Foto: Patrik Macek/Pixsell
DIO ČLANOVA tehničke Vlade već je bio rezervirao odlazak u Dubrovnik za petak 1. srpnja kako bi bio nazočan otvaranju Aci Marine u Slanom koja je trebala nositi ime utemeljitelja ACI-ja Veljka Barbierija, no danas je sve naprasno otkazano.
Što s rezervacijama nautičara?
Štoviše, kako smo doznali posljednjih se dana itekako zaoštrila komunikacija između Uprave ACI-ja, ministra prometa Olega Butkovića (HDZ) te posebno načelnika Općine Dubrovačko primorje Nikole Knežića (HDZ) te sada uopće nije poznato kada će se i hoće li marina vrijedna najmanje 60 milijuna kuna napokon biti puštena u pogon. No, krenimo redom.
U listopadu 2014. godine održana je svečanost otvaranja gradilišta i početka radova na izgradnji nove ACI marine u Slanom. Riječ je o prvoj novoj sagrađenoj ACI marini nakon 26 godina. Ukupna investicija iznosila je 60 milijuna kuna, a najveći dio, točnije 40 milijuna kuna odnosio se na izgradnju kopnenog dijela. Radove je otvorio tadašnji premijer Zoran Milanović uz pratnju dva ministra. Završetak radova bio je predviđen 29. svibnja 2015. godine.
Problem oko pristupne ceste
Marina ima 200 vezova za plovila duljine od 11 do 20 metara, a izabran je jug Hrvatske koji posljednjih godina doživljava veliku potražnju za vezovima, jer upravo u tom području Jadrana najmanji je broj vezova.
No, radovi su se odužili pa je umjesto ljeta 2015. godine novi rok postao ljeto 2016. godine. Kada se činilo da je sve napokon i gotovo, pozvani uzvanici i primljene prve rezervacije, pojavio se problem uporabne dozvole.
Općina Dubrovačko primorje inzistirala na tome da se sagradi i pristupna cesta do marine. Kako tvrde u Općini, radovi nisu trajali kako je bilo predviđeno do lipnja 2015. godine, već su kasnili gotovo godinu dana. Cesta je, kažu nam, potpuno izrovana te je došlo do znantne štete.
Bez ugovora nema uporabne dozvole
Općina je prije par tjedana tražila od ACI-ja da se potpiše ugovor o izgradnji pristupne ceste iako je cesta izvan obuhvata koncesijskog područja. Od ACI-ja se tražilo 2,7 milijuna kuna kao i da oni ishoduju građevinsku dozvolu. Bez pristupne ceste nema ni uporabane dozvole, a odluku da se inzistira na potpisivanju ugovora o izgradnji ceste prije tri tjedna prisnažila je i odluka Općinskog vijeća Dubrovačkog primorja.
Pregovori su se vodili sve do jutros između Uprave ACI-ja, ministra Butkovića te predstavnika Općine, no dogovor nije postignut.
Predstavnici ACI-ja tvrde kako su već platili gotovo pola milijuna kuna komunalne naknade te da bi bilo protivno zakonu da oni zatraže dozvole za gradnju ceste koja je van njihova obuhvata koncesije. Ukoliko to naprave netko bi ih mogao prijaviti DORH-u.
S druge strane načelnik Knežić tvrdi kako je sve već bilo dogovoreno, no problem je nastao što se nitko iz ACI-ja sada ne želi pismeno obvezati na bilo kakvu obvezu.
Knežević: Svi bi radili i gradili a bez pristupnih cesta
"Mi samo tražimo da se ispoštuje ono što je dogovoreno na sastancima. Da se cesta sagradi. Pustili smo ih da rade godinu dana nakon roka, kroz mjesto su cijelu prošlu turističku sezonu prolazili teški strojevi pa i iznad dopuštene mase. Uništen je dio ceste kroz mjesto. Omogućili smo im da rade građevinske radove tijekom turističke sezone što je išlo na izravnu štetu turizma. A sada ne žele potpisati ono što su se obvezali", kaže načelnik Knežić koji nam je potvrdio da su i jutros vođeni pregovori na kojima je bio i ministar Butković.
