Donald Trump je tijekom svoje kampanje obećao da će nametnuti poreze na svu robu uvezenu u SAD ako ponovo osvoji Bijelu kuću. Nakon njegove pobjede firme i ekonomisti diljem svijeta žurno pokušavaju procijeniti koliko je ozbiljan.
U prošlosti je Trump ciljao carine na pojedine zemlje, poput Kine, ili određene industrije, primjerice čelik.
Međutim, njegovo predizborno obećanje o nametanju poreza od 10% do 20% na svu stranu robu moglo bi utjecati na cijene diljem svijeta.
"Europljani će morati platiti veliku cijenu"
Prošlog mjeseca posebno je spomenuo Europu.
"Europska unija zvuči tako lijepo, tako divno, zar ne? Sve te male europske zemlje koje se okupljaju... Oni ne uzimaju naše automobile. Ne uzimaju naše poljoprivredne proizvode", rekao je.
"Prodaju milijune i milijune automobila u Sjedinjenim Državama. Ne, ne, ne, morat će platiti veliku cijenu."
Dionice BMW-a, Mercedesa i Volkswagena pale su između 5% i 7% nakon potvrde Trumpove pobjede. SAD je najveće izvozno tržište za njemačke proizvođače automobila.
Tijekom kampanje Trump je rekao da su carine rješenje za niz problema, uključujući suzbijanje Kine i sprječavanje ilegalne imigracije.
G7 tvrdi da će podsjetiti Trumpa da nije ideja pokrenuti trgovinski rat
"Carina je najljepša riječ u rječniku", rekao je. To je oružje koje očito namjerava koristiti, piše BBC.
Iako je veliki dio ove retorike usmjeren na Kinu, ne završava tamo.
Neke jurisdikcije, poput EU, već pripremaju popise preventivnih odmazdnih mjera protiv SAD-a, nakon što ranije nisu ozbiljno shvaćali Trumpove prijetnje carinama, koje je kasnije uveo.
Ministri financija G7 rekli su prošlog tjedna da će pokušati podsjetiti Ameriku pod Trumpovim vodstvom na potrebu za saveznicima u svjetskoj ekonomiji jer "ideja nije pokrenuti trgovinski rat".
"Same američke carine nisu inflacijske u Europi, ali sve ovisi o tome kako će Europa odgovoriti"
U prošlosti je EU nametnula carine na prepoznatljive američke proizvode poput motocikala Harley Davidson, burbon viskija i Levi's traperica kao odgovor na američke carine na čelik i aluminij.
Visoki bankar eurozone rekao je za BBC da američke carine "nisu inflacijske u Europi, ali sve ovisi o tome kako će Europa reagirati".
Prošlog mjeseca MMF je rekao da bi veliki trgovinski rat mogao pogoditi svjetsku ekonomiju za 7%, što je veličina francuskog i njemačkog gospodarstva zajedno.
Postavljaju se važna pitanja za britansku vladu o tome koju bi točno poziciju postbreksitovska Velika Britanija trebala zauzeti u mogućem, ako ne i sigurnom, transatlantskom trgovinskom ratu.
Dosadašnji smjer Velike Britanije bio je približavanje EU, uključujući standarde za hranu i poljoprivredu. To bi otežalo sklapanje bliskog trgovinskog sporazuma s SAD-om.
Bidenova administracija nije bila zainteresirana za takav sporazum. Trumpov utjecajni glavni trgovinski pregovarač Bob Lighthizer čak je rekao da ga je pretpostavka da će Britanija ostati bliska EU spriječila u pokretanju sporazuma.
"Oni su vam mnogo veći trgovinski partner od nas", rekao je BBC-ju u intervjuu.
Velika Britanija bi mogla pokušati ostati neutralna, ali bi teško izbjegla unakrsnu vatru, posebno u trgovini farmaceutskim proizvodima i automobilima.
Retorika britanske vlade sugerira da bi mogla pokušati biti mirotvorac u globalnim trgovinskim ratovima, ali hoće li je itko slušati?
Britanija bi mogla odabrati stranu, pokušavajući se izuzeti od općenitijih Trumpovih carina.
"Ovako počinju vrlo ozbiljni trgovinski ratovi"
Diplomate ohrabruju pragmatičniji ekonomski savjetnici novoizabranog predsjednika koji sugeriraju da bi prijateljski saveznici mogli dobiti bolji tretman.
Ili bi svijet imao više koristi ako bi se Velika Britanija vratila u EU kako bi spriječila uvođenje takvih trgovinskih carina?
Ako se najveće svjetsko gospodarstvo okrene masovnom protekcionizmu, bit će teško uvjeriti mnoge manje ekonomije da ne slijede isti put.
Sve je to još uvijek neizvjesno. Trumpova upozorenja mogu se shvatiti doslovno. Ništa nije sigurno, ali ovako počinju vrlo ozbiljni trgovinski ratovi, zaključuje BBC.