Vijeće je već odlučilo da istraga ide i protiv njih dvojice, a danas su odbili žalbe obrane na istragu i pritvor za Ivana Medaka, šefa ekologije u HŽ Infrastrukturi, Ivana Tomaškovića, direktora Intradea, tvrtke koja je nabavila retardant TG-300, te njegovog punca Jozu Bazinu, koji je u Tišljarevom vrtu izradio prskalicu za preparat.
Nema aditiva, smola na tračnicama rezultat kemijske reakcije retardanta?!
A prskati se moglo i iz zraka, prema preporuci proizvođača Universal Fire Shielda, koji je nakon saznanja o nesreći u Hrvatskoj istaknuo upozorenje za upotrebu TG-300. Sad nikako ne smije na tračnice, a do jučer je, bez problema, mogao.
Smola, koja se pojavila ispod retardanta, nije proizvod aditiva, već kemijske reakcije na hrđavim i užarenim tračnicama, zaključili su, kako neslužbeno doznajemo, u Centru za kriminalistička vještačenja. Ovakav nalaz krivnju bi uvelike svalio na prevrtljivog proizvođača, koji još, međutim, nije obuhvaćen kaznenim progonom.
Crna kutija i resetirana računala
Postoji obilata višegodišnja komunikacija između ljudi iz Intradea i Amerikanaca, koji su, čini se, varali sa svojim dozvolama, atestima i poslovnim referencama, a partnere iz Hrvatske krivo informirali o bezazlenosti preparata. Među ostalim, odobrili su prskanje prskalicom, koju je izradio Bazina. Jesu li im uvalili mačka u vreći?
Kako bilo, proizvod su odobrili i Državna uprava za zaštitu i spašavanje, Ministarstvo poljoprivrede, te Hrvatski zavod za toksikologiju.
Dvojbeno je što će donijeti podaci iz crne kutije. Bombardierovi nagibni vlakovi i njihov software prenježni su za surove uvjete kakvi vladaju na hrvatskim prugama. Računala stoga često ispadaju, pa ih strojovođe resetiraju...
Neizravna namjera ili nehaj?
Državno odvjetništvo Medaka i ostale tereti da su teško kazneno djelo protiv sigurnosti počinili s neizravnom namjerom, no nova saznanja oko retardanta i skandaloznog ponašanja američkog proizvođača mogla bi, u kasnijoj fazi postupka, dovesti do prekvalifikacije u - nehaj!
Razlika je značajna. U slučaju blaže kvalifikacije, minimum je godina, ne više tri godine zatvora, a ni pritvor se ne može odrediti, kao sad, zbog teških okolnosti djela.
Obrana će tražiti tehničko vještačenje vlaka i pruge, dok odvjetništvo želi ispitati veliki broj svjedoka. Predstoji, dakle, još jedan maratonski postupak. Sa ili bez Amerikanaca, koji zasad još uvijek izmiču oštrici hrvatskog pravosuđa.