Knežić kaže kako ne može ići protiv odluke Općinskog vijeća. No, načelnik Općine naglašava kako je bio spreman na kompromis a to je da ACI plati 70 posto radova, a ne 100 posto, kako je bilo dogovoreno.
"To je valjda taj hrvatski sindrom. Svi nešto grade, a nemaju pristup. Krenu raditi pa se onda dogovaraju. Mi smo im pomogli koliko smo mogli spojili smo kanalizacijski sustav, dali im da rade i nakon rokova, osigurali dio infrastrukture, ali zašto bi im sada gradili cestu", pita se Knežić naglasivši kako o nekakvoj ucjeni nema govora.
Uprava ACI-ja: Potpisivanje ugovora bilo bi nezakonito
"Mi ne dajemo uporabnu dozvolu. Zna se tko to radi. A oni su kasnili više od godinu dana i sad im je odjednom bitno da to bude 1. srpnja. Kako? Pa nisu još gotovi s dokumentacijom", ljut je načelnik Knežić.
U ACI-ju tvrde kako se nikada nisu obvezali "ishoditi građevinsku dozvolu za izgradnju pristupne ceste" kao i da nikada nisu pristali "osigurati financiranje za izgradnju pristupne ceste" te da su platili komunalnu naknadu koja pokriva i troškove ceste.
"Općina Dubrovačko primorje izdavanje uporabne dozvole za ACI marinu Veljko
Barbieri neovlašteno uvjetuje potpisivanjem ugovora o izgradnji pristupne ceste, koja nije
u obuhvatu koncesijskog područja marine i ACI takvom uvjetu ne može zakonski udovoljiti", stoji u odgovoru kojeg smo dobili iz ACI-ja dodajući da nemaju obvezu niti temeljem Ugovora o koncesiji niti temeljem građevinske dozvole te pristupna cesta ne može biti nametnuta kao uvjet dobivanja uporabne dozvole.
"Štoviše, da ACI potpiše takav ugovor s Općinom Dubrovačko primorje obje bi strane prekršile zakon", kažu nam iz ACI-ja dodajući kako je riječ o ucjeni.
"To je ucjena"
"Iako je izgradnja marine dovršena, ovakvim postupanjem Općine Dubrovačko primorje ACI d.d. se našao u situaciji ucjene, jer bez uporabne dozvole, koja se uvjetuje potpisivanjem protuzakonitog ugovora, ACI d.d. ne može novu marinu otvoriti i pustiti je u promet", objašnjavaju iz ACI-ja.
Kako tvrde u postupku izgradnje ACI marine, a temeljem Rješenja Općine Dubrovačko primorje, ACI d.d. je kao investitor 2013. godine platio komunalni doprinos Općini Dubrovačko
Primorje u iznosu 486.716,34 kn. Navedeno Rješenje propisuje da se taj iznos komunalnog doprinosa plaća za izgradnju objekata i uređaja komunalne infrastrukture, a što je dužna izgraditi Općina Dubrovačke, tvrde u ACI-ju.
"S velikim žaljenjem moramo konstatirati da će ovakvo protupravno i nezakonito postupanje Općine Dubrovačko primorje prouzročiti veliku štetu, gubitak prihoda ACI-ja s jedne strane, koji je mjerljiv, jer je više od 40 nautičara, vlasnika brodova već rezerviralo vez u novoj ACI marini „Veljko Barbieri“ u Slanom. Istodobno će zbog takvog postupanja Općine Dubrovačko primorje nastati nemjerljiva šteta cjelokupnom hrvatskom gospodarstvu, posbno hrvatskom nautičkom turizmu, investicijskoj klimi u Hrvatskoj te u konačnici i veliku štetu za lokalno gospodarstvo Dubrovačko-neretvanske županije koje bi samim otvaranjem marine značajno već u ovoj sezoni osjetilo rast turističkih prihoda", kažu nam na kraju.