NOVI sustav cestarina, čiji je izvođač danas odabran, trebao bi jako skratiti kolone koje se stvaraju na ulazima i izlazima s autoceste tijekom ljetne sezone.
To je važno i dobro. Uz to, novi sustav je moderan i primjeren 21. stoljeću i mijenja prethistorijski sustav naplate na kućicama, koje možda nikad ne bi ni trebale biti postavljene da su odmah po izgradnji Dalmatine uvedene vinjete. No, to je jedna druga tema - ona o HDZ-u, uhljebljivanju i lopovluku koji je pratio izgradnju autocesta.
No, ono što je uvijek iznova važno naglasiti je da će, osim što ćemo dobiti moderan način ulaska i izlaska s autoceste, one i dalje biti brutalno skupe.
Ministarstvo prometa se, naime, rukama i nogama borilo da se ne uvede sustav vinjeta, a čak im nije bilo strano ni poslužiti se lažima. Jasno je i zašto. Novi sustav, za razliku od vinjeta koje se temelje na ideji "plati i onda se u tom periodu vozi koliko želiš", praktički je isti kao stari, u kojem se plaća korištenje autoceste po kilometru.
Pošto su hrvatske autoceste već danas među skupljima u EU, to će biti i u budućnosti. Na to ćemo se još vratiti, ali zasad podsjetimo što se danas dogodilo i što slijedi.
Firma ima dvije godine da implementira novi sustav, i to ne od danas nego od potpisa ugovora
HAC je danas objavio da su donijeli odluku o odabiru izvođača za novi sustav naplate cestarine i nabavu rezervne opreme.
U postupku pregleda i ocjene odabrana je ekonomski najpovoljnija ponuda Zajednice ponuditelja SkyToll, a. s. (Bratislava, Slovačka) i TollNet a.s. (Prag, Češka), s cijenom ponude bez PDV-a u iznosu od 79.913.480,52 eura, s rokom dovršetka radova od 24 mjeseca od sklapanja ugovora. Na nadmetanje je pristiglo deset ponuda.
Već tu se javlja prvi problem. Firma koja će raditi na implementaciji ima rok od 24 mjeseca od sklapanja ugovora. Dakle, ne od danas, već od trenutka kad će ugovor biti sklopljen. Ministar Oleg Butković (HDZ) je sam danas na presici kazao kako sad počinje period žalbe. Nakon toga, ako bude žalbi, kreće i period u kojem će se o žalbama odlučivati.
Rok za žalbe je 10 dana, a onda još toliko i rok za odluku o eventualnoj žalbi ili žalbama. Okvirno se, dakle, može kazati da u najboljem slučaju do potpisivanja ugovora neće doći još nekoliko tjedana.
Butković rekao da će novi sustav biti 2024. godine, kao cilj naveo 1.1.2024. godine
I to pod uvjetom da sve prođe na najbrži mogući način. U slučaju uvažavanja žalbi, sve će se prolongirati na duže vrijeme. Onda tek ide potpis ugovora i početak radova i od tada počinju teći 24 mjeseca u kojima izvođač mora implementirati novi sustav. Naravno, moguće je da izvođač sve napravi znatno prije isteka tog perioda, ali to je sve u domeni nagađanja.
Drugim riječima, lako je moguće da do trenutka kad će novi sustav biti implementiran, i kad ćete prvi put doći na autocestu uz pomoć novog sustava, prođe i više od dvije godine.
To je puno dulje od onoga što su nam iz ministarstva tvrdili. Podsjetimo, početkom prošle godine Oleg Butković gostovao je na N1 televiziji, gdje je najavio natječaj čiji je izvođač danas objavljen javnosti. Butković je tada, govoreći o novom sustavu, kao ciljani datum naveo 1.1.2024.
"Možemo u 2024. očekivati novi sustav naplate cestarine. Cilj je da bude 1.1. 2024. godine. Ranije ne može biti”, rekao je tada Butković.
Znatno skuplje nego što je najavljeno
Dodajmo da je tada Butković rekao da će sve koštati oko 500 milijuna kuna. Danas je HAC objavio da su prihvatili ponudu koja iznosi 79.913.480,52 eura bez PDV-a. To je 601.748 milijuna kuna bez PDV-a, odnosno znatno skuplje od Butkovićeve najave od prije godinu dana. I to bez PDV-a.
HAC je prvotno implementaciju novog sustava procijenio na 65.9 milijuna eura, no potom se taj iznos znatno povećao. Iz HAC-a kažu kako je prvotno uvođenje novog sustava bilo planirano samo na dionice autocesta kojima upravljaju Hrvatske autoceste, no da je procijenjena vrijednost porasla jer su naknadno uključene sve autoceste, odnosno dodane su one kojima upravljaju Bina Istra i Autocesta Zagreb Macelj. To je objašnjenje koje je Index dobio iz HAC-a u kolovozu prošle godine.
Neovisno o tome, ministar je prije samo godinu dana (kad su se, dakle, već trebali precizno znati troškovi) govorio o 500 milijuna kuna, cifri znatno manjoj od one koja će na kraju ispasti.
