Internet prevaranti vrebaju svaku moguću priliku na društvenim mrežama i raznim digitalnim platformama kako bi otuđili novac. Jedan tinejdžer iz Zagreba Indexu je ispričao kako su ga prevarili na Steamu, digitalnoj platformi za distribuciju videoigara, te kako je ostao bez 170 eura.
Zastrašili ga lažnom informacijom da je prijavljen
"Kada sam se prijavio na Steam, sve je izgledalo uobičajeno dok nisam primijetio poruku osobe koja se predstavila kao službeni zaposlenik Valvea (tvrtka koja je razvila Steam, op.a.).
Poruka je zvučala ozbiljno, tvrdilo se da je moj račun prijavljen zbog sumnjivih aktivnosti i da bih mogao biti trajno blokiran ako se situacija ne riješi. Prevarant je bio vrlo uvjerljiv, tvrdeći da moraju provjeriti moju povijest kupnji na Steamu kako bi bili sigurni da nisam sudjelovao u neovlaštenim transakcijama.
Kako bi ‘potvrdio’ moj identitet i riješio prijavu, prevarant je zatražio da podijelim detalje o svojim nedavnim kupnjama, uključujući povijest transakcija. U početku sam bio oprezan, ali poruke su postajale sve hitnije.
Uvjerio me da će, nakon što dostavim te podatke, moj račun biti potpuno zaštićen i da se neću morati brinuti o blokadi. Zatražio je i snimke zaslona povijesti kupnji, tvrdeći da je to 'standardni protokol' za rješavanje takvih situacija", ispričao nam je.
Nelagoda i davanje informacija
"Kako je proces napredovao, prevarant je rekao da mora provjeriti broj kreditne kartice koju sam koristio za kupnje na Steamu. Tad sam počeo osjećati nelagodu, no njegov ton postao je još ozbiljniji, pa sam naivno pomislio da je to samo korak koji moram proći kako bih zaštitio svoj račun.
Svaki put kad bih ispunio neki od njegovih zahtjeva prikazivao mi je napredak u postocima - 50 posto, zatim 55 postao - stvarajući dojam da se bližim rješenju problema. Međutim, uvijek je bio potreban još jedan korak. Tražio je dodatne informacije, poput broja moje kreditne kartice, datuma isteka i sigurnosnog koda, uz obećanje da će sve biti brzo gotovo.
Svaki put kada bih poslao tražene informacije napredak bi se povećao, ali bi stigao i novi zahtjev, poput navođenja imena mojih roditelja. Počeo sam sumnjati, ali prevarant je bio uporan, tvrdeći da imam još samo nekoliko minuta prije nego što mi račun bude blokiran. U tom trenutku shvatio sam da sam prevaren, ali već sam bio dao previše informacija", ispričao nam je mladi Zagrepčanin.
Skinuli mu 170 eura s računa
Prevara na Steamu rezultirala je gubitkom 170 eura s njegovog računa. Kako nam je ispričao, riječ je o iznosu koji je postupno uplaćivao kroz niz zahtjeva prevaranta.
Iako su roditelji bili šokirani kada su saznali za prevaru, kako nam je ispričao mladić, odlučili su ne prijaviti slučaj policiji, smatrajući da je iznos relativno mali, a administracija prijave previše komplicirana.
"Nisu bili sigurni koliko bi policija uopće mogla učiniti u ovom slučaju, s obzirom na prirodu transakcija. Iako je kontaktirana Steam podrška, povrat novca nije bio moguć jer su uplate izvršene izvan njihove platforme. Iz ove sam situacije izvukao važnu lekciju te sam, iako sam nastavio koristiti Steam, sada puno oprezniji i koristim sve dostupne sigurnosne mjere kako bih zaštitio svoj račun od budućih prevara", ispričao nam je.
