Foto: 123rf
NOVINAR Guardiana Julian Brave NoiseCat u nedavnom članku piše o dva različita odnosa ljudi prema zemlji i prirodi koja se međusobno isključuju, a koji utječu na šire, globalne procese.
U nastavku prenosimo dijelove njegove priče.
"Nakon protjerivanja domorodaca, njihova je zemlja pregledana, podijeljena i prodana najvišim ponuđačima. Zeleni i žuti kvadratići s farmama prekrili su kontinente. Cilj je takve raspodjele proizvodnja. Istina je da je uslijedila monstruozna produktivnost u suradnji s industrijskom revolucijom u Australiji, Aziji, Africi, Irskoj i Amerikama. Tako su nastala dva velika dominantna carstva engleskog govornog područja – britansko, a kasnije i američko, koje je postalo najproduktivnije gospodarstvo na svijetu".
Dvije strane Zapada
"Imovina dolazi s nizom vrijednosti i vezama sa zemljom, a promiče utopijsku viziju nazvanu 'Američki san', prema kojemu intenzivan rad, zemlja i dom omogućuju beskonačne prilike za bijeg od dominacije kapitala, a istovremeno odjeljuju ljude od životinja.
No, tu postoje i brojne mane, poput nestanka otvorene zemlje s Divljeg zapada, nestanka sigurnosti prilikom kupnje kuća, gomilanja bogatstva kod 1 posto najimućnijih i zagađenja okoliša. Prije se u takvim slučajevima okretalo komunizmu, ali sada je kapitalizam postao prejak".
Nova veza ljudi i zemlje
"Druga, suvremenija mogućnost, je okretanje prema domorocima, koje je je u prošlosti pokorio imperijalizam. Oni sada zahtijevaju stvaranje novog odnosa sa zemljom i vodom, koje omogućuju život i zdravlje onima koji ih koriste. Njima su voda i zemlje sveta i živa rodbina, preci, mjesto odakle potječu.
Moj narod, Tsq’escenemc Secwepemc, izražava te odnose u nazivima mjesta i ljudi. U oba dijela njegova naziva, koji sadrži ime naroda i ime zajednice, pojavljuje se sufiks emc koji se može prevesti kao čovjek, ljudi, zemlja, tlo ili čak mlijeko, a potječe od zajedničke, protosališke, riječi tmícw otprije 3000 - 6000 godina, koja označuje svijet, zemlju, prirodu i duh u brojnim sališkim jezicima.
To znači da se u cijeloj toj zajednici pojavljuje ideja da su ljudi i zemlja jedno. Ta su vjerovanja kolonizacijom doslovno izbijana iz ljudi u školama i crkvama, a sve u ime imovine i proizvodnje.
No, danas urođenici stoje na čelu globalnih pokreta za obnavljanje pravednijega odnosa čovjeka i zemlje".
Globalne promjene
"Jedan je obećavajući slučaj pravni uspjeh plemena Whanganui Maori iwi s Aotearoe/Novog Zelanda, da nakon 140 godina sveta rijeka Whanganui dobije zakonska prava kao i čovjek te da joj se dodijele dva čuvara, jedan državni, a drugi iz plemena, kao i poticaji za održavanje.
Sličan slučaj događa se i u Indiji u vezi s rijekama Ganges i Yamuna.
Ovakvi su slučajevi presedani kojima bi se moglo iznova definirati odnos vlada, urođenika i zemlje u 21. stoljeću.
Između imovinske proizvodnje s jedne strane i prepoznavanja prava domorodaca i prirode s druge strane, stvara se mogućnost pravednijega odnosa ljudi, zemlje i vode", zaključuje Julian Brave NoiseCat.