HAC dobio prijave u srpnju. Pitali smo ih zašto je odabir trajao preko pola godine i zašto će sve kasniti
Ponude za izradu novog sustava HAC je dobio još sredinom srpnja. Od HAC-a smo tražili objašnjenje zašto se sve toliko prolongiralo.
"S obzirom da se radi o zahtjevnom i specifičnom projektu, prije same objave natječaja obavljen je opsežan posao u pripremi projektne dokumentacije i istraživanju tržišta. Provedena su dva istraživanja tržišta (studeni 2022. i siječanj 2023.) te je u ožujku 2023. provedeno i Savjetovanje sa zainteresiranim gospodarskim subjektima.
Nakon toga je u travnju 2023. godine objavljen javni natječaj za odabir za novi sustav naplate cestarine i nabavu rezervne opreme. Tijekom postupka javne nabave nije bilo žalbi na dokumentaciju o nabavi.
Tijekom trajanja roka za dostavu ponuda pristiglo oko 300 pitanja, a koja su sva i obrađena. Time je i rok za dostavu ponuda pomaknut. Nakon otvaranja ponuda, a s obzirom na to da su većinu ponuda dostavili strani ponuditelji bilo je potrebno zatražiti i određena pojašnjenja te dostavu ažuriranih dokumenata, a što je značajno utjecalo i na završetak evaluacije ponuda", odgovorili su nam iz HAC-a.
Pitali smo i zašto je za izradu novog sustava određen rok od dvije godine, što, kada uzmemo u obzir da se i odabir izvođača odužio, pomiče početak primjene novog sustava najranije na prvu polovicu 2026. godine.
“Procjena je da se navodni opseg radova može izvesti unutar dvije godine jer se radi o tehnološki i građevinski kompleksnom zahvatu koji se mora izvoditi uz odvijanje prometa”, rekli su za Index iz HAC-a.
Iz ministarstva se pravdali zašto će sve trajati znatno duže
Dobili smo odgovor i iz ministarstva o tome zašto će sve duže trajati nego je ministar najavio.
"Radi se o vrlo opsežnom i specifičnom projektu za koji je trebalo provesti sve nužne korake tijekom postupka javne nabave, kao i one koji im prethode, a na što potpredsjednik Vlade i ministar ne može utjecati.
Također, s obzirom da je u odnosu na prvotno navedeno u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO) trebalo uvrstiti i ostale koncesionare na autocestama, trebalo je pričekati i izmjene unutar NPOO-a, što je također imalo svoj tijek.
Naravno da uvijek podržavamo da projekti idu što brže, ali ovdje je jednako važno da je sve provedeno prema pravilima struke i u skladu sa zakonom i da u konačnici imamo znatno protočniji, brži i efikasniji sustav naplate koji će smanjiti gužve na naplatnim postajama i na autocestama", odgovorili su Indexu.
Zašto je vlada uporno godinama odbijala jednostavniji sustav vinjeta
Vlada i HAC već godinama odbijaju uvesti jednostavan sustav vinjeta kakav koriste brojne zemlje u EU, a koji je prilično jednostavan i dostupniji širem broju ljudi.
Vlada je za odbijanje vinjeta kao modela koji bi prvenstveno građanima Hrvatske omogućio da putuju više, sigurnije i brže te da jednostavno više koriste autoceste čije kredite skupo plaćaju i kroz novac koji uplaćuju u proračun, već davala suluda objašnjenja poput izjave ministra Butkovića da je novi sustav "vid elektroničke vinjete jer vidite da se klasične vinjete napuštaju".
Nije objasnio tko to napušta vinjete, a ispostavilo se da se vinjete i ne napuštaju. Primjerice, Index je ljetos pitao slovensku vladu planiraju li napustiti vinjete i oni su nam odgovorili da nemaju to u planu.
Sulude laži iz ministarstva
Butković je kazao još nešto što se ispostavilo da je laž. Naime, Butković je kazao da se "vinjete kao način naplate cestarine na razini cijele Europske unije ukidaju 2027. godine i da je to jedan od razloga zbog čega Hrvatska uvodi novi sustav, kombinaciju ENC-a i automatskog prepoznavanja registarskih pločica".
No to nije točno. Naime, pretprošle je godine EU parlament usvojio novu direktivu o cestarinama, na kojoj se, zbog međusobnih neslaganja članica, radilo od 2017. Usvojena direktiva doista sadrži novo pravilo za naplatu cestarina, no ono se odnosi na - kamione, no čak ni to pravilo nije isključivo.
Države članice prema direktivi, naime, i za teška vozila poput kamiona mogu zadržati stari sustav koji se temelji na vremenu, poznat kao vinjete, za neke dionice ceste ako mogu dokazati da bi ukidanje dovelo do velikog pada prihoda. Zemlje koje se odluče za naplatu lakših vozila kao što su osobni automobili i kombiji također mogu odlučiti primijeniti vinjetu koja se temelji na vremenu, stoji u EU direktivi o cestarinama.
