MILIJUNI eura mita za namještanje milijunskih poslova i natječaja za javnu rasvjetu, solarne elektrane, pročistače... Upleteni SDP-ovi i HDZ-ovi gradonačelnici i saborski zastupnici, šef Uprave državne tvrtke i HDZ-ov moćni poduzetnik. Korupcija, uhićenja, Uskok, DORH - to je danas jedna slika Hrvatske.
Cijeli dan trajala je policijska akcija oko malverzacija u tvrtki Janaf. Privedeno je deset osoba, među kojima i šef Janafa Dragan Kovačević. U centru priče nalazi se HDZ-ovca Krešo Petek, osnivač i suvlasnik tvrtke Elektrocentar Petek iz Ivanić-Grada, kojeg se sumnjiči da je šefu Janafa dao skoro dva milijuna kuna mita kako bi njegovoj tvrtki sredio unosne poslove s Janafom.
Još jedan HDZ-ovac, velikogorički gradonačelnik i saborski zastupnik Dražen Barišić te SDP-ov saborski zastupnik i gradonačelnik Nove Gradiške Vinko Grgić obuhvaćeni su istragom zbog namještanja natječaja i primanja mita od Peteka.
A ovo je slika druge, sasvim suprotne Hrvatske: Mladić koji je počeo iz obične garaže, u kojoj je pretvorio stari BMW u električni automobil, danas je na rubu preuzimanja Bugattija od Volkswagena. Zapošljava više od 800 ljudi, otvara urede izvan Hrvatske... Dvojica mladića prije 12 godina osnovali su tvrtku bez kapitala i ureda te samo s dva računala. Danas je njihovu tvrtku Nanobit preuzela jedna od vodećih gaming kompanija na svijetu, i to za milijardu kuna.
Priča o golemom uspjehu Rimac Automobila i Nanobita danas je zasjenila priču o novoj, još jednoj u nizu korupcijskih afera HDZ/SDP uhljeba. Stoga vrijedi podsjetiti kako su ovi mladi ljudi, gotovo ni iz čega, osvojili cijeli svijet.
Rimac se priprema za preuzimanje Bugattija
Prema informacijama do kojih je došao Car Magazine, Volkswagen grupa odlučila je svoj brend prestižnih hiperautomobila Bugatti prepustiti kompaniji Rimac Automobili, koja je već odavno svjetski poznata po električnim automobilima izuzetnih performansi, ali i po izradi tehnologije električnih pogona i komponenti za velike i poznate kompanije kao što su Aston Martin, Koenigsegg, Hyundai i sl.
Car Magazine navodi kako bi Rimac preuzeo Bugatti u zamjenu za veći udio Volkswagena u Rimac Automobilima. Pod Volkswagenom je i Porsche, koji je već uložio nezanemariv novac u Rimac Automobile. Naime, Porsche je 2018. godine kupio udio od 10% u vlasništvu Rimac Automobila, a godinu dana kasnije kupio je još 5,5%. Time se Porsche našao u dobrom društvu jer među investitorima u Rimac Automobile su i Hyundai, Jaguar, Koenigsegg i Magna.
Transakcija navodno odobrena prošlog tjedna
Kad su novinari Car Magazinea ranije ove godine posjetili Rimac Automobile, osnivač kompanije nabrojao je 15 kompanija koje koriste Rimčeve tehnologije. Nije loše za kompaniju koja je pokrenuta 2009. godine, a sada zapošljava više od 600 ljudi specijaliziranih za elektromobilnost, razvoj baterija i elektroniku visokih performansi, navodi Car Magazine.
Glavne prednosti Rimac Automobila su visoko učinkovite baterije, razvoj e-motora, inovacija na području autonomne vožnje, povezivosti i infotainmenta, piše Car Magazine.
Neslužbeni izvori na koje se poziva Car Magazine tvrde da su izvršni direktori Volkswagena odobrili ovu transakciju prošlog tjedna te da se još čeka finalno odobrenje nadzornog odbora.
