PROMETNE nesreće ružni su i bolni, ponekad i stravični prizori. No koliko god bili uznemirujući, toliko je i teško odvratiti oči od njih. A sličan paradoks vrijedi i za ono kroz što Velika Britanija prolazi s Brexitom.
Odvedemo li ovu analogiju dalje, možemo zamisliti Veliku Britaniju kao automobil koji juri cestom, a Brexit kao provaliju kojoj se približava. Samo što se cijela nesreća u ovom slučaju odvija u slow motionu.
Ustvari, još bi prikladnije bilo usporediti Veliku Britaniju s vlakom koji prolazi dugim, naizgled beskrajnim tunelom, a Brexit kao svjetlo na kraju tunela. Samo što je taj prividni izlaz, kako to popularni slovenski filozof Slavoj Žižek voli reći, ustvari svjetlo drugog vlaka koji ide prema prvom.
Vremena je sve manje
Britanski premijer Boris Johnson i ostali europski čelnici slažu se, izgleda, samo u jednoj stvari: pregovori, koji se nastavljaju danas, posljednja su prilika da se postigne dogovor prije zakazanog roka za Brexit 31. listopada.
Štoviše, vrijeme za postizanje rješenja je i kraće od toga. Kako piše britanski Guardian,francuski predsjednik Emmanuel Macron dao je britanskom premijeru Borisu Johnsonu "do kraja tjedna da fundamentalno revidira svoj plan za Brexit". No i Johnson je sa svoje strane upozorio Macrona da neće zatražiti novu odgodu Brexita ako ne postignu dogovor.
Johnson kaže da neće tražiti odgodu Brexita, njegova vlada kaže da hoće
"Ako se EU lideri klade da će (odgoda Brexita) spriječiti 'no deal' (Brexit), to bi bio povijesni nesporazum", izjavio je Johnson.
No u isto vrijeme britanska vlada je škotskom sudu priložila dokument u kojem navodi da će Johnson zatražiti odgodu ako ne bude dogovora do 19. listopada, čime je ionako bizarna situacija poprimila obilježja teatra apsurda.
Premijer Finske, koja trenutno predsjeda Europskom unijom, Antti Rinne također je izjavio da je "važno pronaći rješenje u roku od tjedan dana" i da se Johnson složio s time.
Johnsonova izjava je prilično zabrinjavajuća, budući da sugerira da će doći do "neurednog Brexita" (no deal Brexit), za koji se u nedavno objavljenom stručnom izvještaju predviđa da bi mogao dovesti do porasta cijena goriva i hrane, nestašice lijekova, kaosa na graničnom prijelazu kod La Manchea i nereda na britanskim ulicama.
>> Objavljeni tajni dokumenti o Brexitu: Britaniji prijete kaos i neredi
No Johnsonova izjava je i skandalozna jer je njom dao do znanja da ne misli poštovati zakon koji je nedavno izglasan u britanskom parlamentu, a koji je donesen upravo kako bi se spriječio neuredni Brexit. Oporba predvođena šefom laburista Jeremyjem Corbynom je u ad-hoc koaliciji s odmetnutim zastupnicima vladajuće Konzervativne stranke donijela zakon upravo kako bi vezala ruke Johnsonu.
Muke po backstopu i no deal Brexitu
Nije čudno da ni oporba ni brojni konzervativci ne vjeruju da Johnson zna što radi ili da ga je uopće briga kamo vuče zemlju u svom hazarderskom nadigravanju s Bruxellesom. Njegovo suspendiranje parlamenta pod lažnom izlikom, koje je poništio vrhovni sud, i njegovo odbijanje odgode na koju ga zakon obvezuje itekako su dali razloga za sumnju u njegove namjere.
I dok Johnson i njegova vlada inzistiraju na tome da Brexit bez dogovora neće biti toliko kaotičan i opasan kako predviđaju eksperti, a sve je izglednije da dogovora neće biti, nužno se nameće pitanje tko zaista ima zadnju riječ: populistički premijer bez vladajuće većine ili razjedinjeni parlament koji se ne može dogovoriti što želi? Ili je Bruxelles ipak taj koji će odrediti sudbinu Britanije?
London je, doduše, prošli tjedan ipak donio na stol novi prijedlog dogovora o ključnoj spornoj točki: kako će točno izgledati prelaženje granice između Irske i Sjeverne Irske, koja je dio Velike Britanije.
