TRAGEDIJA koja se dogodila kada je u blizini ruskog Smolenska pao zrakoplov sa 96 putnika, uglavnom visokih poljskih civilnih i najviših vojnih dužnosnika na čelu s predsjednikom Lechom Kaczynskim, otvorio je i niz pitanja vezanih uz zrakoplov koji koristi naša Vlada. Zrakoplov poljske vlade jedan je od dva Tupoljeva koje koristi poljska vlada, a koji su stari oko 20 godina.
Servis od dva tjedna za nepoznatu cijenu
Hrvatska Vlada koristi mlažnjak Challenger 604, koji je star 14 godina, a koji se prema riječima glasnogovornika Vlade redovno servisira svake godine. Za ovu godinu predviđen je servis koji će trajati od 10. do 25. lipnja. Challenger je i službeni avion hrvatskog predsjednika, predsjednika Sabora te saborskih zastupnika, a za njega se brine posebna direkcija za korištenje službenog zrakoplova koja ima dvadesetak zaposlenika te posebnog ravnatelja za zrakoplov.
Vladinu zrakoplovu dogodilo se nekoliko incidenata, a u jednom od njih sudjelovala je tadašnja potpredsjednica Vlade Jadranka Kosor.
Kosor: Sada se ne bojim, ne znam hoću li kasnije
Tako se u srpnju 2007. godine petnaestak minuta nakon polijetanja zrakoplova prema Metkoviću morao vratiti na zagrebački aerodrom. Problem je bio u signalizaciji stajnog trapa.
"Nisam osjetila strah, ne znam hoću li ga možda osjetiti naknadno. Ali znam da zrakoplovom lete i održavaju ga vrhunski profesionalci, a kvarovi se događaju, tu se ništa ne može. Stvarno se nisam uplašila", rekla je Kosor nakon tog "incidenta" iako nije stigla na vrijeme u Metković.
Zrakoplov pregazio policajku, srušen Vladin helikopter
Službeni piloti imali su još jedan incident kada je prije četiri godine ozlijeđena policajka Vikica Alaber u Zračnoj luci Zagreb dok je bila na osiguranju, a na nju je "naletio" Vladin avion kojim se predsjednik Sabora Vladimir Šeks vraćao iz Dubrovnika.
Osim službenim zrakoplovima, članovi Vlade putovali su i vojnim helikopterima koji su za njih posebno uređeni. VIP helikopter oznake H-254 i dalje je u upotrebi, dok se prije tri godine srušio drugi helikopter MI-8 MTV-1, a u poznatoj nesreći u Vukovaru poginule su dvije, a teže je ili lakše ozlijeđeno osam osoba. Tjedan dana prije nesreće helikopter su upotrebljavali tadašnji predsjednik Mesić i Kosor. Prema izvješću MORH-a, u nikada do kraja razjašnjenoj tragediji, helikopter se srušio zbog tehničkog kvara.
Naravno, zrakoplov je kupljen pod sumnjivim okolnostima
Inače, prije tri godine otkriveno je kako ravnatelj zrakoplova ima plaću preko 20 tisuća kuna, a objavljen je niz detalja o radu te Vladine agencije, no danas glasnogovornik Vlade Zlatko Mehun o tome ne želi govoriti jer je riječ o službenoj tajni koja se tiče sigurnosti članova Vlade. Prije tri godine otvoreno u medijima Mehun je objašnjavao kako ravnatelj obavlja niz funkcija, i to kao ravnatelj, direktor, pilot i stjuardesa te direktor letačkih operacija.
Mehun nam nije htio otkriti koliko je Vladin avion prešao kilometara jer je i to postala službena tajna, no prema podacima iz 2008. godine, kada to nije bila tajna, Vladin avion prevezao je 2.024 osobe te letio 349 puta, u prosjeku gotovo svaki dan. Ostvario je pritom 440 sati leta i prešao 175.600 nautičkih milja u godini dana.
No za to da bi Vladin zrakoplov bio dio velike hrvatske priče, pobrinula se sumnjiva nabava kojom se morala pozabaviti i državna revizija. Tako se u kupnju Challengera 604 krenulo odlukom Vlade Zlatka Mateše, a preko sporazuma s tvrtkama Bombardier Inc i Export Development Corporation. Svakih šest mjeseci od 1997. godine do 2004. godine Hrvatska je plaćala 1,7 milijuna dolara, no nije bilo vidljivo iz kojih će se sredstava vraćati odobreni zajam kanadskoj kompaniji Export Development Corporation.
Nije poslovna, nego službena tajna
"U poslovnim knjigama nisu evidentirane obveze prema inozemnom zajmodavcu na iznos 18 milijuna dolara, i obveze prema poslovnoj banci za odobreni kratkoročni devizni zajam na 4,5 milijuna dolara. Inozemni zajam nije prijavljen Hrvatskoj narodnoj banci, što je obveza propisana Zakonom o kreditnim odnosima s inozemstvom. Društvo nije vratilo kratkoročni devizni zajam poslovnoj banci i nije otplatilo pet obroka dugoročnog inozemnog duga", stajalo je izvješću revizije, no zbog toga nikada nitko nije odgovarao, a zrakoplov i danas služi svrsi.
Mehun nije htio otkriti koliko danas stoji servisiranje, koliko godišnje izdvaja novca iz proračuna niti niz drugih financijskih pokazatelja. Ovog puta Vlada se, umjesto poslovnom tajnom, pokrila službenom tajnom kojom se štiti sigurnost Vladinih dužnosnika.