Financial Times objavio veliku priču o Mati Rimcu, usporedili ga s Elonom Muskom

Foto: FT/Rimac Automobili

FINANCIAL TIMES objavio je veliku priču o Mati Rimcu u kojoj, u samom uvodu, pišu kako ga brojni uspoređuju s Elonom Muskom.

Sličnosti Muska i Rimca

Naveli su kako im je zajedničko to što su obojica osobe koje su proizvele revolucionarne automobile koji dosežu rekordne brzine. Upravo zato su obojica hvaljeni, a zajedničko im je i to što imaju nekonvencionalne lokacije na kojima se njihovi automobili proizvode. Podsjećaju čitatelje kako se Teslini automobili proizvode u Kaliforniji, dok se Rimčevi automobili proizvode u Zagrebu.

Kada je tvrtka Tesla 2008. proizvela svoj prvi automobil, Roadster, Elon Musk je imao tek 37 godina. Rimac danas pak ima tek 30 godina. Tesla je prošle godine proizveo 100.000 automobila, a ove godine bi taj broj mogao utrostručiti. Rimčevi se pak automobili mogu prebrojati na prste ruku, dodaje Financial Times koji je i razgovarao s Rimcem.

"Čast je biti uspoređen s njim, ali Tesla je puno veća tvrtka. Mogli ste nas tako usporediti i s Mercedesom", dodao je. 

Rimac je pojasnio i kako je Musk osnovao tvrtku novcem koji je zaradio prodajom PayPala, dok je on počeo svoj biznis u garaži svojih roditelja. Ispričao im je kako je pretvarao jedan BMW u vozilo koje će imati pogon na baterije, ali i koje će se moći utrkivati.

Concept One predstavljen u Frankfurtu 

Rimac Automobili su svoj prvi automobil predstavili u Frankfurtu na Auto Showu i tada su dobili narudžbe za osam vozila, a zadnja od tih narudžbi se još uvijek priprema. Njihov drugi automobil, C_Two, koji doseže maksimalnu brzinu od 415 km/h, bit će proizveden u 15 primjeraka, a svaki će koštati po 2,1 milijuna dolara, prenosi Financial Times. 

Javljaju i kako su oko dvije trećine biznisa Rimac Automobila zapravo proizvodnja baterija i motora koje isporučuju drugim proizvođačima automobila.

Navode kako se njihova tehnologija nalazi u automobilima brojnih zvučnih imena, poput Aston Martinovih superautomobila ili Jaguara kojim su se na dan vjenčanja vozili Meghan Markle i Princ Harry. Nisu zaobišli ni suradnju Rimac Automobila s Automobilima Pininfarina iz Italije. 

Električna tehnologija sve je važnija

Električna tehnologija sve je važnija i mainstream proizvođačima, dodaje Financial Times, upravo zato što su prisiljeni razvijati baterije koje će služiti kao pogon automobilima, a sve kako bi smanjili štetne emisije plinova i tako se prilagodili zakonima koje donosi Europska unija i Kina. Javljaju kako bi s vremenom tehnologija Mate Rimca mogla postati dijelom "običnih" vozila, budući da tvrtke poput Porschea dijele tehnologiju sa srodnim kompanijama poput Volkswagena ili Škode. 

Stoga su iz Financial Timesa porazgovarali i s glasnogovornikom Porschea, koji im je rekao kao Rimčeve ideje i pristup obećavaju puno te kako će njihov sljedeći korak biti odluka o tome hoće li tu tehnologiju proslijediti na svoje podružnice, Bentley, Bugatti i cijelu Volkswagen grupu. 

Ovog lipnja, Porsche je investirao 18,7 milijuna eura u tvrtku Rimac Automobili te su za taj novac dobili 10 posto udjela u tvrtki. U međuvremenu je Rimac dobio još 60 milijuna dolara kapitala te će uskoro dobiti još jednu injekciju kapitala što će rezultirati time da će Mate Rimac od osobe koja je imala 55 posto vlasničkog udjela postati manjinski vlasnik. 