Naime, ni London ni Belfast nipošto ne pristaju na tzv. backstop (zaštitna barijera) mehanizam koji traže Bruxelles i Dublin, a koji bi, ako Velika Britanija izađe iz zajedničkog tržišta i carinske unije s EU-om, zadržao Sjevernu Irsku u toj zajedničkoj zoni i spriječio povratak carinskih kontrola, odnosno tvrde granice između Sjeverne Irske i Irske.
No backstop bi značio da bi se carinska kontrola vršila između Sjeverne Irske i Velike Britanije, u Irskom moru, što je britanski parlament već odbio u tri navrata, glasajući protiv prijedloga dogovora o Brexitu bivše premijerke Therese May.
Mayin dogovor je bio jedino izvedivo rješenje, ali brexitovci nisu htjeli ni čuti za njega
>> Kako je zemlja Darwina, Orwella i Shakespearea postala tako glupa?
Dogovor koji je May postigla s Bruxellesom nije, naravno, zadovoljio sve strane u sapunici Brexita. No bio je i ostao najrealniji aranžman za britansko napuštanje Unije. Tvrdi brexitovci - među njima i Johnson, koji je teatralno dao ostavku na mjesto ministra u Mayinoj vladi - s gnušanjem su ga odbacili, predstavljajući ga kao katastrofu u nastajanju i potajno zadržavanje suvereniteta Bruxellesa nad Londonom.
Ironično, isti ti zagovornici Brexita sada pod svaku cijenu, s Johnsonom na čelu, uvjeravaju britansku javnost da "no deal" Brexit neće prouzročiti kaos i dugoročno naštetiti zemlji.
U pokušaju da poslovični kvadrat provuče kroz poslovični krug, odnosno da dobije autonomiju koja dolazi s izlaskom iz carinske zone i u isto vrijeme zadrži "mekanu" granicu koja dolazi s carinskom unijom, Johnson je predstavio maglovit plan za koji nema jamstava da je uopće izvediv, a prema kojem bi tehnološka rješenja eliminirala carinske kontrole na irskom otoku, iako bi Ujedinjeno Kraljevstvo izašlo iz carinske unije.
Prema Johnsonovom planu, Sjeverna Irska bi napustila carinsku uniju zajedno s ostatkom Ujedinjenog Kraljevstva 2021., ali bi ostala u jedinstvenom tržištu do daljnjega, uz pristanak sjevernoirske skupštine. Fizičke carinske kontrole obavljale bi se rijetko i ne na samoj granici, a papirologija bi se rješavala elektronskim putem.
>> Mislili smo da je May najgori britanski premijer ikad. Onda je došao Johnson
Hladan tuš za Johnsonovu samouvjerenost
Europski lideri bi trebali odlučiti hoće li prihvatiti britanski prijedlog na EU summitu 17. listopada, no iz EU-a su već dali do znanja da neće prihvatiti britanski prijedlog koji bi u praksi značio povratak carinskih kontrola na irski otok. Osim Macrona, takvo upozorenje su dali i nizozemski premijer Mark Rutte, irski premijer Leo Vardkar, glavni pregovarač EU-a Michael Barnier i glasnogovornica Europske komisije Natasha Bertaud. Vođa Saveza liberala i demokrata (ALDE) u EU parlamentu, Guy Verhofstadt, nazvao je prijedlog "neozbiljnim", a dogovor u ovom obliku "gotovo nemogućim".
"Prijedlozi Velike Britanije ne predstavljaju temelj za sklapanje dogovora", ocijenila je kratko i jasno Bertaud. Čini se da ih Johnsonov poziv da "zgrabe priliku koju pruža" njegov prijedlog nije previše impresionirao.
Johnson, u međuvremenu, uporno ponavlja da želi "obaviti Brexit" ("get Brexit done"). Ali problem s novim britanskim premijerom i jest taj što osim pamtljivih parola, duhovitih doskočica, samouvjerene poze i nonšalantnog "lako ćemo" stava nema mnogo više za ponuditi. Dosjetke i populistički slogani neće izvesti Veliku Britaniju iz labirinta u koji je sama upala glasanjem za Brexit na referendumu. A svjetlo na kraju tunela koje Johnson nudi je, nažalost, po svemu sudeći drugi vlak s početka teksta.