FOTO EU se priprema za mogući rat, a ovaj francuski brod je perjanica

Foto: EPA

"Country Roads", folk pjesma Johna Denvera iz 1971. godine, odjekuje Tonnerreom. Točno je 7:30 ujutro, a neki od članova posade amfibijskog nosača helikoptera klase Mistral već doručkuju - jede se kruh s džemom i pije kava uoči planirane vježbe iskrcavanja na španjolsku plažu. Noć je bila kratka, a planovi za iskrcavanje mijenjali su se nekoliko puta.

Francuski jurišni brod - dugačak 199 metara, 32 metra širok i sposoban nositi 21.500 tona - ključni je element u prvoj vojnoj vježbi Europske unije uživo u listopadu kod južne obale Španjolske. U scenariju obuke koji su odabrali najviši vojni dužnosnici EU, europske trupe morale su se iskrcati na plažu kako bi spasile vladu fiktivnog saveznika zvanog Seglia, piše Politico.

To je upravo ono za što je dizajniran Tonnerre. U jeziku NATO-a nazvan Landing Helicopter Dock, brod može nositi helikoptere, oklopna vozila, tenkove i trupe; premjestiti ih preko mora brzinom od 19 čvorova i pretvoriti u bazu za iskrcavanje. Desantni čamci smješteni na pristaništu od 885 četvornih metara mogu prevesti ljude i vojna vozila na obalu.

"Amfibijski nosači helikoptera jezgra su francuske projekcije moći, to jest sposobnosti prijenosa vojnih kapaciteta na neprijateljski teritorij ili na savezničku zemlju suočenu s neprijateljem. Tonnerre se može primijeniti u cijelom spektru, od niskog do visokog intenziteta", rekao je za Politico kapetan broda Adrien Schaar.

Kakav je to brod?

Moto broda - "si vis pacem, para Tonnerre" - parafraza je poznate latinske poslovice "si vis pacem, para bellum", što znači, ako želiš mir, pripremi se za rat.

Tonnerre je u službi od 2007. godine i stacioniran je u Toulonu na francuskoj obali Sredozemnog mora. Dio je klase Mistral koju je Francuska izgradila 2000-ih godina. Angažirani su za širok raspon operacija, uključujući evakuaciju francuskih i europskih građana s Bliskog istoka tijekom rata između Izraela i Hezbolaha 2006. i potporu francuskoj vojnoj intervenciji u Maliju 2013. Također sudjeluju u misijama NATO-a i mirovnim naporima UN-a.

Izgrađeno je pet brodova, a Francuska je upravljala s tri: Tonnerre, Mistral i Dixmude. Preostala dva broda imaju mnogo kompliciraniju prošlost.

Bivši predsjednik Nicolas Sarkozy isprva ih je prodao Rusiji - bilo je to prvi put da je zemlja NATO-a planirala poslati vojnu opremu u Moskvu. Međutim, nakon što je ruski predsjednik Vladimir Putin 2014. anektirao Krim, postalo je politički nemoguće isporučiti brodove Sevastopolj i Vladivostok. Sarkozyjev nasljednik François Hollande otkazao je narudžbu i Francuska je morala vratiti Rusiji 950 milijuna eura, što je i dalje jedan od najgorih diplomatskih nesporazuma između Pariza i Moskve prije nego što je Vladimir Putin pokrenuo svoju potpunu invaziju na Ukrajinu.

Francuska je kasnije prodala ratne brodove Egiptu, a cijela zavrzlama na kraju je koštala francuske porezne obveznike 409 milijuna eura.

Iako je Tonnerreova misija projekcija vojne sile, potrebno je puno svakodnevnih aktivnosti da bi se to dogodilo. Ratni brod je samodostatni mini-grad s bolnicom sa 69 kreveta koja uključuje dvije kirurške jedinice, stomatologa, teretane, pa čak i boulangerie, gdje pekari pripremaju stotine bageta svaki dan.

