Hrvatska tvrtka Bellabeat, za koju jedan od njezinih ulagača tvrdi da joj se prodaja mjeri u milijardama dolara i da ima desetke milijuna korisnika, za što ne postoje službeni dokazi, ponovno je pod povećalom javnosti nakon što je o njoj pisao danski portal Berlingske.
>> Danski medij objavio velik članak o hrvatskom Bellabeatu. Jako su im sumnjivi
Naime, danski poduzetnik Peter Warnæe, iz fonda Nordic Eye, tvrdi da bi ulaganjem u ovu tvrtku mogao zaraditi milijarde, ali brojni stručnjaci imaju nedoumice vezane uz ovu priču o uspjehu. Warnæe tvrdi da su prihodi Bellabeata u prošloj godini iznosili 525 milijuna dolara.
Tvrtka odbija dati konkretne odgovore
Index je o cijelom slučaju upitao i tvrtku Bellabeat, od koje nismo dobili konkretan odgovor ni na jedno postavljeno pitanje. Zamolili smo ih da nam dostave podatke o prihodima i dobiti tvrtke za prošlu godinu i sve godine od osnutka tvrtke s obzirom na to da financijske podatke ne objavljuju u službenim izvješćima, već se pretežno temelje na izjavama vlasnika tvrtke Urške Sršen i Sandra Mura, a sada i Warnæea. Međutim, kao i ranije, iz tvrtke odbijaju dati konkretan odgovor na niz postavljenih pitanja. Pozivaju se na vezanost ugovorom s investitorima i tajnost podataka.
"Uzimajući u obzir činjenicu da je Bellabeat Inc. privatno poduzeće vezano ugovorima prema investitorima o tajnosti podataka kao takvo ne dijelimo niti komentiramo podatke o našem poslovanju ili poslovnom rezultatu. Također ne komentiramo glasine ili spekulacije. Temelj našeg poslovanja te naša vizija i misija je osnaživanje žena.
Pružanjem alata i resursa za preuzimanjem kontrole nad njihovim zdravljem, ne samo da zagovaramo ovu svrhu, već i jačamo temelje našeg poslovanja. Uz snažnu podršku naših investitora ostajemo fokusirani na našu strategiju vođenja inovacija i rasta putem visokokvalitetnih proizvoda i usluga u području femtech-a i healthtech-a", kazali su nam.
Nije poznato koliko uopće korisnika ima Bellabeat
Danski novinari spomenuli su kako na web-stranici stoji da aplikaciji Period Diary "vjeruje više od 50 milijuna žena". Zanimalo nas je znači li to da tvrtka ima 50 milijuna korisnica i odgovaraju li te brojke broju downloada na app storeu. Ni na ta nam pitanja nisu odgovorili, kao ni na ono o broju korisnika putem web-stranice.
U siječnju 2022. hrvatski mediji objavili su priopćenje u kojem je stajalo da tvrtka Bellabeat surađuje i s Bank of America kao posrednikom u prikupljanju investicija te da će krajem siječnja zaključiti najveću dotad prikupljenu rundu. Zamolili smo tvrtku da nam pošalje priopćenje o spomenutoj suradnji, no ni to nismo dobili.
Iz Bank of America danskim su kolegama rekli da je suradnja s Bellabeatom prekinuta. Nismo uspjeli doznati koji je bio razlog prekida suradnje.
Pojavljivale su se i informacije da Bellabeat radi na partnerstvu s Audijem i Miley Cyrus, o čemu govori Warnæe na jednom sastanku, i da je tvrtka održala sastanke s desetak velikih fondova i kompanija, kao što su Blackstone, fond obitelji Kardashian, Amazon i Match Group, koja stoji iza aplikacije za spojeve Tinder, te da su svi pokazali interes za Bellabeat. Nisu nam htjeli odgovoriti ni jesu li to točne informacije.
Bellabeat se hvalio eventom s Miley Cyrus
Danski je portal razgovarao sa stručnjacima koji imaju brojne nedoumice vezane uz Bellabeatovu priču o uspjehu. Prema Nordic Eyeu, Bellabeat je u međuvremenu izrastao u tvrtku s oko pet milijuna korisnika koji plaćaju aplikaciju, prodaja se mjeri u milijardama dolara, a sklopljena su i partnerstva s globalnim superbrendovima kao što su Tesla, Netflix, Apple i Miley Cyrus.
Iz Bellabeatea su u ožujku 2023. izvijestili o sudjelovanju na "prestižnom eventu Miley Cyrus". Radilo se o, kako su izvjestili, ekskluzivnoj privatnoj večeri na kojoj je Miley predstavila svoju kolekciju Dolce Glow.
Tada su u priopćenju iz Bellabeatea objavili i izjavu Lejle Sertovic, CMO-a Bellabeata. "Već dvije godine uspješno surađujemo s Isabel- osnivačicom Dolce Glow-a, a naša poslovna suradnja prerasla je iz influencinga u uspješno poslovno partnerstvo iz kojeg se već duže vrijeme generiraju i projektiraju mnogi uzbudljivi planovi. Nažalost, trenutno ne možemo previše otkriti o kakvim se to planovima radi, ali sigurni smo da će obje publike biti oduševljene onime što spremamo, kako Dolce Glow tako i Bellabeat publika", izjavila je Sertvović.
