Zbog gotovo potpune cenzure medija u Srbiji i nemogućnosti građana Srbije da se o ovoj temi potpuno i istinito informiraju, te izvjesne mogućnosti da se tema zataška, Index će je pratiti izrazito intenzivno. Ukoliko imate važna saznanja vezana uz tragediju u Novom Sadu, javite nam se na desk@index.hr. Sve članke o ovoj temi možete pratiti i na Index.hr aplikaciji pod tagom Novi Sad.
Nakon jučerašnje nesreće na Željezničkoj stanici Novi Sad, u kojoj je život izgubilo 14 ljudi uslijed pada nadstrešnice, ministar građevinarstva, prometa i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da "nadstrešnica nije bila rekonstruirana." U međuvremenu, na stranici gradnja.rs dogodile su se brojne izmjene u tekstovima o radovima na toj željezničkoj stanici, a pojavila se i snimka koja pokazuje da se na nadstrešnici ipak radilo prije nekoliko mjeseci.
>> Inženjer koji je radio na rekonstrukciji stanice: Ministar laže. Slao sam hrpu dopisa
"U narednim danima tražit će se i utvrdit će se odgovornost svakog pojedinca koji je odgovoran za ugrožavanje sigurnosti putnika na stanici i za to što nadstrešnica nije bila rekonstruirana kad je obavljena obnova stanice", rekao je Vesić jučer okupljenim novinarima. Nakon toga je jedna novinarka izjavila da su "vidjeli radove na nadstrešnici," a Vesić je ponovo odgovorio: "Možete vidjeti da sama nadstrešnica nije rekonstruirana."
Međutim, na stranici gradnja.rs do jučerašnje nesreće stajalo je drugačije. U tekstu objavljenom 17. srpnja ove godine navodi se da je postavljena nova čelična nadstrešnica: "U prvoj fazi zgrada je dobila novu čeličnu nadstrešnicu, a po završetku druge faze rekonstruirana je i stropna površina sastavljena od identičnih ‘pozlaćenih’ kvadratnih pločica", stoji u tekstu, piše Nova.rs.
Ipak, ista stranica jučer je objavila vijest o nesreći pod naslovom "Srušila se nadstrešnica na Željezničkoj stanici u Novom Sadu", u kojoj se citira priopćenje stranice Infrastrukture željeznice.
Također, na YouTubeu je prije pet mjeseci objavljena snimka pod nazivom "Željeznička stanica Novi Sad / Novi Sad, 28.05.24.", koja pokazuje radove koji su tada bili u tijeku. Nakon 20. minute videa, zabilježeni su radnici na nadstrešnici.
Inženjer: Vesić ne govori istinu
Da Goran Vesić nije govorio istinu kad je rekao da na nadstrešnici nije bilo radova, za N1 potvrdio je inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do ožujka 2023. godine radio na rekonstrukciji zgrade Željezničke stanice u Novom Sadu.
"Prvo, nije istina što izjavljuju službenici. Na nadstrešnici se radilo. U prvoj fazi popravljena je keramika na stropnom dijelu i obavljeno je samo kozmetičko uređenje nadstrešnice. U drugoj fazi, tijekom radova na fasadi zgrade i rekonstrukciji kamene obloge, poslao sam u ožujku 2023. izvješće izvođačima, a svi su dobili ta izvješća, od ministarstva nadalje, u kojem sam tražio da se sa pročelja zgrade skinu mramorne ploče i provjeri kakva je podloga ispod njih, podloga popravi i postave nove mramorne ploče, što je bilo predviđeno projektom," rekao je.
Na pročelju su, kako kaže, bile postavljene utege koje su držale nadstrešnicu. Utege su sajle koje se s krova spuštaju kako bi ojačale konzolu nadstrešnice.
