ŽIVOT u ratno doba. U to se pretvorila pandemija koronavirusa. Svi su u stanju pripravnosti u javnom i privatnom sektoru. Vrijeme je da se javno dobro stavi iznad privatnih, pojedinačnih interesa. Ali gdje se u svemu ovome nalazi najbogatiji čovjek svijeta, Jeff Bezos, pita se Peter Csathy u svome komentaru za Forbes.
Ovo pitanje odjekuje posebno duboko zato što se ovaj podmukli virus u SAD-u prvo pojavio u Amazonovu sjedištu Seattleu i već danima tamo paralizira životu (i živote). Amazon je logističko čudo od kompanije. Njegov sustav naručivanja, softver, opskrbni lanci, razvrstavanje i otprema izazivaju zavist kompletnog maloprodajnog univerzuma.
Ali gdje je sada ta čudesna logistika i jedinstvena stručnost koja iza nje stoji? Zašto ju Bezos ne otvori za veće dobro. Napokon, ta logistika i stručnost iza nje, nesumnjivo su moćniji u mnogočemu nego ona američke vlade, tvrdi Csathy.
Bill Gates pomaže, gdje je Bezos?
Zašto Bezos ne iskoristi barem djelić svojih beskrajnih osobnih resursa od 100 milijardi dolara kako bi ubrzao izgradnju centara za testiranje i povećao broj testova u njima? Bill Gates čini upravo to. Zaklada Billa i Melinde Gates sada surađuje s lokalnim vlastima na pružanju kućnih testova na koronavirus stanovnicima šireg područja Seattlea. Ako Bezos može obećati isporuku istog dana za većinu proizvoda koje Amazon prodaje i može upravljati golemim skladištima širom zemlje, zašto ne može pristupiti pandemiji s barem istom hitnosti kao u svojoj trgovini tijekom ovih nezabilježenih vremena?
Csathy se nadalje pita zašto Bezos barem nije istupio kao javna osoba i odlučno se suprotstavio pandemiji. On se dosad, dok je to služilo njegovim interesima, nije sramio biti javno lice svoje kompanije. A činjenica je da ima globalnu platformu. Svaka Amazonova kutija, koje tijekom ovih mučnih dana vjerojatno još više stižu u naše domove, može poslužiti kao platforma za komunikaciju i edukaciju u ovo doba koronavirusa. To može biti novi oblik inovacije, vrsta inovacije koja trenutačno spašava živote.
Naravno, Amazon sada nudi dva tjedna ograničeno plaćenog bolovanja. Ali samo za one koji su bili pozitivni na testu za Covid-19 ili su stavljeni u karantenu. A što je s ostalim Amazonovim radnicima, posebice onima koji rade u njegovim golemim skladištima širom zemlje, koji sada nemaju kamo otići? Nemaju resurse na raspolaganju. Još jednom, čak i djelić Bezosova osobnog bogatstva napravio bi sada ogromnu razliku u njihovim životima. Za ime Božje! Ako ne sada, kada?
A gdje je Mark Zuckerberg iz Facebooka, nastavlja Forbesov komentator, momak težak više od 70 milijardi dolara, koji je zasigurno također sjajno profitirao od velikodušnosti društva. Zuckerberg je svoje bogatstvo izgradio na našoj voljnoj socijalnoj ovisnosti o njegovoj platformi, ali također i na Facebookovom potajnom preuzimanju i potihoj eksploataciji naših osobnih podataka. Itekako ima smisla potreba za Zuckerbergovim osobnim iskupljenjem nakon beskrajnih zapanjujućih i osuđujućih otkrića u posljednjih nekoliko godina.
"Ovo je vaša šansa da poslužite kao uzori"
Facebook... Ah da, Facebook. Zuckerberg se u ime „patriotske“ necenzure nastavlja pretvarati da Facebook ima malo kontrole i mogućnosti suzbijanja razarajućih lažnih vijesti i otvorenih političkih laži koji dijele društvo. Kao rezultat toga, osobno je odbijao promijeniti relevantna Facebookova pravila. Kolika je društvena cijena Facebookovih pravila i slijepog profita? Sada je vrijeme, a i prilika, za promjenu smjera, ističe Csathy.
U međuvremenu, ne zaboravimo da je Amazon godinama bio imun od poreza na promet, što mu je zbog pravila potpuno različitih u usporedbi s fizičkim trgovinama, omogućilo da postane gigant kakav je danas.
Bezos i Zuckerberg, ovo nije pitanje pravne dužnosti. Nije čak ni pitanje društvene obaveze. To je jednostavno ispravna stvar.
Ovo je prilika za Bezosa, Zuckerberga i ostale industrijske lidere (da, to se odnosi i na tebe, Warren Buffet) da skrušeno priznaju kako smo im mi, ljudi ove nacije, omogućili i osnažili ih da postanu giganti kakvi su danas. Vrijeme je da uzvratite, da služite većem dobru, da zauzvrat pomognete drugim ljudima. Da pokažete kako vaši brendovi znače više od puke trgovine.
Da prepoznate kako iza trgovine koja vas je izgradila stoje stvarni ljudi. I da spremno ponudite vratiti dio svojih obilnih bogatstava. Entuzijastično. Ne zbog osjećaja krivnje. Nego zato što je to ispravno učiniti.
Ovo je vaša šansa da poslužite kao uzori. Motivatori. Pravi lideri akcije, promjene i uzvišenosti.
A ne samo kao lideri industrije.