Stručnjaci nikad nisu čuli za aplikacije Bellabeata
Ipak, iz razgovora sa stručnjacima jasno je da oni nisu upoznati ni s poslovanjem ni funkcioniranjem, a ni sa samim postojanjem aplikacija Bellabeata. Primjerice, Tariq Osman Andersen, izvanredni profesor na Odjelu za računalne znanosti na Sveučilištu u Kopenhagenu, specijaliziran za tehnologiju kojom se Bellabeat bavi, kazao je da za tu tvrtku nikad nije čuo.
"Može li postojati tvrtka koja vrijedi gotovo 26 milijardi danskih kruna i prodaje ovu vrstu zdravstvene tehnologije a da ne znate za nju? Zvuči stvarno misteriozno", kazao je Andersen.
Jedna od njegovih kolegica na Sveučilištu u Kopenhagenu, docentica Sarah Homewood istraživala je tehnologiju praćenja plodnih dana i menstrualnog ciklusa. Prije nekoliko godina naišla je na Bellabeatovu aplikaciju Period Diary, koja pomaže ženama pratiti menstrualni ciklus.
"Ali ne smatram je jednom od velikih aplikacija za menstruaciju, kao što su Clue i Flo sa sjedištima u Berlinu i Londonu", kaže Homewood.
Josie Hamper, Nadiom Campo Woytuk i Marie Louise Juul Søndergaard istražuju digitalno praćenje plodnosti na Sveučilištu u Oxfordu, Kraljevskom tehnološkom institutu u Stockholmu, najvećem tehničkom sveučilištu u Švedskoj i na Fakultetu arhitekture i dizajna u Oslu.
Nijedna od njih posljednjih godina nije imala Bellabeat na radaru. "Smatramo vrlo iznenađujućim to što Bellabeat ima toliko mnogo korisnika koji plaćaju aplikaciju i što je tako velik", kažu četiri istraživačice u zajedničkoj izjavi.
Šveđanin Björn Jeffery radi s tehnologijom više od 25 godina i zaslužan je za razvoj popularne dječje igre Toca Boca. Danas je u upravnim odborima tvrtki u tehnološkoj industriji, koju također prati kao kolumnist za medijske kuće. No ime Bellabeat ne zvuči mu poznato: "Nikad nisam čuo za njih."
Ne postoje službeni podaci prema kojima bi se mogla znati stvarna uspješnost Bellabeata
Prema Nordic Eyeu, vrijednost hrvatske tvrtke eksplodirala je od 400 milijuna danskih kruna 2018. godine na nevjerojatnih 26 milijardi kruna (3.8 milijardi dolara) danas.
No istraživanje Berlingskea istodobno pokazuje da ne postoji korelacija između navodnog uspjeha Bellabeata i javno dostupnih podataka. I hrvatska tvrtka je u nekoliko slučajeva preuveličala svoje zasluge.
Bellabeat su 2014. godine osnovali slovenska kiparica Urška Sršen i matematičar iz Hrvatske Sandro Mur. Oboje su imali oko 25 godina kada su osnovali tvrtku. Njihova je ideja bila stvoriti fitness i zdravstvenu narukvicu koja bi pomogla ženama da prate aktivnosti poput spavanja, unosa vode i razine stresa. Odmah je ostvaren uspjeh, no nije poznato u kakvoj je situaciji tvrtka danas.
Hrvatska stručnjakinja koja je pratila razvoj Bellabeata: Čini mi se da im stvari ne idu tako dobro kao što izgleda
Prema riječima Mirne Marović, koja vodi Hrvatsku private equity i venture capital asocijaciju (HVCA), posjeduje opsežno znanje o poslovnoj zajednici u Hrvatskoj i pratila je razvoj Bellabeata, ova tvrtka nije uspjela opravdati početni hype:
"Moj je dojam da je tvrtka već nekoliko godina na svojevrsnom rollercoasteru jer postoji velika konkurencija na njihovom poslovnom području. To je tvrtka za koju nisam puno čula posljednjih godina."
Iz istog je razloga Mirna Marović bila vrlo iznenađena kada je od Berlingskea čula da jedan od Bellabeatovih investitora - danski Nordic Eye - vrijednost hrvatske tvrtke sada procjenjuje na gotovo četiri milijarde dolara. Marović objašnjava da samo dvije tvrtke u Hrvatskoj službeno imaju status jednoroga - što je globalni izraz za tvrtke čija je vrijednost veća od jedne milijarde dolara.
"A Bellabeat nije jedna od njih. Bila bih stvarno iznenađena da Bellabeat ima tako visoku vrijednost. Moj dojam svakako nije da im stvari idu tako dobro", kaže Mirna Marović.
Teško je procijeniti koliko je Bellabeat uistinu uspješan. Unatoč tome što ima sjedište u Hrvatskoj, tvrtka je registrirana u američkoj saveznoj državi Delawareu, gdje financijski izvještaji nisu javni. Ali prema Nordic Eyeu, tvrtka ima gotovo pet milijuna korisnika koji plaćaju aplikaciju, što je prošle godine navodno rezultiralo prometom od 3.5 milijardi danskih kruna.