FOTO Istražili smo kako ugostitelji u Zagrebu unajmljuju kućice na Adventu i koliko ih plaćaju

Foto: Martina Pauček Šljivak/Index

ADVENT u Zagrebu lani je proglašen najboljim u Europi, a interes za njim je svake godine sve veći. A kako ima sve više posjetitelja tako raste i broj ugostiteljskih kućica. U javnosti kruže razne priče, od davanja novca "ispod stola" kako bi se došlo do kućice na najboljim odnosno najfrekventnijim pozicijama u gradu.

No, kako nemamo nikakve službene potvrde niti itko od ugostitelja želi to javno reci, odlučili smo se raspitati na koji način se uopće dolazi do kućice čije cijene dosežu i do 60.000 kuna, za što smo službeno dobili potvrdu.

Iz ureda gradonačelnika Bandića proslijedili su nam odgovor pročelnika Gradskog ureda za izgradnju grada, komunalne poslove, Dinka Bilića, koji nam je kazao da se javna površina za postavljanje kućica na Adventu dodjeljuje neposredno organizatoru događanja - manifestacije.

Evo tko je odabran na Adventu

"Naknada za korištenje javnih površina obračunata je sukladno Pravilniku o kriterijima za određivanje zakupnina i naknada za korištenje javnih površina za postavljanje kioska, pokretnih naprava, privremenih građevina, komunalnih objekata u općoj uporabi, organiziranje manifestacija i organizaciju gradilišta.

Ovogodišnja događanja, povodom manifestacije ADVENT U ZAGREBU, dodijeljena su sljedećim organizatorima:

- DEMO REBUS d.o.o., Zagreb, Kaptolska 45 – Gajeva ulica, Bogovićeva ulica, Petrićeva ulica, Trg Petra Preradovića, Varšavska ulica, Trg kralja Tomislava - manifestacija "Adventski vjenčić",

- HRVATSKA MODNA UDRUGA "KOMBINAT", Zagreb, 11. Podbrežje 1 – Prolaz Oktogon - manifestacija "Modni Advent u Oktogonu",
- PLESNJAK d.o.o., Zagreb, Preradovićeva 17 – Trg bana Josipa Jelačića - manifestacija "Zagrebačka božićna bajka",
- OBRTNIČKA KOMORA GRADA ZAGREBA, Zagreb, Trg Mažuranića 13 – Trg bana Josipa Jelačića - manifestacija "Advent zagrebačkih obrtnika 2016",
- DOBRA NOTA d.o.o., Zagreb, Heinzelova 47b – Strossmayerovo šetalište - manifestacija "Advent na Štrosu",
- KOKOŠ ILI JAJE d.o.o., Zagreb, Vlaška 58 – Tomićeva i Kurelčeva ulica - manifestacija "Fuliranje",
- SVIBANJ PROJEKT d.o.o., Zagreb, Trpimirova 31 – Europski trg - manifestacija "Advent u Zagrebu",
- SVIBANJ PROJEKT d.o.o., Zagreb, Trpimirova 31 – Vranicanijeva livada - manifestacija "Advent na Vranicanijevoj livadi",
- GALERIJA KLOVIĆEVI DVORI, Zagreb, Jezuitski trg 4 – Plato Gradec - manifestacija "Advent na Platou Gradec",
- DIXI d.o.o., Zagreb, Mikulići 74 – Trg Josipa Jurja Strossmayera - manifestacija "Rudolfova čarolija",
- CROATIAN DESIGN SUPERSTORE d.o.o., Zagreb, Martićeva 4 – Trg hrvatskih velikana i početak Martićeve ulice - manifestacija "Design District Advent 2016.",
- CONTRA REGULA d.o.o., Zagreb, Preradovićeva 17 – Preobraženska ulica - manifestacija "SUPER ADVENT",
- UDRUGA ZA KULTURU I TRADICIJU TIŠNJANSKOG KRAJA „ŽAŠĆE ME“, Tisno, Put Harića 1 – Kvaternikov trg - manifestacija "Kolo hrvatskih adventskih običaja",
- TURISTIČKA ZAJEDNICA GRADA ZAGREBA, Zagreb, Kaptol 5 – Trg Kralja Tomislava – manifestacija "Ledeni park" i Trg N. Š. Zrinskog – manifestacija "Advent, Badnjak i doček Nove godine na Zrinjevcu"
- Zagrebački holding d.o.o., Podružnica Tržnice Zagreb, Zagreb, Šubićeva 40 –
Trešnjevački trg, Okretište tramvaja Črnomerec, Barčev trg – jug, Barčev trg – sjever,
Šubićeva i Trg Dragutina Domjanića u Sesvetama, manifestacija "Advent
2016", (prigodna prodaja)", stoji u odgovoru Grada.