Iako nisu poznati svi detalji, čini se da će dio Bugattija i dalje ostati pod kontrolom Volkswagena, pogotovo jer i Porsche kao dio Volkswagen grupe ima 15,5 posto udjela u Rimac Automobilima. Uz to, najavljuje se da bi Porsche uskoro trebao uzeti i veći udio u Rimac Automobilima.
>>Car Magazine: Rimac se sprema preuzeti Bugatti
Rimac je krenuo iz garaže
Mate Rimac počeo se baviti električnim automobilima 2009. godine. Krenuo je iz garaže, a ni deset godina kasnije njegova kompanija imala je preko 400 zaposlenih iz cijelog svijeta, a jedan od investitora mu je Porsche.
U priču s električnim automobilima Rimac je krenuo preradom starog BMW-a u električni automobil s kojim je želio - i uspio - pobjeđivati benzinske konkurente.
Cijela priča je počela kada je Rimcu nakon napornog dana na trkaćoj stazi "krepao" motor. Većina drugih vozača bi u tom trenutku stavila novi motor ili prodala automobil u dijelovima, no to nije bio slučaj kod Rimca. "Izvadio sam motor iz automobila, pogledao prazan prostor ispod haube i razmišljao što unutra staviti", kazao je Rimac pa dodao da mu je tada sinula ideja da napravi električni trkaći automobil.
Iako je početna verzija tog BMW-a bila izrađena od kupljenih komponenti kojima je pretvoren u električni automobil, Rimac nije bio zadovoljan njihovim performansama te je počeo izrađivati vlastite pa je ubrzo sve ugrađeno u taj automobil bilo Rimčev proizvod.
Dvije godine poslije proizveo je najbrži električni automobil na svijetu
Već 2011. godine njegov prvi superautomobil Concept_One imao je svjetsku premijeru na najvećem svjetskom sajmu automobila u Frankfurtu. Concept_One postaje najbrži električni automobil na svijetu,
Rimac je pokazao da je to što rade u Svetoj Nedelji zaista ozbiljno, što je privuklo i investitore. Tijekom 2014. godine u Rimac Automobile ušla su tri inozemna investitora i, prema nekim procjenama, kompanija je već tada vrijedila oko 500 milijuna kuna.
C_Two - električna zvijer koja je oduševila svijet
Nakon više godina razvoja i nekoliko proizvedenih prototipova, Rimac je 2016. predstavio proizvodnu verziju svog električnog bolida, s poboljšanim performansama i tehnologijom u odnosu na prethodne.
2018. godine na sajmu u Ženevi Rimac je predstavio svoj novi automobil C_Two. Radi se o automobilu kojem do brzine 300 km/h treba 11,8 sekundi, a maksimalna brzina mu je 412 km/h, što ga stavlja u red najbržih električnih automobila na svijetu, ali i automobila uopće. Do brzine od 100 km/h treba mu 1,97 sekundi.
Ulaganjem Porschea tvrtka premašila vrijednost od milijarde kuna
Potvrda da Rimac Automobili zaista imaju budućnost stigla je u lipnju 2018. objavom da je Porsche odlučio preuzeti 10 posto kompanije iz Svete Nedelje.
Tada je Rimac objavio da su Rimac Automobili u tom trenutku premašivali unicorn status u kunskoj vrijednosti, što znači da su tada vrijedili više od milijardu kuna, a da bi mogli dobiti i nove investitore, čime bi se ta vrijednost višestruko povećala.
Rimac je odmah otkrio koliko dugo se kuhala suradnja s Porscheom i koja je vrijednost investicije.
"Tri godine radimo na tome. U biti, dvije godine baš da radimo, a tri razgovaramo s njima. U isto vrijeme radimo s njima na projektima. Investirali su 18,7 milijuna eura u firmu", rekao je Rimac.
