HDZ-ov gradonačelnik na meti istražitelja zbog sumnjivog preuzimanja Luke Dubrovnik

Foto: Grgo Jelavić (Pixsell), Index

MALI dioničari, a čini se i sama tvrtka Luka Dubrovnik, oštećeni su načinom na koji je Grad Dubrovnik, kojeg vodi HDZ-ov gradonačelnik Mato Franković, došao do većinskog vlasništva nad tom tvrtkom. Razmjeri moguće štete procjenjuju se na oko 1.3 milijuna kuna, a kako doznajemo, ovaj je slučaj izazvao i pozornost Državnog odvjetništva.  

Naime, Grad Dubrovnik do većinskog vlasništva nad Lukom Dubrovnik došao je tako što je Luka Dubrovnik d.d. kupila 8.9 posto vlastitih dionica od tvrtke Atlantska plovidba. U isto je vrijeme gradska tvrtka UTD Ragusa od Atlantske plovidbe kupila 2.75 posto dionica Luke Dubrovnik.

Za iste dionice u istom poslu platili 3.3 puta više 

Zahvaljujući tim transakcijama, Grad Dubrovnik, koji je imao 48.5 posto dionica, stekao je 51.32 posto dionica odnosno vlasništva Luke Dubrovnik te je tako danas Grad većinski vlasnik društva Luka Dubrovnik d.d.

Problem je u činjenici što je UTD Ragusa platila 245.10 eura po dionici za Luku Dubrovnik, dok je Luka Dubrovnik platila po istoj dionici 828.34 eura, odnosno 3.38 puta skuplje i to u istoj transakciji.

Na taj su način ova dva ovisna trgovačka društva platila po vrlo različitim cijenama identične dionice u identičnoj transakciji, čime je nastala šteta za ostale dioničare Luke Dubrovnik.

No, krenimo redom.  

Operacija preko gradske tvrtke da bi dobili većinu u Luci Dubrovnik

Sredinom prosinca prošle godine, gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković i direktor Luke Dubrovnik d.d. Željko Raguž, koji je ujedno i predsjednik Dubrovačke stranke (DUSTRA) i vijećnik u Gradskom vijeću Grada Dubrovnika, održali su konferenciju za novinare na kojoj su izvijestili o promjenama u vlasničkoj strukturi Luke Dubrovnik.

Naime, objasnili su kako je Grad Dubrovnik postao većinski vlasnik Luke Dubrovnik d.d. Tada su naglasili da je Luka Dubrovnik kupila vlastite dionice od Atlantske plovidbe, a UTD Ragusa stekla je 2.75 posto dionica tog društva.

"Stjecanje 8.99 posto dionica Luke, paralelno s navedenim postupkom, Grad Dubrovnik putem društva UTD Ragusa stekao je 2.75 posto dionica što znači da Grad kroz vlastite dionice, 48.57 posto i ovih 2.75 posto, sada ima 51.32 posto dionica odnosno vlasništva Luke Dubrovnik te je u konačnici Grad većinski vlasnik društva Luka Dubrovnik d.d.", rekao je tada slavodobitno gradonačelnik Franković govoreći o strateškoj važnosti ovog društva.

"Htjeli su obezvrijediti Luku" 

Direktor Raguž naglasio je tada pred dubrovačkim novinarima kako je vlasništvo Grada nad Lukom Dubrovnik najbolji model za upravljanje u ovoj situaciji kao i da se stjecanjem vlastitih dionica povećava vrijednost i društva i samih dionica.

Deset najvećih dioničara Luke Dubrovnik 

Grad Dubrovnik odlučio se na većinsko vlasništvo nad Lukom Dubrovnik zbog, kako su rekli, pokušaja da se ona obezvrijedi i da se cruise terminal dodijeli drugoj tvrtki, čime bi bila upitna njena budućnost.

Valja naglasiti da Grad Dubrovnik već godinama pokušava doći do vlasništva nad Lukom. Prvotno je Grad Dubrovnik stekao puno vlasništvo nad 48.57 posto dionica Luke Dubrovnik koje su bile u državnom vlasništvu.

U pregovorima sudjelovao gradonačelnik Franković

U svom vlasništvu država je i dalje posjedovala 1742 dionice, no Grad Dubrovnik koji je svojedobno iskazao interes za kupovinu tih dionica nije u tom uspio. Dionice nisu mogle biti direktno prodane Gradu, već je održana licitacija na kojoj je sudjelovala Luka Dubrovnik, no te dionice na kraju je kupila tvrtka Atlantska Plovidba d.d.

Grad Dubrovnik je navodno prošle godine dobio informaciju kako Atlantska plovidba pregovara o prodaji dionica s jednom međunarodnom tvrtkom pa se tako prošle jeseni gradonačelnik Franković obratio društvu Atlantska plovidba te iskazao interes da jedan dio dionica kupi društvo UTD Ragusa, a drugi dio dionica da kupi Luka Dubrovnik kao trezorske dionice.