Nesreća u The Grand Touru

Pišu i kako je Rimčev cilj jednostavan - on želi proizvesti najbolji električni sportski automobil na svijetu. U svom tekstu Financial Times podsjeća i na prometnu nesreću koju je u automobilu Concept One doživio Richard Hammond na snimanju emisije The Grand Tour.

Autom je sletio s ceste, a pritom se automobil zapalio. Hammond je slomio koljeno, a automobil je zbog zapaljive baterije gorio pet dana, piše Financial Times. Do te nesreće je došlo samo par sati uoči potpisivanja važnog ugovora da bi posao mogao opstati. 

Rođen u Bosni i Hercegovini 

Financial Times podsjetio je i na korijene Mate Rimca te da je rođen u BiH. Njegova obitelj izbjegla je u Njemačku 1990-ih, a djetinjstvo je proveo u Frankfurtu gdje je razvio ljubav prema automobilizmu dok je gledao programe o automobila i motorima na televiziji. Kada je imao 14 godina, obitelj se preselila u Zagreb, a kako je rekao za Financial Times, zbog svog naglaska je zvučao "kao seljačina" te su mu se vršnjaci stoga rugali. 

"Ne volim se žaliti, ali bilo je to jako, jako teško razdoblje. To je zaista bilo najgore", rekao je Rimac. 

Njegov talent za inovacije je došao do izražaja s vremenom te je pobijedio i na međunarodnom natjecanju o inovacijama na kojemu je predstavio rukavicu koja je služila kao miš i kao tipkovnica. 

Kada je imao 18 godina, kupio je BMW za utrke. 

"Bio je to hrđavi komad smeća", rekao je. Kada je taj automobil eksplodirao na drugoj utrci, Rimac je odlučio od njega napraviti električni automobil najprije s baterijama s olovnom kiselinom, a potom i sa sofisticiranijim baterijama koje je naručivao iz Kine.

Prva narudžba

Tada mu se pridružio Igor Pongrac, koji je ranije izrađivao dronove za Hrvatsku vojsku. U garaži Pongraca su radili do kasno u noć i često su izazivali negodovanje susjeda. Uskoro je Adriano Mudri postao treća osoba u timu. On je tada radio u General Motorsu, a popodne i noću je u slobodno vrijeme radio s Rimcem. Hobi je prerastao u posao kada se predstavnik kraljevske obitelji iz Abu Dhabija zainteresirao za Rimčev rad. Rimac je tada imao samo brošuru. 

"S njom je otišao u Abu Dhabi i pozvao me te rekao kako želi dva automobila. Rekao sam da je to sjajno, ali da nema automobila, da nema ni tvrtke", ispričao je za Financial Times. 

"Sutradan me nazvao i pitao me koliko trebam. Nisam imao pojma", rekao je Rimac i ispričao kako je tada s timom napravio plan, rezervirao mjesto na Autoshowu u Frankfurtu 2011. godine, a za godinu dana počeo je s proizvodnjom.

Financiranje posla

Financial Times piše kako je i etabliranim autokompanijama potrebno puno vremena kako bi dizajnirali i izgradili automobil te kako je trio iz Rimca imao samo godinu dana. Zadatak koji je bio pred njima bio je puno teži nego što su očekivali, jer nisu imali sredstva ni za stvari poput ručke ili farova. Sve su stoga morali samo izraditi, a to je ono što njihov biznis definira i danas. Novac za prvi posao su prikupili obitelj i prijatelji jer je investitor iz Abu Dhabija bio spreman platiti tek kada automobili budu isporučeni. Financial Times prenosi kako su Rimac i prijatelji koji su radili s njim spavali na kaučevima ili na podu te kako su radili i noću i vikendima kako bi automobil bio spreman za Autoshow u Frankfurtu. 