Porsche je 2019. povećao svoj udio u hrvatskoj automobilsko-tehnološkoj tvrtki Rimac Automobili na 15,5%.
"Porsche podržava Rimca i njegov pozitivni razvoj već godinu dana. Brzo smo shvatili da Porsche i Rimac mogu mnogo naučiti jedan od drugog. Vjerujemo u ono što Mate Rimac i njegova tvrtka mogu ponuditi, zbog čega smo sad povećali svoj udio i namjeravamo intenzivirati našu suradnju u području baterijske tehnologije", obrazložio je Lutz Meschke, zamjenik predsjednika izvršnog odbora Porschea AG i član izvršnog odbora za financije i IT.
Razvoj prvog električnog trkaćeg automobila sa Seatom
U partnerstvu sa španjolskim Seatom, odnosno njegovim novim sportskim brandom CUPRA-om, Rimac je razvio prvi potpuno električni automobil za utrke modificiranih automobila.
Kako su sredinom 2018. objavili iz Rimac Automobila, Seatov novi brand CUPRA i njegov odjel za utrke vođeni su ambicijom da iz korijena promijene automoto sportove, a uz opsežni know-how Rimca u razvoju električnih vozila visokih performansi i uz njegov trkaći DNK, prirodno je da je partnerstvo rezultiralo električnom revolucijom u trkaćim električnim vozilima, prvim 100% električnim autom za utrke.
>>VIDEO Rimac vas vodi kroz svoju tvornicu: "Prošli smo epsko putovanje"
CUPRA e-Racer je, piše dalje u objavi Rimac Automobila, temeljen na benzinskom Cup Raceru, ali ima impresivnije performanse i od nekih tradicionalnih trkaćih automobila. Ima motor neprestane snage 300 kW, odnosno 402 konjske snage, a maksimalno može doseći 500 kW, odnosno 680 konjskih snaga.
A direktor Rimac Automobila Mate Rimac objasnio je što točno znači da tvrtka ima "trkaći DNK": "Naša priča počela je s utrkama i uvijek smo osjećali snažnu povezanost sa svijetom motosportova. Više od svega naš cilj je dokazati da su električni automobili zabavni, brzi i uzbudljivi."
Suradnja s Pininfarinom
Također 2018. godine automobili Pininfarina objavili su kako će surađivati s Rimcem kao glavnim tehničkim partnerom na proizvodnji svojeg prvog električnog hiperautomobila PF0.
Rimac će osigurati elektropogon, softver, hardver i baterijski sustav u razvoju prvog električnog automobila visokih performansi tvrtke Pininfarina.
Radi se o ugovoru u vrijednosti od 80 milijuna eura.
Ulaganje Hyundaija od 600 milijuna kuna
Hyundai Motor Company i Kia Motors Corporation, koji su dio Hyundai Motor Grupe, zajedno su uložili 600 milijuna kuna (80 milijuna eura) u tvrtku Rimac Automobili sredinom 2019 godine. Hyundai Motor ulaže 474 milijuna kuna (64 milijuna eura), a Kia Motors ulaže 126 milijuna kuna (16 milijuna eura).
“Dovoljno je reći da Hyundai ima 250 milijardi dolara prihoda, što je četiri puta više od hrvatskog BDP-a. Znači, to je firma koja je četiri puta snažnija od cijele hrvatske ekonomije. Jako je značajno da imamo partnerstvo s tako snažnom firmom”, rekao je tada za index Rimac.
Infografika: Index
Nanobit postaje dijelom švedskog Stillfronta za gotovo milijardu kuna
Stillfront je vodeća free-to-play kompanija koja okuplja 14 gaming studija diljem svijeta. Zapošljavaju više od 800 zaposlenika, a glavna tržišta su SAD, Njemačka, Bliski istok i Sjeverna Afrika te Francuska i Kanada. Sjedište je u Stockholmu, a kompanija je javno izlistana na Nasdaq First North Premier Growth Marketu. Njihov bogat portfelj igara karakteriziraju lojalni korisnici i igre koje su aktualne dugi niz godina.
