LIJEPA PRIČA NEDJELJOM

Garden sa zagrebačkog Žitnjaka u tri godine postao najbolja pivovara u EU

Foto: Index/Garden

CRAFT pivovara The Garden Brewery sa zagrebačkog Žitnjaka postoji samo tri godine, a već je proglašena najboljom u Europskoj uniji.

Pokrenuli su je dva Britanca, s uzbudljivim karijerama - David Plant i Nick Colgan. Plant je radio u različitim sektorima, od farmaceutske industrije do medija, dok je Colgan bio dugogodišnji producent grupe UB40.

Najbolji među 9500 pivovara

Najpopularniji pivski klub na svijetu, Beer52, ove je godine pokrenuo dodjelu svojih prvih nagrada u deset različitih kategorija. Između više od 9500 europskih pivovara Garden je osvojio naslov najbolje, a David Plant, suosnivač i direktor pivovare, u razgovoru za Index pojasnio je značenje ove nagrade i ispričao koji put su u kratkom vremenu morali prijeći kako bi došli do samog vrha.

“Ta nagrada mi puno znači osobno, ali i profesionalno - iz dva razloga. Prvo, zato što je velika čast, u EU postoji više od 9500 pivovara, neke od njih bile su mi inspiracija za stvaranje sjajnih piva i dobiti nagradu u takvoj konkurenciji je nešto zaista posebno. Stalno se moram podsjećati da postojimo samo tri godine. Drugi razlog su ljudi koji su nas odabrali. To nije mali pivski klub koji se sastaje jednom mjesečno kako bi popili nekoliko piva, nego najveći klub te vrste na svijetu. Čak 50 tisuća ljudi je glasalo 400 tisuća puta kako bi odabrali tko će dobiti nagrade, a mi smo dobili onu najvažniju. Radi se o jako puno ljudi koji su slobodno glasali, koji se razumiju u pivo i zato je to velika stvar za Garden, ali i definitivno rezultat timskog rada koji smo uložili u ovaj uspjeh. Ako netko još do sada nije probao naše pivo, imamo internetsku trgovinu u kojoj je pakiranje od 24 limenke moguće kupiti s besplatnom dostavom. Kako smo sada dobre volje, svatko tko ukuca kod index20 prilikom kupnje dobit će 20 posto popusta, do kraja listopada”, kaže Plant.


U tri godine proizveli preko 80 stilova piva

Njihov projekt prije tri godine nije se činio toliko ambicioznim, barem nama koji smo to promatrali sa strane, no očito je da smo bili u krivu.

“Bilo smo ambiciozni od samog početka, no ambicija se javlja u različitim oblicima. Ako pogledamo inovacije proizvoda: imamo više od 80 stilova piva i od svakog od njih smo mnogo naučili. Ne radi se o ludom bezrazložnom eksperimentiranju, već to pokreće naš izvoz jer različite zemlje imaju prilično različite ukuse. Što se tiče ljudskog kapitala, naš tim u pivovari je vrlo važan, ali trebalo je određeno vrijeme kako bi se uhodali i stekli iskustvo jer kada smo pokretali pivovaru, neki od naših ljudi u proizvodnji nisu imali direktnog iskustva u radu u pivarstvu. Sada imamo sjajan tim s visokom razinom znanja u kojem su i mladi ljudi pridošli sa zagrebačkog sveučilišta. Potrebno je određeno vrijeme da se ambicija pretvori u stvarnost. Morali smo stvoriti vrlo jake temelje u mnogim područjima da bi stigli tu gdje smo sada. Bilo je potrebno iskombinirati kreativnost, podatke, znanost i biznis. Stvoriti timsku kulturu, pronaći odgovarajuće partnere u mnogim zemljama i to pretvoriti u snažne poslovne veze. Za sve to je trebalo vremena, teškog rada i neprospavanih noći. Sada ulazimo u nešto što izgleda kao druga faza razvoja našeg posla i zaista smo u uzbudljivom razdoblju. Ali definitivno imamo još mnogo posla, i u Hrvatskoj i na izvoznim tržištima, i ovo je samo početak”, kaže Plant.


Planiraju suradnju s vinarima

Garden je do sada napravio preko 80 stilova piva. Kako kažu, rade na redefiniranju piva, koje je ranije u javnosti doživljavano kao nešto jeftino i dosadno. Izvoze na razna tržišta, na kojima se ukusi kupaca razlikuju, pa tako, na primjer, Francuzi vole Sour stil piva. Radi se o kiselkastim pivima koja su izuzetno osvježavajuća, pogotovo u vrućim ljetnim danima, i za one koji su navikli na klasičan okus piva - pomalo iznenađujuća.

