VIJEST da Croatia Airlines, nacionalni avioprijevoznik, u ovoj godini treba novu infuziju novca poreznih obveznika od čak 700 milijuna kuna kako bi ostala na nogama, sama po sebi, ne bi trebala nikoga iznenaditi. Kao i svi drugi gubitaši, i Croatia Airlines ovisi o izdašnoj pomoći iz državne blagajne. No u ovom slučaju problem je što će odluka o tome, a time i eventualna isplata, biti jedan od prvih poteza koji će dočekati novu vladu, onu koju iznjedre izbori 5. srpnja.
U Croatia Airlinesu su, naime, izračunali da bi ovu godinu mogli zaključiti s minusom od oko 150 milijuna kuna, što je gotovo dvostruko više nego lani i trostruko više nego što su ranije planirali. Kao glavni razlog za to u nacionalnom avioprijevozniku navode pandemiju koronavirusa koja je sve aviokompanije u svijetu, pa tako i Croatia Airlines, bacila na koljena. Preostalih 550 milijuna kuna, kako su objavili mediji, trebalo bi uložiti u daljnji razvoj flote s obzirom na to da se Croatia Airlines nalazi pred privatizacijom.
U Croatia Airlinesu kažu da nisu tražili novac od države, no to ne znači da ga ne očekuju
U samom Croatia Airlinesu kažu nam da od vlade nisu tražili subvenciju od 700 milijuna kuna pa ne mogu ni komentirati tu informaciju. Neslužbeno se iz izvora bliskih kompaniji može čuti da nikakav zahtjev prema vladi nisu poslali, no da od nje očekuju da im pomogne u nošenju s posljedicama koronakrize.
"I druge države izdašno pomažu svoje nacionalne aviokompanije. Austrija je u koronakrizi Austrian Airlinesu dala 450 milijuna eura. Njemačka Lufthansi daje devet milijardi eura kako bi spasila kompaniju, a Francuska planira Air Franceu dati čak 14 milijardi eura kako bi spasila nacionalnu aviokompaniju. Nema nacionalne aviokompanije koja može poslovati bez pomoći države. O tome možda najbolje svjedoči primjer Turkish Airlinesa kojem je turska država u posljednjih desetak godina dala milijarde eura jer joj je u interesu da Turska ima jaku aviokompaniju", govori za Index izvor blizak Croatia Airlinesu koji je želio ostati anoniman.
Tvrdi da je značaj Croatia Airlinesa za Hrvatsku i njeno gospodarstvo veći nego što se u javnosti misli. Prije svega, navodi, Croatia Airlines održava cjelogodišnje linije kojima povezuje hrvatske gradove međusobno i sa svijetom iako je većina tih linija nerentabilna, barem izvan sezone. Nadalje, dodaje, u Croatia Airlinesu je u posljednje tri godine provedeno restrukturiranje koje se, k tome, odvijalo u uvjetima globalizacije i tržišne utakmice, u kojoj su hrvatski kadrovi koji se bave zračnim prijevozom postali vrlo tražena roba na svjetskom aviotržištu.
Izvor iz Croatia Airlinesa: Mi nemamo viška zaposlenih
"U Croatia Airlinesu nema viška zaposlenih. U svjetskim aviokompanijama postoji velika potražnja za pilotima i Croatia Airlines im svojim plaćama ne može konkurirati. Velika je potražnja i za Croatijinim aviomehaničarima", napominje naš sugovornik dodajući da se poslovanje Croatia Airlinesa odvija u gotovo nemogućim uvjetima.
"Kompanija od početka epidemiološke krize dijeli sudbinu cijele zrakoplovne industrije u Europi i svijetu, kao i prijevozničkog i turističkog sektora u Hrvatskoj. Tijekom travnja i svibnja ove godine zabilježen je pad prihoda od 95 posto, dok će ostvareni financijski rezultat primarno ovisiti o tome koliko će dugo trajati kriza i oporavak potražnje za uslugama zračnog prometa", žale se u odgovoru iz Croatia Airlinesa na upit Indexa.
Navode i da je u prvih pet mjeseci zrakoplovima Croatia Airlinesa prevezeno ukupno 290.000 putnika, što je oko 60 posto manje nego u istom lanjskom razdoblju, dok je broj letova smanjen za 53 posto. Stoga, a s obzirom na pandemiju koronavirusa, u Croatia Airlinesu procjenjuju da će u ovoj godini imati upola manje putnika nego lani.
Iz Croatia Airlinesa uvjeravaju da je u interesu države da za firmu dobije što više novca
Naš sugovornik blizak Croatia Airlinesu tvrdi i da se nacionalni avioprijevoznik nalazi pred privatizacijom pa bi državi bilo u interesu da za aviokompaniju dobije što veći iznos. No privatizaciju je zasad omela pandemija koronavirusa. Na to upozoravaju i u Ministarstvu prometa, u kojem nam nisu izrijekom potvrdili, ali ni opovrgnuli informaciju o mogućoj novoj subvenciji Croatia Airlinesu od čak 700 milijuna kuna.