Transakcija će biti provedena u dvije tranše, pri čemu će Stillfront najprije kupiti 78% udjela za 100 milijuna dolara. Nakon dvije godine Stillfront će kupiti ostatak udjela u Nanobitu po cijeni koja će ovisiti o kretanju dobiti prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) Nanobita u financijskim godinama 2021. i 2022.
Ukupan iznos koji će Stillfront platiti na kraju transakcije bit će do 148 milijuna dolara, prilagođeno za stanje gotovine, objavili su iz Nanobita.
Hvala svima na čestitkama! Nastavljamo dalje graditi jednu lijepu i uspješnu priču. I to iz Hrvatske!
Posted by Alan Sumina on Thursday, September 17, 2020
Sjedište ostaje u Zagrebu
Nanobit će nastaviti poslovati kao i do sada, ali u vlasništvu Stillfront grupe. Sjedište ostaje u Zagrebu, a kompanija će i u budućnosti nastaviti ostvarivati ambiciozne razvojne planove.
"Preuzimanjem talentiranog tima u Nanobitu Stillfront se širi u žanr narativnih lifestyle igara, čime dodatno jača svoj portfelj igara i povećava doseg kod gaming publike. Alan i Zoran su u proteklih 12 godina zajedno sa svojim timom u Nanobitu izgradili impresivan gaming studio s čvrstom nišom u uzbudljivom žanru lifestyle igara, a mi se veselimo što ćemo zajedno s njima raditi na tome da podignemo kompaniju na višu razinu. Osnovni portfelj igara ostvario je impresivan rast tijekom prošle godine, a vidimo i snažan potencijal rasta u budućnosti, uključujući i obećavajuće nove igre koje su u razvoju”, rekao je Jörgen Larsson, CEO Stillfronta.
Cijeli proces vodio je tim konzultanata. Latham & Watkins je pravni, a Aream & Co. financijski savjetnik Nanobita, dok je DLA Piper Sweden pravni, a EY financijski savjetnik Stillfronta u ovoj transakciji.
Zagreb na mapi globalnih gaming središta
Zagreb je danas globalno središte jedne od najbrže rastućih industrija na svijetu, ističu Alan Sumina i Zoran Vučinić iz Nanobita.
"Industrija mobilnih igara brzo raste i sve se više globalizira, a ako želimo ostati broj 1, moramo ići naprijed. Pridruživanjem Stillfront grupi Nanobit dobiva dodatni zamah koji će nam omogućiti nastavak rasta, razvoj novih ambicioznih planova i projekata. Sasvim je prirodno, s obzirom na to da smo u poziciji da možemo birati strateškog partnera, da odaberemo onog koji se uklapa u našu kulturu i dugoročnu viziju. Sve one kvalitete koje njegujemo interno - poduzetnički duh, samostalnost i inovativnost - vidjeli smo upravo u vodstvu Stillfront grupe. Veselimo se suradnji s ostalim uspješnim studijima u sastavu Stillfronta, što će dodatno ubrzati razvoj i Nanobita i Stillfront grupe, a naši zaposlenici će imati priliku surađivati s najboljima iz svijeta“, izjavili su Alan Sumina i Zoran Vučinić.
Nanobit su pokrenuli s dva računala
Nanobit su prije 12 godina u Zagrebu osnovali Alan Sumina i Zoran Vučinić bez kapitala, bez ureda i samo s dva računala. Danas je Nanobit sa svojim igrama prisutan u više od 150 zemalja svijeta, zapošljava 125 visokoobrazovanih zaposlenika te je jedan od najpoželjnijih hrvatskih poslodavaca. Nanobitove igre ukupno su preuzete više od 145 milijuna puta, a na mjesečnoj razini ih igra preko 10 milijuna aktivnih igrača sa svih kontinenata svijeta. Najpopularnije igre su My Story, Hollywood Story i Tabou Stories.