Prevare se mogu pojaviti u raznim oblicima
Stručnjak za kibernetičku sigurnost Tomislav Vazdar kazao nam je da se prevare na Steamu mogu pojaviti u različitim oblicima, uključujući phishing napade, lažno predstavljanje službenih Steam predstavnika ili ponude besplatnih ključeva za igre u zamjenu za osjetljive podatke.
"Jedan od najčešćih oblika Steam prevare uključuje phishing, pri čemu prevaranti stvaraju lažne web stranice ili šalju lažne e-mailove ili poruke koje izgledaju kao da dolaze od Valvea ili Steama. Ove poruke mogu poticati korisnike da unesu svoje podatke za prijavu ili osobne podatke, koji se zatim koriste u zlonamjerne svrhe.
Još jedna česta prevara uključuje lažno predstavljanje zaposlenika Valvea ili osoblja za podršku, bilo preko lažnih računa ili preuzimanjem legitimnih računa, u pokušaju stjecanja povjerenja korisnika i pristupa njihovim osjetljivim podacima. Jedan od načina prevare uključuje i lažnu potvrdu napretka.
Prevarant uvjerava korisnika da će mu pomoći riješiti problem ili vratiti blokirani račun, ali prikazuje postotak napretka koji nikada ne doseže 100 posto, neprestano zahtijevajući dodatne informacije ili novčane uplate. Treba biti oprezan jer padanje u zamku ovih prevara može dovesti do financijskih gubitaka, krađe identiteta i ugrožene sigurnosti računa", ispričao nam je.
Tko su žrtve Steam prevare?
Napominje da su posebno ranjiva skupina za prevare na Steamu mlađi igrači i korisnici koji nisu dovoljno upoznati s osnovama online sigurnosti. Kaže da ih sklonost da brzo prihvate zahtjeve ili kliknu na sumnjive poveznice čini idealnim metama za prevarante.
Ipak, Vazdar ističe da i iskusni korisnici mogu postati žrtvama prevare zbog sofisticiranih tehnika društvenog inženjeringa jer prevaranti često koriste uvjerljive scenarije i simulirane službene poruke koje čak i iskusni igrači teško mogu odmah prepoznati kao lažne.
Vazdar napominje da je potrebno biti oprezan s neželjenim zahtjevima za prijateljstvo jer prevaranti često stvaraju nove račune kako bi izgledali legitimno. Kaže da treba paziti na ponude koje su predobre da bi bile istinite. Također upozorava kako mnoge prevare koje uključuju krađu osobnih i financijskih podataka povećavajući rizik od krađe identiteta.
Preventivne mjere i najbolje prakse
Kako bi se izbjeglo padanje u zamku Steam prevare, Vazdar iznosi nekoliko ključnih preventivnih mjera i najboljih praksi:
1. Omogućiti Steam Guard Mobile Authenticator: Valve preporučuje omogućavanje dvofaktorske autentifikacije kao dodatni sloj sigurnosti.
2. Oprez s osobnim informacijama: Nikada ne dijeliti podatke za prijavu ni s kim, čak ni s osobama koje se predstavljaju kao zaposlenici Valvea.
3. Provjeriti legitimnost: Ako primite sumnjivu poruku ili zahtjev za razmjenu, uvijek provjerite legitimnost.
4. Prijaviti prevare: Ako naiđete na moguću prevaru, odmah je prijavite Valveu.
5. Ostati na oprezu: Budite oprezni s neželjenim zahtjevima za prijateljstvo i obećanjima besplatnih predmeta ili ključeva za igre.
Što učiniti ako smo prevareni?
U slučaju prevare potrebno je odmah poduzeti korake kako bi se smanjila daljnja šteta i spriječili budući incidenti: promijeniti lozinku i omogućiti dvofaktorsku autentifikaciju, prijaviti incident s detaljnim informacijama, zabilježiti sve relevantne informacije, poput chat zapisa i snimaka zaslona, prijaviti prevaranta Steam podršci i nadležnim tijelima te podijeliti svoje iskustvo s drugima kako bi bili upozoreni na specifičnu prevaru.