"Sukladno Statutu društva UTD Ragusa d.d. Nadzorni odbor dao je suglasnost Upravi društva te je Skupština Luke Dubrovnik donijela Odluku o davanju ovlasti Upravi Društva za stjecanje vlastitih dionica sukladno čl. 233 Zakona o trgovačkim društvima, posebno cijeneći činjenicu kako će ovom transakcijom Grad Dubrovnik neposredno steći kontrolu nad većinskim paketom društva čija će vrijednost nakon dobivanja koncesije za cruise terminal značajno porasti", stoji u dijelu odgovara Grada Dubrovnika na upit Indexa o ovim transakcijama.

Šutnja o različitim cijenama za iste dionice

Na direktan upit da smo uvidom u transakcije došli do podatka da je UTD Ragusa platila 100.000 eura za 408 dionica odnosno 245.10 eura po dionici za Luku Dubrovnik, dok je Luka Dubrovnik platila 1.1 milijun eura za 1334 dionice, odnosno 828.34 eura po dionici, te da nam objasne kako je moguće da u istoj transakciji, istog dana u istom poslu, Luka Dubrovnik plati 3.38 puta skuplje dionice, iz Grada Dubrovnika nisu nam dali nikakav odgovor.

Željku Ragužu, direktoru Luke Dubrovnik, postavili smo isto pitanje uz dodatak tko je odobrio odluku da Luka Dubrovnik plati 3.38 puta skuplje dionice.

"Dana 22. studenog 2021. godine održana je Izvanredna glavna skupština društva Luka Dubrovnik na kojoj je prema predloženom dnevnom redu donesena Odluka o davanju suglasnosti upravi društva Luka Dubrovnik za stjecanje vlastitih dionica, dok je Nadzorni odbor društva Luka Dubrovnik ovlastio upravu na sklapanje Ugovora o prodaji i prijenosu dionica Luka Dubrovnik s društvom Atlantska plovidba svojom Odlukom od dana 22. studenog 2021. godine", pojašnjava Raguž tko je donio ovu odluku.

Raguž: Vrijednost dionica će porasti

Kako je nastavio direktor Luke Dubrovnik, oni su temeljem dobivenih suglasnosti Glavne skupštine i Nadzornog odbora 23. studenog 2021. godine sklopili Ugovor o prodaji i prijenosu dionica trgovačkog društva Luka Dubrovnik s društvom Atlantska plovidba.

Dio o tome da je njegova tvrtka, odnosno Luka Dubrovnik, platila 3.38 puta skuplje iste dionice, Raguž nije pojašnjavao. Pitali smo ga smatra li da je ovim poslom nastala šteta za Luku Dubrovnik?

"Uzevši u obzir kako se iz vlastitih dionica ne mogu ostvarivati prava koja proizlaze iz članstva jer ona miruju sve dok društvo drži vlastite dionice, isto predstavlja sigurnost. S obzirom na tendenciju i želju da Luka bude nositelj prioritetne koncesije i samog projekta gradnje cruise terminala, smatramo, a to smo i potvrdili kroz tijela Luke, da je ovo najbolji model za upravljanje. Nadalje, stjecanjem kontrole nad većinskim paketom društva, a nakon dobivanja koncesije za cruise terminal vrijednost društva kao i samih dionica će značajno porasti te stoga ne samo da nije nanesena šteta već će Luka Dubrovnik d.d u budućnosti imati značajne koristi od toga", smatra Raguž koji nam je još jednom izbjegao dati odgovor na pitanje zašto je gradska tvrtka UTD Ragusa platila 3.38 puta manje za dionice Luke Dubrovnik.

Za jedne ugovor poslovna tajna, za druge nije 

Kupoprodajne ugovore kojim je Luka Dubrovnik kupila vlastite dionice od Atlantske plovidbe, a UTD Ragusa stekla 2.75 posto dionica ovog društva, nije nam htio pokazati. Kako nam je rekao, oni predstavljaju poslovnu tajnu društva.

Potpuno suprotno postupili su iz UTD Raguse koji ne smatraju da ugovor o kupovini dionica s Atlantskom plovidbom predstavlja poslovnu tajnu.

Iz ugovora koji su nam dostavili razvidno je kako UTD Ragusa kupuje 408 redovnih dionica u iznosu 100 tisuća eura odnosno 245.10 eura. U ugovoru između Atlantske plovidbe i UTD Ragusa spominje se i 1334 dionice koje su predmet Ugovora o prodaji između Atlantske plovidbe i Luke Dubrovnik.

Ugovor Utd - Atlantska Plovidba-23112021 (2) by Ilko Ćimić on Scribd

Istraživačko novinarstvo je najskuplje i potpuno financijski neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno, odvažno istraživačko novinarstvo.

Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj

Originalno objavljeno na Index istrage

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.