INCIDENT koji se dogodio u Tehničkoj školi u Čakovcu izazvao je golem interes hrvatske javnosti.
Podsjetimo, prije nekoliko dana se u Tehničkoj školi u Čakovcu dogodio incident koji je kulminirao fizičkim obračunom profesora Franje Dragičevića s dvojicom 16-godišnjih učenika.
Sami učenici i profesor, što i nije neočekivano, pričaju različite verzije istog događaja. Prema verziji učenika, profesor je odlučio izbaciti učenike iz razreda jer su pričali pod satom, a onda ih je fizički napao i jednog je učenika udarao u glavu.
Sam Dragičević kaže da do sukoba nije došlo jer su učenici pričali pod satom, nego jer su ga gađali kredom dok je bio okrenut leđima.
"Ja sam odreagirao na način, kad sam ustanovio koji je učenik to napravio, da sam ga gurnuo nogom, nisam ga ozlijedio. Onda sam ga u kabinetu, nisam ga mlatio, ali sam gurnuo, isto tako drugog učenika. On je pljunuo na stol učenika pa sam prema obojici primijenio isti tretman", ispričao je Dragičević, kojemu je do mirovine ostala još godina dana.
Dragičević: Sram me da sam morao to napraviti, ali opet bih to napravio
Prema riječima profesora Dragičevića, taj razred je inače u cijeloj školi poznat kao problematičan, a on ih je pokušavao smiriti razgovorom i drugim pedagoškim metodama, ali je prekjučer, nakon što su ga gađali kredom, izgubio kontrolu.
"Ne možete vjerovati da na kraju radnoga vijeka u Republici Hrvatskoj sustav dopušta da učenici vrše sustavno organizirano nasilje nad svojim profesorima, kolegicama koje rade u školi, čistačicama i tehničkim osobljem. Svi smo mi ljudi i imamo pravo biti zaštićeni. Sustav reagira tako da kada se dogodi slučaj kao što je bio ovaj da oni postupaju ovako, dakle, učenik je izvršio agresiju na nastavnika, ali nastavnik će biti kriv jer je reagirao, pa gdje toga još ima? Imamo zakonsko pravo da se branimo - u zakonu se kaže da kada se baca predmet, a predmet je kreda, sutra će biti kamen, nož će biti, ne daj bože, prekosutra - da imate pravo da se branite. Iskoristio sam pravo da se branim jer mi sustav nije pružio zaštitu", ogorčeno je komentirao profesor Dragičević.
Incident u Čakovcu izazvao burne reakcije u javnosti
Nedugo zatim u Facebook grupi Nastavnici.org, koja okuplja tisuće nastavnika iz cijele zemlje, pojavile su se poruke podrške profesoru iz Čakovca. Pod hashtagom #ijasamfranjo neki su profesori podijelili svoja loša iskustva koja su imali s učenicima.
Donosimo nekoliko poruka koje su napisali hrvatski nastavnici:
"Učenik je kopirao moju zabilješku o njemu iz e-dnevnika, na to napisao 'napuši se kurca kozo nedojebana' i nacrtao znak pištolja. To je dijelio okolo. Ja sam tad bila dva mjeseca trudna."
"Učenik je naglas komentirao da ga zanima ako sam i dolje crvene boje. Ravnatelju je to bilo smiješno."
"Na kraju sata, učenik mi je rekao kako živa neću izaći iz škole. Majka učenika: 'Ma on ti se to samo malo šalio.'''
Znakoviti rezultati Indexove ankete
Da je javnost dobrim dijelom stala na stranu profesora koji se fizički obračunao s neposlušnim učenicima, pokazuju i rezultati Indexove ankete koju smo objavili prije nekoliko dana.
U anketi smo pitali čitatelje Indexa što misle o postupku profesora Franje Dragičevića, a anketu je ispunilo više od 33 tisuće ljudi.
Čak 71 posto anketiranih reklo je da potpuno podržava i opravdava njegov postupak te da su učenici to zaslužili. Samo tri posto ispitanika reklo je da niti razumije niti podržava profesora, a njih 26 posto reklo je da postupak Franje Dragičevića može razumjeti, ali ne i opravdati.