Tvrtka koji drži najatraktivnije lokacije ne želi ništa reći

Prvo smo kontaktirali tvrtku Demo Rebus, koja je osnovana ove godine, a dobili su pravo na najfrekventnije lokacije - Gajevu, Bogovićevu, Petrićevu, Cvjetni trg i Varšavsku. Kontaktirali smo vlasnika ove tvrtke Denisa Mohenskog kojeg smo baš, kao i sve ostale, upitali koji je proces dobivanja kućica na tim lokacijama, odnosno na koji način ugostitelji mogu ondje zakupiti kućice.


Odgovorio je kako mu naša pitanja nisu jasna te nam ne može na njih odgovoriti. Kad smo ga opet kontaktirali tražeći odgovor, kao i odgovor na pitanje kolika je cijena kućice na tim lokacijama kazao je samo, da to ne može otkriti jer je riječ o poslovnoj tajni. Na ostala pitanja nam nije odgovorio.

"Većina pitanja meni nije potpuno razumljiva s obzirom na pojmove koje koristite. Što se tiče postavljanja ugostiteljskih kućica moje trgovačko društvo te kućice ne postavlja, naime u društvu nema radnika obučenih za postavljanje ugostiteljskih kućica, niti je društvo vlasnik koje od tih kućica.

U drugom pitanju mi nije jasno što znači "mogli doći do kućica na tim lokacijama". Radi li se o pitanju koje se odnosi na kupovinu kućica ili se radi o faktičnom pristupu istima.

Kućice se ne mogu dobiti koliko je meni poznato one se ne poklanjaju. Postupak poklanjanja kućica vjerojatno je propisan zakonom o obveznim odnosima (ugovor o darivanju) i tu nema javnog natječaja.

Nastavno na razgovor s mojim kolegom za pitanje oko cijene najma ugostiteljske kućice mogu vam samo reći da iznos predstavlja poslovnu tajnu", odgovori su Denisa Mohenskog.

Cijene ugostiteljskih kućica oko 35.000 kuna


Za razliku od njega, ostalima su naša pitanja bila potpuno jasna.

Tako smo razgovarali sa Slavicom Olujić Klapčić, vlasnicom agencije Katapult promocija i Katapult koncepta, koje u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba organiziraju Advent na Zrinjevcu i Ledeni park na Trgu kralja Tomislava. A ove godine krenuli su i sa zimskim izdanjem popularnih "Dvorišta".

Ona nije imala problem s otkrivanjem cijene kućica koje se kreću od 27.000 kuna plus PDV, dok je najskuplja sponzorska kućica koja stoji 60.000 kuna. Riječ je o ugostiteljskim kućicama, dok one za prodaju suvenira stoje 7.500 kuna + PDV.

"U cijeni kućice je uključen: odvoz smeća i čišćenje prostora, stolovi, dekoracije, program, sve režije (struja i strujni priključci…).

Cijena se svake godine određuje u skladu s troškovnikom projekta, koji se također mijenja iz godine u godinu, ovisno o visini potpore te sponzorskim ugovorima.

Važno je istaknuti kako ne postoji licitacija. Mi određujemo cijenu, i kao ponudu šaljemo svim potencijalnim zakupcima, koji ovisno o interesu potpisuju s nama ugovor.

Mi smo organizatori manifestacije i nismo obveznici javnog natječaja. Većinu pozicija nudimo prošlogodišnjim zakupcima koji su se pokazali kako dobri partneri na projektu, a na eventualne otvorene pozicije pozivamo nove ugostitelje ili suvenirnice. Kako smo gore napomenuli, to su većinom restorani ili bistroi koje pozivamo da sudjeluju u manifestaciji, jer nam je cilj okupiti što kvalitetniju gastronomsku ponudu.

Kriteriji za odabir ugostitelja

Također, uza sve ranije nabrojane kriterije za odabir, svakako važan kriterij je i njihov prijedlog samog uređenja kućice, koje nam predaju u obliku 3d vizualizacija ili moodboarda te opisnog koncepta kućice. Na našim lokacijama svake godine otvara se vrlo mali broj novih zakupaca, jer od prvog dana razvijamo dugoročne odnose s našim partnerima, no i s dosadašnjim partnerima, kao i s novim, ustrajni smo u cilju da se iz godine u godinu obogati ponuda te napravi odmak od klasične ponude kobasa i fritula, u čemu iz godine u godine uspijevamo - u ponudi imamo bunceke, odojka, germknedle sendviče razne i tramezzini, hamburger, pohane piceke, swiss raclete, gulaše, štrukle, sarme te niz drugih domaćih i stranih specijaliteta.


Tijekom godine, javlja nam se zaista velik broj obrtnika i ugostitelja koji žele sudjelovati, i mi to zaista cijenimo. Bilo tko se može prijaviti. Mi svake godine odabiremo sudionike po gore navedenim kriterijima", rekla nam je Slavica Olujić Klapčić.