Najutjecajniji svjetski mediji Nanobit već niz godina svrstavaju na liste najbrže rastućih kompanija Europe. Samo u ovoj godini Nanobit je lokalizirao svoje igre na čak šest novih jezika, i to na njemački, francuski, španjolski, talijanski, ruski i japanski, uz standardni engleski jezik, čime su se probili na više od 15 novih tržišta.
Aplikacija im je 2010. završila na američkom tržištu
Alan Sumina i Zoran Vučinić počeli su s prvim uspješnim poduzetničkim potezima prije svega par godina, kada je njihova aplikacija Tap&Track, koja mjeri unos kalorija u tijelo, završila na američkom tržištu.
Prestižni list New York Times 2010. ju je uvrstio i među "top aplikacije za mršavljenje".
"Aplikacija košta 4 dolara, ali korisnici kažu da vrijedi svakog penija. Program vam pomaže da dosegnete točno željeni unos kalorija u danu i sadrži veliku bazu prikladne prehrane i tjelovježbi", napisali su tada.
Prvi su Hrvati koji su osvojili najprestižniju svjetsku nagradu za poduzetnike
Najprestižnija svjetska nagradu za poduzetnike EY Poduzetnik godine prvi put je 2015. godine dodijeljena u Hrvatskoj. Priznanje za najuspješnije poduzetnike i titulu EY Poduzetnika godine ponijeli su Alan Sumina i Zoran Vučinić iz tvrtke Nanobit d.o.o.
Uz izbor poduzetnika koji su kasnije predstavljali Hrvatsku na svjetskoj završnici u Monte Carlu, nagrade EY Poduzetnik godine 2014. dodijeljene su u dvije potkategorije. Nagrada u potkategoriji pod nazivom Tehnološka inovativnost dodijeljena je finalistu Mati Rimcu.
Širenje na arapsko tržište mobilnih igara
2020. se Nanobit proširio na arapsko tržište. Njihova igra Hollywood Story samo tri mjeseca nakon lansiranja bilježi odlične rezultate. Do sredine lipnja ju je preuzelo više od milijun i pol igrača iz čak 17 zemalja arapskog svijeta, a u mnogima je i među top 3 na ljestvicama Apple i Google Play trgovina.
Nanobit je na arapsko tržište mobilnih igara odlučio krenuti u partnerstvu s vodećim izdavačem igara u MENA regiji, Tamatemom iz Jordana. Riječ je o regiji u koju se ubrajaju Saudijska Arabija, Katar, Kuvajt, Bahrein, Oman, Jemen, Irak, Jordan, Libanon, Palestina, Sirija, Egipat, Sudan, Libija, Tunis, Alžir i Maroko.
Hollywood Story je, zbog specifičnosti tržišta, jezično i kulturološki prilagođen za arapski svijet pa je igra u tom području poznata pod nazivom Fashion Queen. Riječ je o igri zabavnog karaktera kroz koju igrač gradi svoj lik koji postaje hollywoodska zvijezda. Da je Nanobitova igra u arapskim zemljama postala ultimativni hit, potvrđuje i posjet kraljice Ranije od Jordana središnjici Tamatema, gdje je ona iz prve ruke iskušala mogućnosti igre. I oduševila se.
"Zadovoljni smo ovim rezultatima. Arapsko tržište, iako specifično po mnogim stvarima, ima velik potencijal, tako da potaknuti uspjehom ovog projekta, s našim partnerom Tamatemom, već radimo na novim projektima. Ovaj uspjeh je prvenstveno rezultat zajedničkog rada svih kolega u Nanobitu", istaknuo je Filip Cindrić, voditelj poslovnog razvoja Nanobita.