13. rujna 2011. godine Rimac je debitirao, a u roku dana je gotovo propao. U zadnjem stadiju pregovora s investitorima, investitori su postavili zahtjev da se posao preseli u Abu Dhabi. To je bio njihov uvjet da u tvrtku ulože 4,5 milijuna kuna. Bez tog novca tvrtka je bila u opasnosti od propasti, ali Rimac je odbio preseljenje. "To je bila najbolja stvar koju sam napravio", rekao je. 

Financial Times piše kako je Rimac i danas jedini proizvođač automobila u Hrvatskoj. Rimac je prokomentirao i tendenciju educiranih mladih da emigriraju u Njemačku.

"Kada vidim sve ljude ovdje, koji rade s nama, vidim da bi većina njih bila izvan Hrvatske da nije ove tvrtke", zaključio je. 

Ispričao je i kako je, nakon što je propao posao s Abu Dhabijem, od lokalne banke dobio kredit od pola milijuna eura. Da bi ga dobio, morao je pod hipoteku staviti sve, od prototipa automobila, intelektualnog vlasništva pa i brenda Rimac. Narudžbe za osam modela Concept One modela, od kojih je svaki koštao 1,2 milijuna dolara, pomogle su tvrtki da se održi. U međuvremenu, Rimac je dizajnirao i napravio električne prototipove vozila manje poznatih marki, a svaki od tih poslova je donio po nekoliko milijuna eura u tvrtku. 

"Radilo se samo o pitanju opstanka. Nismo željeli biti profitabilni nego nismo imali drugu opciju za opstanak", rekao je Rimac. 

Još nije upoznao Muska

Financial Times piše i kako su tvrtku Rimac Automobila posjetili čelnici brojnih drugih proizvođača automobila, ali kako sve tvrtke s kojima je Rimac surađivao nikada nisu objavljene. Pišu kako su prošli kroz prostoriju u kojoj sastavljaju baterije te kako im je Rimac pokazao crne kutije u kojima su bile baterije koje su išle jednoj tvrtki. 

"Mi smo im jedini dobavljač, a tamo ste vidjeli dijelove, a ovdje sve sastavljamo", pokazao im je Rimac i dodao kako to nisu stvari koje se iznose u javnost. 

Jedan od projekata koji može imenovati je već objavljena suradnja sa Seatom, a to je Cupra, brend koji je pod Seatom, španjolskim proizvođačem u vlasništvu Volkswagena. Radi se o automobilu visokih performansi, čiji je direktor ostao impresioniran tvrtkom Rimac. Rimac mu nije htio ponuditi postojeće proizvode nego ga je upitao o potrebama njegov tvrtke kako bi mu ponudio nešto specifično.

"Iznenadio sam se da je netko tako mlad imao toliko iskustva i da je toliko napredovao u tako kratkom roku. Moja generacija bi ogolila sve, ali nikada se nismo bavili baterijama. Sada moramo učiti o tome, novi je svijet", rekao je Puig, direktor Cupra Racinga.

Jedini veliki proizvođač automobila koji nikada nije posjetio Rimca je Elon Musk, vlasnik Tesle. 

"Divim mu se", rekao je Rimac. "Mnogi su nas htjeli upoznati, ali ja to nisam htio. Želim prije tvrtku dovesti na određenu razinu, a u tome još nisam uspio", rekao je Rimac.

Plan za novu lokaciju tvrtke

Novinari Financial Timesa opisali su tvrtku rekavši kako se radi više o seriji radionica koje se nalaze u desetak zgrada. Rimac ih je proveo kroz tvrtku i pokazivao im razne dijelove. 

"Ovo je dio za bateriju Aston Martina", rekao im je pokazujući komad aluminija. U sljedećoj sobi im je pokazao okvir Concept Onea, a ispričao im je i kako se tvrtka planira preseliti na novu lokaciju kako bi mogli smjestiti sve veći broj zaposlenika. Trenutno ih je 450. 

