilja, već i rad s djetetom koje vrši nasilje prema drugim učenicima. Pri svim postupanjima koja uključuju djecu potrebno je voditi računa o zaštiti najboljeg interesa djece, a to najbolje moraju procijeniti stručnjaci koji su neposredno uključeni u svakodnevni rad s djecom, prije svega djelatnici škole, ali i stručnjaci iz ostalih institucija uključenih u rješavanje konkretnog slučaja", dodaju.

Ministarstvo: Onima koji vrše nasilje treba posebno pomoći

Obratili smo se Agenciji za odgoj i obrazovanje i Ministarstvu znanosti i obrazovanja. Ministarstvo nam je u odgovoru napisalo kako je upoznato sa slučajem vršnjačkog nasilja. Naveli su kako podupiru rješenje koje će zaštititi svakog učenika škole od bilo kojeg oblika nasilja te osigurati normalan nastavni proces.

"Sustav mora brinuti o svakom djetetu, pa tako i o onoj djeci koja su izvršila bilo koji oblik nasilja prema drugoj djeci, njima treba posebno pomoći.

Upoznati smo s prijedlogom škole da se učenik koji se nasilno ponašao izdvoji iz razreda, ali da se za njega organizira nastava u prostoru škole kako bi i on mogao pratiti nastavu i da mu se osigura nastavak školovanja. U kontaktu smo s Agencijom za odgoj i obrazovanje, koja će nadzirati ovakav prijedlog škole.

Na raspolaganju smo školi u njenim nastojanjima da se ovaj slučaj riješi na dobrobit svih njenih učenika", naveli su.

Matijević-Vrsaljko: Škola je šef parade, ova škola nije prepoznala problem

Oko ovog slučaja smo popričali i s bivšom pravobraniteljicom za djecu Ljubicom Matijević-Vrsaljko, koja je u slučaj involvirana kao stručni pomagač roditelja djece žrtava vršnjačkog nasilja.

"Glavni dokument tu treba biti Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima iz 2004., to je dokument koji je na snazi još danas. Postoji obaveza škole, koja je, da se tako izrazim, šef parade, da reagira i koordinira sve aktivnosti vezano uz nasilje. Problem škola nije prepoznala pa su djeca s osjećajem ugroze odbijala ići u školu.

Obaveza je razgovarati s roditeljima, ali nije niti toga bilo onda kad je trebalo biti. Sad imamo rezultate kakve imamo. Kad nema aktivnosti da se nasilje zaustavi, druga strana to doživljava kao poticaj za daljnje nasilje. Tako je bilo i u ovom slučaju", rekla je.

"Ovo je tipično nepostupanje prema propisima"

Govori da je žalosno da se roditelji obraćaju medijima.

"Stalno se institucije hvale sustavom, a u praksi imamo ignoriranje, minoriziranje i relativiziranje, čak to ide do takve mjere da se odmahuje rukom i kaže da se djeca trebaju čeličiti. A tu zna doći do strašnih situacija. Situacija je sve gora po pitanju vršnjačkog nasilja.

Treba znati da je ovo tipičan primjer odsustva postupanja prema propisima da se poduzmu mjere zaštite. Dopisi koje je škola slala nisu mjera zaštite, škola je ta koja koordinira, a druge ustanove je podupiru. Škola traži stručnu pomoć, sastanke... Škola je u središtu, dopisi nisu dovoljni", rekla je.

"Koja je sad poruka za djecu koja su žrtva nasilja? Da je svijet odraslih kojem prijavljuju nasilje potpuno nezainteresiran i nesposoban da ih zaštiti i da nasilnici pobjeđuju. Što da djeca misle o takvom svijetu?" zapitala se Matijević-Vrsaljko.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.