Luka Vlissingen na jugozapadu Nizozemske stoljećima je u središtu svjetske trgovine. Otprilike 17.000 teretnih brodova svake godine pristane u dubokim vodama između Sjevernog mora i rijeke Scheldt. Brodovi su natovareni raznom robom, od vitalnih proizvoda kao što su papir, drvo, čelik, ugljen, ukapljeni plin, gnojiva i druge ključne sirovine do voća i povrća koje će se brzo naći na policama supermarketa.
U srijedu je luka primila jednu od najznačajnijih pošiljki dosad: 5000 električnih automobila izravno iz tvornice u Shenzhenu u Kini, namijenjenih cestama diljem Europe i Velike Britanije. Automobile je poslao najveći kineski proizvođač BYD i imaju potencijal pretvoriti rastuće međunarodne napetosti u eksplozivan sveopći trgovinski rat između Pekinga i Zapada, piše The Telegraph.
Pokušaj spasa nakon kolapsa Evergrandea
Električne automobile, zajedno s litijevim baterijama i solarnim panelima, predsjednik Xi Jinping proglasio je "stupovima gospodarstva": sektorima koje je kineska vlada odabrala kao pokretače golemog izvoznog proizvodnog buma. Ministar trgovine Wang Wentao opisao ih je kao "nove tri" kineske industrije.
Kineski lideri očajnički žele nadoknaditi pad tržišta nekretnina izazvan spektakularnim kolapsom dugom opterećene kompanije Evergrande, koji je slomio povjerenje potrošača. Pokušaji kineskog nadzornog tijela za vrijednosne papire da podupre nacionalno tržište dionica, vrijedno 8.6 bilijuna dolara, zabranom institucionalnim ulagačima da prodaju dionice na početku i na kraju trgovanja pokazuju koliko su dužnosnici zabrinuti za povjerenje potrošača.
"Nakon ponovnog otvaranja Kine poslije pandemije industrijska proizvodnja je bila prilično jaka, ali izostala je domaća potražnja. Kućanstva nerado troše jer su zabrinuta za budućnost. Ljudi su zabrinuti da se neće moći ponovno zaposliti ako sada dobiju otkaz. To pridonosi kontinuiranoj slabosti u sektoru nekretnina", kaže Duncan Wrigley iz Pantheon Macroeconomicsa.
Xi se nada da će proizvodnja, koju podupire država i predvođena je naprednom robom i materijalima, pokrenuti novu eru rasta. Međutim, nastojanja Kine da spasi svoje gospodarstvo preplavljivanjem Zapada jeftinim automobilima oglasila su uzbunu među političarima u Europi i Americi.
Strah u Bruxellesu i Washingtonu
U Bruxellesu i Washingtonu strahuje se da će Kina, čija je domaća potražnja u padu, nastojati iskoristiti svoje prekomjerne kapacitete prodajom robe u inozemstvu po nižim cijenama nego kod kuće - uništavajući tako zapadnu industriju. Budući da neki europski dužnosnici već prijete ozbiljnim optužbama, a Peking ukazuje na mogućnost protuodmazde, trgovinske napetosti ponovno su opasno visoke.
Dok se BYD-ov brod Explorer No.1 kretao kroz La Manche nakon petotjednog putovanja do arhipelaga Zeelanda, u kojem se nalazi Vlissingen, direktor Renaulta uputio je molbu Velikoj Britaniji i EU da zajedno rade na otporu najezdi superjeftinih kineskih električnih vozila, čega se europska automobilska industrija pribojava.
"Kod motora s unutarnjim izgaranjem naša je dominacija bila neupitna. Cijelo stoljeće imali smo koristi od svoje stručnosti s ovom tehnologijom, koja je predstavljala prepreku pridošlicama na tržištu. Danas su se Europljani našli u relativno krhkom položaju", rekao je Luca de Meo, izvršni direktor francuskog proizvođača automobila.
De Meo i njegovi kolege s pravom su zabrinuti. Do druge polovine prošle godine Kinezi su zauzeli oko 10% europskog tržišta električnih vozila, prema Schmidt Automotive Researchu.
Invazija kineskih automobila bit će udar na Europu
Invazija kineskih automobila mogla bi biti odlična vijest za zapadne potrošače, ali užasna za proizvođače automobila u Europi. Tipični Teslin auto stoji oko 40.000 funti, dok BYD-ovi modeli koštaju samo 8000 funti. Kineski proizvođači automobila nude velikodušne popuste do 12.000 eura kako bi povećali prodaju na kontinentu, otkrili su Schmidtovi istraživači.
Čak je i Elon Musk, pionir u industriji električnih vozila koji se nekoć smijao sugestiji da bi se BYD ikad mogao natjecati s Teslom, sada zabrinut. Bez trgovinskih barijera, kineski proizvođači "prilično će uništiti većinu ostalih automobilskih kompanija u svijetu", rekao je Musk nedugo nakon što je BYD prestigao Teslu kao broj jedan u prodaji električnih modela u Kini krajem 2023. godine.