"Prije šest mjeseci bilo je u potpunosti drugačije. Za šest mjeseci će biti u potpunosti drugačije", opisao je Rimac. Financial Times opisuje i kako je nova lokacija veća te kako će u sklopu posjeda biti usjevi, ali i životinje.  

Rimac, koji je vegetarijanac, često završava govore riječima kako je izbjegavanje jedenja mesa važnije pitanje od klimatskih promjena ili pak od prestanka korištenja goriva. 

Na novoj lokaciji za tvrtku želi životinje koje će pasti na livadi kraj tvrtke, a potom će biti poslužene kao hrana u kantini. Nada se tako potaknuti zaposlenike da prestanu jesti meso. 

"Vidjet će tu kravu kako ide s vašeg parkinga do vašeg ureda, a ona će ta krava, koja će imati ime, završiti na vašem tanjuru. To je luda ideja, ali želim da ljudi više razmišljaju o tome", rekao je Rimac za Financial Times. 

Htio je tvrtku nazvati po Tesli

Iako tvrtka raste, ne planiraju povećati količinu vozila koja proizvode na više od 100, jer smatraju da će ih tad veliki proizvođači, koji su im i klijenti, smatrati konkurencijom. 

"Koje je tržište za električne superautomobile? Iskreno nitko ne zna. Sada je to osam Concept One automobila", rekao je. 

Fraser Dunn, glavni inženjer Aston Martinovog Valkyrie projekta, pojasnio je zašto je njegova tvrtka za suradnju odabrala Rimca. 

"Da smo otišli nekom većem proizvođaču i zatražili bateriju koja nam treba, odgovorili bi nam ne. A kad bi nam odgovorili da, trebalo bi im puno više vremena, a i koštalo bi više", rekao je. 

Rimac pak velik dio uspjeha pripisuje metodi pokušaja i promašaja iz ranih dana tvrtke. Stare fotografije pokazuju početke tvrtke, ljude koji spavaju na kaučima, naslagane baterije i hrpe žica i kablova. 

"To je zaista bilo jako opasno. Veliki naponi posvuda. Bilo je ludo", kaže Rimac. Ispričao je i kako mu je inspiracija bio Nikola Tesla, a dodao je i kako bi, da naziv za svoju tvrtku već nije bio uzeo Elon Musk, on svoju tvrtku nazvao po Tesli. Još jedna opcija bila je VST, po formuli za brzinu. 

Pitao novinare zašto su ga htjeli intervjuirati

Financial Times piše i kako Rimac živi nomadskim stilom života. Pišu kako je večer prije intervjua stigao s puta u ponoć, potom radio na zadacima iz mailova do pet ujutro. U uredu je sljedećeg jutra bio već u osam ujutro, a 13 sati nakon toga razgovarao je s njima. Pritom dodaju kako nisu bili vidljivi tragovi umora.

Javljaju i kako sljedećeg jutra putuje u Njemačku, a potom dan poslije za Kinu. "Navikao sam se nakon 10 godina. Ja sam to izabrao, znate. Teško je, ali moram to prihvatiti", dodaje. 

Unatoč napornom poslu, Rimac si ne može priuštiti jedan od svojih automobila, piše Financial Times koji dodaje da si Rimac isplaćuje normalnu plaću te da nema gotovine iako njegov udio u njegovoj tvrtki vrijedi milijune. 

Novinari Financial Timesa pišu kako ga je nakon razgovora s njima pokupila njegova djevojka koja također radi u tvrtki. Došla je po njega jer je njegov automobil na popravku. Iako, kako piše Financial Times, u Hrvatskoj ima status poslovne rock zvijezde i iako ga se sve više stavlja u isti vizionarski koš s Elonom Muskom, Rimac ostaje skroman. 

Dodaju i kako ih je pitao zašto su ga htjeli intervjuirati te kako se čini da mu uspjeh nije povećao ego. 

"Poput nekih vozača njegovih hiperautomobila, moguće je da Rimac podcjenjuje vlastitu moć", zaključuje Financial Times.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.