“Kao što sam već spomenuo, imamo preko 80 stilova i ne namjeravamo stati s inovacijama - upravo su neka nova piva u proizvodnji. Naravno, sva ona spadaju u šire stilove: Pale Ale, IPA, Sour, Stout, Porter… i imamo osnovnu ponudu ključnih piva koja su konstantno u ponudi. Uvijek postoji prostor za varijacije, u sastojcima, procesu proizvodnje i pakiraju. Radimo na redefiniranju piva. Ranija percepcija piva kao nečeg jeftinog i dosadnog je zastarjela. Upravo letimo u Francusku i tamo su oduševljeni našim Sour pivima. Ona su kiselkasta, čistog okusa s naglašenom mineralnošću. Odlična su za vrućeg vremena, a i sjajno se slažu s hranom. Ljubitelji vina diljem Francuske u našim Sour pivima pronašli su nešto novo i interesantno. Sada istražujemo mogućnosti suradnje s vinarima. Ta su piva daleko od onog kako bi klasično opisali pivo. No, ljudi danas imaju priliku promijeniti svoju percepciju piva i uživati u tome što se događa.


Jako mi se sviđa naš eksperimentalni program razvoja piva s niskom razinom alkohola. IPA-e, koje uobičajeno imaju 6 do 7 posto alkohola, radimo s 3 posto. Nazvali smo ih Micro IPA. To se ne čini kao velika razlika, no ima mnogo posla da bi se takvo nešto proizvelo. Na mnogim našim ključnim tržištima, pogotovo u Velikoj Britaniji, sve su veći zahtjevi za pivom s nižim postotkom alkohola. Ljudi žele popiti istu količinu piva, ali s manje alkohola, no da je kvaliteta i doživljaj pijenja na vrhunskoj razini, i bez da se loše osjećaju drugo jutro.

Kupci se razlikuju od zemlje do zemlje, ali i po tipu, pa tako drugačije zahtjeve imaju, na primjer, trgovački lanci od barova i pubova. Recimo, Australci vole Sour pivo, ali pakirano u limenke od 500 ml, Francuzi vole taj isti stil, ali pakiran u limenke od 330 ml, dok njihovi trgovački lanci traže Pale Ale. Na britanskom tržištu su tražena svježa piva s manjim postotkom alkohola, dok Njemačka voli IPA piva s manje gorčine. Skandinavci traže snažna tamna piva kao što je naš Imperial Stout… ”, kaže Plant.

Nova tržišta i širenje proizvodnje

Rade na značajnom širenju proizvodnje. Osmislili su način kako povećati broj dnevnih ciklusa, što će im omogućiti da isporučuju znatno veće količine piva.

“Teško je točno reći koliki su nam kapaciteti proizvodnje jer to ovisi o stilu piva koji u određenom trenutku radimo. Radimo na proširenju kapaciteta i efikasnosti, poboljšanju procesa, što će nam omogućiti znatno veću proizvodnju. S rastućom bazom kupaca i novim tržištima imamo vrlo veliki potencijal. Radimo sve što je u našoj moći kako bi omogućili snažno širenje i postigli veći fleksibilnost. Na primjer, našli smo rješenje koje nam omogućuje proizvodnju nekoliko ciklusa proizvodnje dnevno, umjesto samo dva. To će imati jako veliki pozitivan utjecaj na poslovanje pivovare”, kaže Plant.



Njihova piva prodaju se svugdje - od supermarketa do festivala, a pokrili su i gotovo sva značajna inozemna tržišta za craft pivo.

“U Hrvatskoj naša piva prodaju se u supermarketima, trgovinama, hotelima, restoranima, među kojima su i oni s Michelinovim zvjezdicama, barovima, na našim festivalima, kao i na onima koje vode naši prijatelji, poput Fuliranja, Adventa i Burger Festivala. Naravno, tu je i naša točionica na Žitnjaku u istočnom dijelu Zagreba u sklopu pivovare gdje je moguće kupiti široki izbor naših piva. Tamo se nalazi i Submarine.

U inozemstvu prodajemo na mnogim velikim tržištima za craft pivo, na koja je teško ući, poput Francuske, Njemačke, Danske, Australije, Novog Zelanda, Velike Britanije, Slovačke, Nizozemske, Švicarske, Belgije, Italije, Mađarske… i još nekoliko je trenutno u pregovorima. Ova nagrada koju smo dobili pokazuje koliko nam se trud za proboj na inozemna tržišta isplatio”, zaključuje Plant.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.