Prijedlog da se 2027. godine ukinu vremenske vinjete za sva vozila je doista postojao, no 2017., na početku razgovora o novoj direktivi i nikada nije usvojen. Unatoč tome, HDZ-ov ministar javnost pokušava uvjeriti da će se 2027. godine u Europskoj uniji ukinuti vinjete. Bilo da Butkovića netko krivo informira ili da namjerno izgovara neistine, nevjerojatno je da takve laži dolaze od ministra i potpredsjednika vlade.
Butković je, dakle, neuvođenje vinjeta (koje su komotno mogle biti uvedene još 2005. godine bez da kućice uopće postoje) pravdao s dvije tvrdnje: da zemlje napuštaju vinjete i da EU traži da se ukinu vinjete. Niti jedna niti druga tvrdnja nisu ni blizu istini.
Zavaravajuća anketa
Osim toga, reklamiranje novog sustava naplate cestarina u javnosti vlada je radila uz pomoć zavaravajuće ankete.
"Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model 'plati koliko voziš' umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja", izjavio je ministar Oleg Butković.
Istraživanje koje je spomenuo Butković je anketa na tek 600 ispitanika koju je za vladu i HAC 2019. godine provela agencija Ipsos. Ljudima su bile ponuđene tri opcije - sustav naplate "plati koliko voziš", vinjete i opcija "ne znam", no pitanje je bilo formulirano tako da je ljudima sugerirano da bi se u sustavu vinjeta naplaćivale ne samo autoceste nego i "većina državnih cesta".
Jasno je da je takav sugestivan način postavljanja pitanja vrlo izgledno itekako utjecao na postotak u kojem 70 posto ispitanika odabire model "plati koliko voziš", a vlada rezultatima tako provedene ankete sada manipulira kako bi uvjerila građane da ti isti građani ne žele vinjete.
Vlada, dakle, nije ponudila ni jednu studiju o tome da bi vinjete bile u Hrvatskoj financijski neisplative ili dala bilo kakav ozbiljan argument protiv vinjeta. Umjesto toga se poziva na sugestivnu anketu sa 600 ispitanika.
Kako funkcionira novi sustav?
Dakle, na hrvatske autoceste dolazi novi sustav. Ovako će on funkcionirati: na hrvatske ceste bi također trebali stići portali koji će očitavati podatke s vozila, čime će automatski obračunavati i naplaćivati cestarinu. Koliko kilometara prođete, toliko ćete i platiti.
Iz HAC-a poručuju da će građani trebati odabrati ili ENC ili registraciju tablica, no taj ENC nije više onaj stari ENC, već stiže novi, moderniji uređaj prilagođen skenirajućoj rampi. Prednost ENC-a je ta da ga možete koristiti u više vozila, što naravno nije slučaj s drugom opcijom - prepoznavanjem tablica i vezanjem tablica uz bankovni račun.
"Odaberete želite li da rampa očitava vaše tablice ili da očitava moderniju inačicu ENC-a, koji ćete trebati kupiti ako ne želite očitavanje tablica. Registracija će se moći obaviti online. Bit će i fizički punktovi, ali sada još nemamo sva konkretna rješenja jer će se ona odrediti u dogovoru s ponuđačima, putem javnog natječaja. Sve će biti user friendly, sustav će definitivno biti protočniji, smanjit će se gužve. Kroz naplatnu kućicu u sat vremena može maksimalno proći 300 vozila, a s rampama podižemo broj na 3000 vozila na sat", pojasnili su nam novi model iz HAC-a.
Usluge će se, osim online, moći naručiti i putem pozivnog centra ili na prodajnim mjestima u blizini državnih granica na kojima se mogu registrirati korisnici, prodavati ENC uređaji i dobiti izvješća o stanju računa, kažu iz HAC-a.
>> Svi detalji ogromne promjene oko cestarina. Evo kada kreće, što će biti s cijenama...
Zašto se vlada godinama bori protiv vinjeta. Zna se
Novi sustav naplate, dakle, donosi modernizaciju. Ali autoceste ćemo i dalje plaćati koliko i dosad - dakle skupo. Primjerice, cestarina od Zagreba do Splita, odnosno od Lučkog do izlaza Dugopolje, košta 24 eura u jednom smjeru. Za nazad je još toliko, dakle ukupno 48 eura.
Tjedna vinjeta u susjednoj Sloveniji za istu kategoriju vozila iznosi 16 eura. Točno toliko košta cestarina od Dugopolja do izlaza Zadar zapad.
Dakle, u susjednoj Sloveniji se tjedan dana možete voziti koliko god želite za isti novac za koji u Hrvatskoj možete doći od Splita do Zadra. Vinjete bi to promijenile, ali novi sustav je napravljen tako da cijena ostane više-manje ista. A onda su to još upakirali kao najpošteniji sustav jer platiš onoliko koliko se voziš.
Hrvatska ne dere turiste, nego vlastite građane
U Hrvatskoj postoji nekakvo mišljenje da se autocestama dere turiste. To je istina, ali Hrvatska cijenama autocesta dere u prvom redu vlastite građane koji su ih prvo platili i preplatili zbog lopovluka, a sad dodatno skupo plaćaju svaki kilometar.