Priča nije crno-bijela
I dok jedni ističu kako ne može postojati nikakvo opravdanje za fizički obračun profesora sa 16-godišnjim učenicima, drugi navode kako je posve jasno da je Dragičević "pukao" jer mu ništa drugo nije preostalo.
I zaista, postavlja se pitanje kakav je to obrazovni sustav koji će profesora u školu navesti da do te mjere izgubi kontrolu, znajući da će zbog toga vjerojatno dobiti otkaz i to godinu dana prije umirovljenja.
Boris Jokić: Nema opravdanja za nasilje, a škole postaju vrlo nesigurna mjesta za učenike i profesore
Možda najbolje objašnjenje ovog fenomena je u razgovoru za Index dao Boris Jokić, ugledni stručnjak u polju obrazovanja.
"Svako nasilje, a posebice ono u školi, zaslužuje najoštriju osudu. Za udarce i vrijeđanje u školi, bez obzira dolazi li od učenika, roditelja ili odgojno-obrazovnih radnika nikada ne bi trebalo biti opravdanja", rezolutan je bio Jokić na početku.
"Hrvatske škole sve više postaju vrlo nesigurna mjesta za učenike, ali i odgojno-obrazovne radnike. Posljedice takvog stanja su vrlo ozbiljne i uključuju nemogućnost učenja, trajno zaostajanje, nezadovoljstvo, fizičke i psihičke ožiljke svih uključenih u obrazovanje", upozorava Jokić.
"Birokratizirani sustav ne služi ni žrtvama ni počiniteljima agresivnih djela"
"Sustav pedagoških mjera u našem je obrazovanju izrazito zastario i neučinkovit. Taj birokratizirani sustav ne služi niti žrtvama ni počiniteljima agresivnih djela, ni školama niti roditeljima. Taj alibi sustav postoji kako bi se pokazalo da se nešto poduzima bez posebne želje da se pokuša suočiti s vrlo složenim uzrocima nasilja i drugih nepoželjnih djelatnosti", ustvrdio je Jokić u razgovoru za Index.
"Ministarstvu obrazovanja, bez obzira tko bio na njegovom čelu, nikada nije bilo stalo da se promoviraju učinkoviti sustavi prevencije nepoželjnih djelovanja u školama, da se intenzivno radi sa školama i učiteljima kako bi imali znanja i vještine raditi u takvim okruženjima, nikada im nije bilo stalo da se dođe do onih obitelji u kojima je potrebno odgojno-obrazovno djelovati i na roditelje, nikada im nije bilo stalo raditi s razredima koji žive u okruženjima gdje je nasilje svakodnevica", smatra Jokić.
"Još 2009. godine Ministarstvo obrazovanja je naručilo studiju i novi model kažnjavanja i nagrađivanja u hrvatskim školama. Na korist svih bi bilo da, umjesto punih usta brige o djeci i školama, pitaju koalicijske partnere iz HDZ-a u kojoj se ladici taj model plaćen novcem poreznih obveznika nalazi. Isto mogu pitati i bivše kolege iz SDP-a. Toliko o njihovoj brizi", rekao nam je Jokić.
"Škole, učenici i roditelji prepušteni su sebi. Nekad to završi zlatnom medaljom, a nekad šamarom"
"Ove stvari hrvatske ministrice i ministre obrazovanja ne zanimaju jer su složene, teške i neizvjesne, znatno složenije od kupovine zastarjelih tableta bez osnovne opreme. Agresivnih ispada u hrvatskom obrazovanju je bilo i bit će ih sve više. Osnovni je razlog za to je što se hrvatskim sustavom odgoja i obrazovanja trenutno ne upravlja ni po jednoj osnovi. Jedino čime se upravlja su javne slike političara, a škole, učenici i roditelji ostaju prepušteni sebi. Nekada to završi zlatnom medaljom na Matematičkoj olimpijadi, a nekada šamarom ili kamenom u glavu", zaključuje Jokić.