Oleg Butković, ministar prometa
"Podsjećamo da je postupak pronalaženja strateškog partnera za Croatia Airlines privremeno zaustavljen zbog nastale situacije s koronavirusom. Očekujemo da će se ovaj postupak ubrzo ponovno pokrenuti, a ovo Ministarstvo, odnosno vlada, učinit će sve da se taj postupak provede što kvalitetnije i uspješnije", odgovorili su nam u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Poduzetnici protiv financiranja gubitaša javnim novcem
No mogućnost da država u Croatia Airlines upumpa još 700 milijuna kuna naljutila je poduzetnike koji upozoravaju da vlada prema njima nije bila tako široke ruke kada je, primjerice, trebalo dogovoriti moratorij na obveze leasinga koje mnogima od njih, a posebno onima koji se bave prometom, predstavljaju veliku stavku u poslovanju.
"Ne želimo da se novci poreznih obveznika troše na spašavanje državnih gubitaša kao što su Croatia Airlines, Hrvatske željeznice i Hrvatske autoceste. U privatnom sektoru su ugroženi deseci tisuća radnih mjesta dok se gubitašima i dalje daje novac. Neke aviokompanije su bankrotirale, Lufthansa je otpustila 22.000 radnika, a u Croatia Airlinesu se ništa nije dogodilo", upozorava za Index Dražen Oreščanin, jedan od osnivača udruge Glas poduzetnika.
Dražen Oreščanin iz udruge Glas poduzetnika
Dodaje da će nova vlada najprije morati razmisliti kako će pomoći privatnom sektoru, a tek onda smišljati rješenja za državne gubitaše.
Glas poduzetnika će provjeriti svakog kandidata kojeg nova vlada predloži za ekonomske resore
"Dosta nam je sanacija državnih tvrtki javnim novcem", ističe Oreščanin. Napominje i kako će Glas poduzetnika za svakog koga nova vlada bude predložila da vodi ekonomske resore napraviti svojevrsnu provjeru.
"Provjerit ćemo svakog kandidata nove vlade za ekonomske resore. Vidjet ćemo koje su njihove kvalifikacije za sektor koji će voditi, jesu li u sukobu interesa i jesu li bili upetljani u neku od afera", kaže Oreščanin.
Novotny: Ako je i bude, to mora biti zadnja potpora Croatia Airlinesu. Nakon toga je potrebno restrukturiranje
I ekonomski analitičar Damir Novotny kritičan je prema najavama da bi porezni obveznici u ovoj godini Croatia Airlinesu trebali pomoći sa 700 milijuna kuna. Taj je iznos, kaže, zapravo mali u odnosu na sve ono što je nacionalni avioprijevoznik dobio proteklih desetljeća, no smatra da je Croatia Airlinesu hitno potrebno restrukturiranje.
"Ako se država odluči na takvu potporu, onda bi to svakako trebala biti zadnja potpora Croatia Airlinesu. I druge države pomažu svoje aviokompanije, ali od njih traže da se restrukturiraju. Mnoge države su čak i ostale bez svojih nacionalnih aviokompanija. Dakle, ako Croatia Airlines dobije takvu potporu od države, onda se kompanija mora restrukturirati", ističe Novotny.
Damir Novotny, ekonomski analitičar
Smatra i da je dosadašnji poslovni model Croatia Airlinesa teško održiv i da ga treba mijenjati. Tim više što se Croatia Airlines suočava s jakom konkurencijom i na domaćem terenu, posebno kada je riječ o niskotarifnim kompanijama.
"Dosad su uglavnom slijedili model drugih velikih aviokompanija, što nema puno smisla. S druge strane, imalo bi smisla da se preobraze u jaku lokalnu aviokompaniju, koja bi povezivala domaće gradove i otoke te održavali čarter letove. U suprotnom, Croatia Airlines teško da je održiv ovakav kakav je", napominje Novotny.
Zastarjela flota i visoke cijene
Upozorava i kako je flota Croatia Airlinesa prilično zastarjela. S druge strane, putnici se često žale da su karte skupe.
U takvim uvjetima ne treba čuditi što je mnogima dosta toga da država i dalje bezuvjetno spašava gubitaše. Prošlu je godinu, primjerice, Croatia Airlines, prema svojim poslovnim izvješćima, zaključio minusom od 79,4 milijuna kuna. Zato mnogi poduzetnici i analitičari smatraju da je došao krajnji čas da se podvuče crta i da se državne tvrtke koje generiraju gubitke prodaju. O njihovoj daljnjoj sudbini u tom bi slučaju odlučivalo tržište.
Što vi mislite? Recite nam u anketi!
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.