HRVATSKA narodna banka (NHB) putem svoje internetske stranice i mobilne aplikacije mHNB građanima od 1. studenoga omogućuje uspoređivanje bankovnih naknada za ključne platne usluge na tržištu kod svih hrvatskih banaka, kazali su danas na konferenciji za medije u HNB-u.
Moguća usporedba
Kako je kazao guverner HNB-a Boris Vujčić, potrošači sada mogu usporediti najveći dio onoga što im banke naplaćuju te tako utvrditi i eventualna odstupanja u cijenama određenih banaka, pa naposljetku i ići tamo gdje su naknade niže. Osim povećanja transparentnosti, to vodi i većoj konkurentnosti tržišta, čime se jača i zaštita potrošača, poručio je guverner.
U podlozi regulative je Zakon o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, sukladno kojem je HNB u svibnju donio odluke o najreprezentativnijim uslugama povezanima s računom za plaćanje, kao i onu koja obvezuje banke na dostavljanje podataka za usporedbu naknada usluga iz popisa najreprezentativnijih usluga.
Banke moraju na isti način nazivati usluge
Ukupno je 13 tih najčešćih, odnosno najreprezentativnijih usluga, koje građane izlažu najvećem pojedinačnom ili ukupnom trošku, a odnose se primjerice na internetsko bankarstvo, troškove vođenja računa, trajni nalog, izravno terećenje, različite kreditne transfere, podizanje gotovog novca i sl.
Banke od sada moraju identično nazivati te usluge, što će potrošačima uvelike olakšati usporedbu.
Vujčić ističe da je cilj bio stvoriti jedinstveni proizvod, odnosno paket osnovnih usluga koje se koriste, a za koji sve banke moraju dati cijenu koja se može uspoređivati, s obzirom na to da je raniji problem bio to što je svaka banka imala pakete koji su bili cjenovno neusporedivi.
Vujčić napominje da je razlika u naknadama po uslugama daleko veća od razlika u kamatnim stopama pojedinih banaka.
Tri prikaza
Direktor Direkcije za nadzor platnog prometa Tomislav Mišić predstavio je tri interaktivna prikaza koja potrošačima putem internetske stranice i mobilne aplikacije omogućuju usporedbu bankovnih naknada.
Tako informativni dokument o naknadama na tržištu RH (FID) omogućuje da potrošač odabirom banke ili specifične kategorije dobije prikaz raspoloživih dokumenata i tako usporedi cijene željenih usluga. Taj informativni dokument banke su dužne građanima dati i prije otvaranja računa za plaćanje.
Putem prikaza naknada za najčešće korištene platne usluge povezane s kunskim tekućim računom, potrošači mogu odabirom banke i pojedine usluge usporediti naknade za najčešće korištene platne usluge koje već nisu dio nekog paketa usluga.
Naposljetku, prikaz naknada za pakete koji uključuju vođenje kunskog tekućeg računa, obuhvaća usporedbu naknada povezanih s kunskim računom koji banke uobičajeno nude u okviru određenog paketa usluga, a potrošačima se odabirom željenih platnih usluga pruža uvid u cijene raspoloživih paketa usluga.
Izvješće o svim naknadama
Građani će ubuduće dobivati i izvješće o svim naknadama i kamatama koje im je banka obračunala u prethodnoj godini, a koje će biti mnogo detaljnije od onog koje se odnosi samo na najreprezentativnije usluge.