Tonnerre može izdržati i do tri tjedna bez obnavljanja zaliha, objasnio je Pierre, koji radi u kuhinji i mornar je cijelo desetljeće (njegovo se puno ime ne može otkriti iz sigurnosnih razloga). Vojni kuhari prolaze kroz posebnu obuku kako bi naučili kako posadama od stotina vojnika osigurati uravnoteženu prehranu. Na ratnom brodu tipična večera je piletina, riža i špinat. "Ne možete svaku večer jesti tjesteninu ili pomfrit", rekao je Pierre.

Misija u Libanonu

Za vojnu vježbu EU u listopadu, kuhinja je radila punom parom, jer je Tonnerre ugostio oko 600 vojnih osoba, uključujući vojsku i ratno zrakoplovstvo - uz stalnu posadu od oko 200 mornara. Ogromna većina su muškarci.

"U početku su se neki teško prilagodili, ali ako nisi klaustrofobičan, navikneš se na to", rekao je Daniel, koji je četiri i pol godine u vojsci i prvi put je bio na ratnom brodu. "Otkrivamo mornaricu", dodao je uz smiješak.

Amfibijski nosači helikoptera su međunamjenski brodovi koji povezuju kopnene, zračne i pomorske snage. Tonnerre može djelovati kao mobilni zapovjedni i kontrolni centar, a može nositi 16 helikoptera, kao i 60 oklopnih vozila ili 13 Leclerc tenkova. Paluba od 5200 četvornih metara također služi kao staza za džogere koji žele protegnuti noge.

Ne koristi se uvijek za rat. Jedna od Tonnerreovih misija bila je u Libanonu nakon eksplozija 2020. koje su razorile bejrutsku luku, kada je Francuska osigurala zalihe hrane i građevinskog materijala. Uski, bijeli hodnici broda ukrašeni su fotografijama te misije i uokvirenim crtežom Plantua o francusko-libanonskom prijateljstvu.

Posada se pridružila iz raznih razloga - želja da pripadaju grupi, prilika da plove u različite zemlje, zanimljiva karijera - ali misije nisu lake. Biti na brodu Tonnerre tjednima ili mjesecima znači ograničene kontakte s prijateljima i obitelji. Mobiteli su dopušteni - osim ako misija ne zahtijeva zamračenje - međutim često nema prijema i samo visoko rangirano osoblje ima pristup računalima.

Kako izgleda život na tom brodu?

"Prilagođavamo se, takav je život mornara, ali obitelj mora držati korak", rekao je Charles koji je u mornarici već gotovo tri desetljeća i čiji je otac također bio mornar: "U to vrijeme nije bilo nikakvog kontakta, mjesecima bez kontakta s obitelji".

Naravno, postoje fiksni telefoni i televizori - što nije uvijek pozitivno. Sredinom listopada, posada se okupila u hangaru helikoptera kako bi gledala poraz Francuske od Južne Afrike 28:29 u četvrtfinalu Svjetskog prvenstva u ragbiju.

Navečer na palubi, u improviziranom prostoru za pušenje, mladići u uniformama provjeravaju internetsku vezu na svojim telefonima - ali španjolska obala je predaleko. "Dakle, igramo glupe igrice", rekao je jedan od njih, sliježući ramenima dok lista po ekranu mobitela.

Nedostatak pristojnog Wi-Fija problem je koji treba riješiti kako bi se privukli i zadržali mlađi ljudi, rekao je zapovjednik mornarice admiral Nicolas Vaujour članovima Francuske udruge obrambenih novinara u Parizu u rujnu.

Francuska vlada također pokušava olakšati život mornarima i njihovim obiteljima, svjesna da mornarica - kao i većina europskih vojski - ima problem sa zadržavanjem talenata. Civilni posao možda je manje uzbudljiv, ali je udobniji, a vojni dobavljači često otimaju obučene i specijalizirane ljude iz vojske.

Vlada je osmislila takozvani Obiteljski plan kako bi pomogla, između ostalih izazova, oko brige za djecu. "Potpuno smo svjesni da moramo raditi za mornare na moru. Pitanje koje postavljam svom osoblju je: 'Što ste danas učinili za one na moru? Jeste li potrošili barem pet minuta svog vremena za one u operacijama?'" rekao je Vaujour.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.