"Nadstrešnica nije imala stupove. Držala se tako što je konzola bila vezana za zgradu, a nosivost cijele nadstrešnice osiguravale su utege prikačene za vrh zgrade, upravo na onom prepoznatljivom zupčastom dijelu. Da su tada skinute ploče, vjerojatno bi se primijetilo da podloga nije dobra i možda bi se otkrilo da su utege korodirale," rekao je Đajić.
Inženjer geologije istaknuo je da ne zna kakvo je stanje bilo tamo, ali "činjenica je da taj dio nije urađen, a izvođač je odlučio samo prefarbati ploče koje je trebalo zamijeniti."
"Trebalo je popraviti podlogu tih ploča. Tvrdnja da se nije radilo na nadstrešnici nije točna, jer je nadstrešnica naknadno pokrivena staklom, a projektant iz 1965., kad je radio stanicu, projektirao je konzole i povezao prednji dio, dok su između bili prazni prostori, a utege su držale tu količinu betona i materijala", kazao je. Ne zna tko je odlučio sve to pokriti i na koji način.
"Ali tko god je bio odgovoran, morao je provjeriti nosivost tih utega – statiku i sve proračune da bi se utvrdilo može li se nadstrešnica dodatno opteretiti. Bio sam službeni nadzornik za kamen do lipnja 2023., kad mi je istekao ugovor, i više me nisu angažirali. Ovo su kasniji radovi, tako da nemam direktan uvid u to tko je točno radio, ali se zna tko je bio izvođač, koje su firme obavljale posao tada, pa imamo službeni nadzor, projektantsku kuću, izvođače radova, bivšeg ministra Tomislava Momirovića koji je obilazio zgradu dok smo radili, te sadašnjeg ministra. Osnovna i glavna odgovornost je na ministru, koji mora podnijeti ostavku, a zatim svi ostali po vertikali", rekao je.
Podsjetimo, korisnici društvene mreže X primijetili su jučer da je nakon nesreće promijenjen opis slike na stranici gradnja.rs u tekstu o rekonstrukciji Željezničke stanice, gdje je uklonjeno spominjanje "nove čelične nadstrešnice", da bi opis bio vraćen nakon što je to objavljeno na društvenim mrežama.
Izmjene su rađene i u naslovu teksta, pa je prvobitni naslov "Dobra arhitektura nikad ne umire: Ovako nakon obnove izgleda Željeznička stanica u Novom Sadu" zamijenjen s "Kako izgleda Željeznička stanica u Novom Sadu nakon obnove."
Provladini mediji: srušila se "stara nadstrešnica"
Prema stranici Raskrikavanje, ubrzo nakon nesreće neki provladini mediji izvijestili su da se taj dio zgrade nije renovirao ni tijekom jedne od dviju rekonstrukcija stanice te da nadstrešnica nije dirana još od 60-ih godina. Tako je Informer nešto više od pola sata nakon nesreće, dok se još uvijek nije znao broj stradalih, objavio članak pod naslovom "Srušio se dio stare nadstrešnice na glavnoj željezničkoj stanici u Novom Sadu! Strahuje se da ima ozlijeđenih!" navodi Raskrikavanje.
U tekstu piše: "Prema prvim informacijama, dio nadstrešnice koji se srušio pripada starom dijelu zgrade koji nije renoviran još od 60-ih godina." Nije jasno o kojem "starom dijelu" zgrade se radi, s obzirom na to da su nakon rekonstrukcije i svečanih otvaranja, između ostalog, snimili upravo glavni ulaz u zgradu i nadstrešnicu ispred nje.
Vlasti su, inače, dva puta svečano otvorile zgradu Željezničke stanice, ističući da je u nju uloženo nekoliko milijuna eura – konkretno čak 65 milijuna, što je potvrdio ministar građevinarstva, prometa i infrastrukture Goran Vesić. U današnjim vijestima provladinih medija nije postavljeno pitanje kako je moguće da je došlo do ovog urušavanja s obzirom na milijune eura prethodno uložene u obnovu stanice, piše Raskrikavanje.