Izvješće Bloombergova New Energy Financea predviđa da će godišnja prodaja električnih vozila dosegnuti 56 milijuna globalno do 2040. godine - što je ekvivalent 58 posto ukupne prodaje automobila diljem svijeta. Također se očekuje da će kineski udio na tržištu električnih automobila dosegnuti 40 posto do kraja ovog desetljeća.
Stručnjaci to uspoređuju s načinom na koji je Kina počela dominirati solarnom industrijom.
"Kina ima ogromne prednosti: budući da je već izgradila goleme kapacitete, troškovi proizvodnje su puno niži i ima sve opskrbne lance. U posljednjih tri do pet godina troškovi proizvodnje baterija za električna vozila toliko su pali da im više nije potrebna tolika izravna državna potpora", kaže Wrigley.
Teško je ignorirati odjeke prošlih kineskih procvata koji su doveli do zabrinutosti zbog raširenog dampinga teške industrijske robe kao što su kemikalije, čelik i tekstil.
"Kineska industrijska politika danas stvara mnogo konkurentnije industrijske faktore. Prekomjerni kapaciteti u zaštićenim industrijama preplavljuju globalna tržišta i mogu potkopati našu industrijsku bazu", upozorila je predsjednica Europske komisije Ursula Von der Leyen na konferenciji u Berlinu u studenom.
Bruxelles posebno zabrinut
Bruxelles je posebno zabrinut da će se prekapacitiranost izvoziti, posebno ako je višak kapaciteta potaknut izravnim i neizravnim subvencijama. "Ovo će se pogoršati kako kinesko gospodarstvo bude usporavalo, a domaća potražnja se ne bude oporavljala", dodala je Von der Leyen. Nema sumnje da su kineski proizvođači automobila bili korisnici nekih izvanredno velikodušnih subvencija.
"Subvencije i porezne olakšice stvorile su kronični višak kapaciteta i opaku cjenovnu konkurenciju - kao i nemilosrdno učinkovite tvrtke", rekao je Yanmei Xie iz Gavekal Researcha. Prošle su godine političari predstavili nove mjere potpore.
S nadolazećim reizborom na umu, Von der Leyen je obećala poteze kako bi zaštitila europsku industrijsku okosnicu. Proizvodnja automobila posebno je osjetljiva jer je europski čelnici vide "i kao prošli i kao budući temelj europskog industrijskog uspjeha", rekao je Xie.
Kineski električni automobili već podliježu carini od 25% u SAD-u, tako da je s tamošnjim visokim protekcionizmom trgovina s Europom za Kinu postala važnija nego ikad. Međutim, Europska unija je pokrenula antisubvencionističku istragu u kineskoj industriji električnih automobila.
Dužnosnici vjeruju da su subvencije već omogućile kineskom izvozu da potkopa europske cijene električnih vozila za petinu. Prijetilo se carinama od 10 do 15 posto. Dodatne istrage mogle bi se odnositi na vjetroturbine, čelik i medicinske uređaje, vjeruje Xie.
Sudbina europske solarne industrije mogla bi biti presedan
Sudbina europske solarne industrije mogla bi biti presedan. Proizvođači solarnih panela na kontinentu zatražili su pomoć od Bruxellesa nakon što su bili pogođeni jeftinijim uvozom i prekomjernom opskrbom iz Kine, ali njemački ministar gospodarstva Robert Habeck upozorio je da bi trgovinska ograničenja mogla financijski opteretiti kompanije iz EU koje sastavljaju i instaliraju solarne panele koristeći uvezene dijelove.
Miguel Stilwell d'Andrade, šef portugalske komunalne tvrtke EDP, istaknuo je da je cijena solarnih panela u SAD-u više nego dvostruko veća od cijene u Europi kao rezultat carina na kineski uvoz.
Povjerenica EU za financijske usluge Mairead McGuinness zabrinuta je da bi prijelaz na zelenu energiju mogao biti poremećen.
Zapadni proizvođači automobila najviše se boje odmazde. Mnogi imaju značajne kineske operacije, a većina se oslanja na kineske dijelove, posebno baterije, za svoje električne modele. U obuzdavanju kineske ekspanzije mogli bi prodati više svojih automobila, ali bi im trebalo više kineskih materijala za njihovu proizvodnju.
Tu Le, osnivač tvrtke Sino Auto Insights, optužuje industriju za licemjerje: "Pogledajte kako su strani proizvođači automobila iskoristili kinesko tržište u posljednjih 40 godina. Volkswagen, Toyota i General Motors ne bi bili to što jesu bez toga. Tako da je pomisao da se ne žele natjecati, ili da se samo žele natjecati s Kinom pod svojim uvjetima i na svojim domaćim tržištima, pomalo smiješna i ironična."