Glede ugostitelja, kaže kako su to većinom restorani ili bistroi koje pozivaju da sudjeluju u manifestaciji, jer im je cilj okupiti što kvalitetniju gastronomsku ponudu. Uz to, tijekom godine im se javljaju pojedinci tijekom cijele godine e-mailom, pa na taj način također vrše selekciju.

Glavni kriterij za odabir suradnika (jer ugostitelji su jedni od važnijih suradnika na projektu) su kaže; reputacija i imidž, kvaliteta usluge, kvaliteta robe ili hrane, inovativnost u ponudi (meni) koju predlože da će nuditi na manifestaciji, logistika koju posjeduju da odrade manifestaciju koji traje 44 dana.

Valja spomenuti i suvenirske kućice. Za suvenire im je važno da su to mali autohtoni obrti, proizvođači koji izrađuju suvenire, a ne preprodavači uvozne robe. Većina njih su članovi strukovnih ili umjetničkih udruga.

"Kad smo krenuli sa Zrinjevcem nitko od ugostitelja nije htio doći"


"Važno je napomenuti da je većina ugostitelja i obrtnika na Zrinjevcu s nama od prve godine - od 2011. godine – kad mnogi ugostitelji ili suvenirski obrti koje smo pozivali na sudjelovanje, nisu htjeli sudjelovati, jer su se bojali lokacije Zrinjevac, govoreći da je to "nova" lokacija, koja neće biti uspješna. Advent u Zagrebu kao krovna manifestacija tek je bila na začetku, i mnogi obrtnici su bili neskloni prodavanju u drvenim kućicama ovako male kvadrature.

Mi smo lojalni prema tim partnerima, i u načelu većini njih se prvo ponudi lokacija za sljedeću godinu, ukoliko su poštovali sva naša pravila (radno vrijeme, odvoz smeća, održavanje čistoće oko kućice, uređenje kućice, poštivanje naših sponzorskih ugovora, te opći dojam koji su ostavili na manifestaciji...) Dodatno, primijetili smo da posjetitelji manifestacije cijene što svake godine nađu svoju omiljenu kućicu na istom mjestu, tako da im i to daje prednost.

Ugostitelji potpisuju ugovore s organizatorom manifestacije, dakle - s našim tvrtkama, i taj prihod se namjenski troši za potrebe produkcije samoga događanja. Po završetku događanja, mi ispostavljamo opisno i financijsko izvješće Turističkoj zajednici o provedenom projektu, kako bismo bili što transparentniji u poslovanju i suradnji, koja traje već niz godina", rekla je Olujić Klapčić.

Ugostiteljske i suvenirske kućice (koje imaju na Zrinjevcu), planiraju se prema dogovoru s Turističkom zajednicom, prema arhitektonskim nacrtima i planovima. Oni, kao agencija, svoje prijedloge u obliku vizualizacija i skica šalju na odobrenje u Turističku zajednicu grada Zagreba, koja je, partner na projektima, a po njihovom odobrenju, sve se šalje na Zavod za zaštitu spomenika, i na kraju u Gradski ured za prostorno uređenje koji odobrava (ili ne odobrava) izgled manifestacije.

Važna im raznovrsna ponuda

U agenciji Kokoš ili jaje, koja u Tomićevoj organizira manifestaciju Fuliranje i Advent u Kurelčevoj kažu kako su dobili pravo na organiziranje ovih manifestacija na natječaju kojeg je raspisala Turistička zajednica grada Zagreba (TZGZ).

"Od njih smo dobili potporu od 35.000 za Tomićevu i toliko za Kurelčevu, no poslovna je tajna koliko naplaćujemo ugostiteljima za kućice. Kod odabira ugostitelja gledamo da su što više sa zagrebačkog područja, iako ove godine imamo i ugostitelje iz Vodnjana. Prilagođavamo se konceptu i nastojimo da svi pokušaju dobro prihodovati. Nastojimo imati šaroliku ponudu i nuditi inovativne stvari", rekli su nam u agenciji Kokoš ili jaje.


Maja Pleša iz tvrtke SVIBANJ PROJEKT d.o.o koja je također preko natječaja TZGZ dobila pravo organiziranja manifestacija pa tako organiziraju Advent na Europskom trgu i ove godine prvi put
Advent na Vranicanijevoj livadi, rekla nam je kako nisu obveznici javnog natječaja pa sve izlagače odabiru temeljem njihove ponude.

"Na Europskom trgu tako u ponudi imamo razne proizvode Europe poput belgijskih vafla do bavarskih kobasica. Imamo suradnju i s Veleposlanstvom Danske, cilj nam je da ponuda bude što različitija. Neke smo ugostitelje mi zvali, neki su se sami javljali da žele. Cijena kućice je 28.000 kuna plus PDV (oko 35.000 kuna ukupno) za 37 dana koliko traje Advent na Europskom trgu.

Svi su ugostitelji isto platili. A sad što se tiče Vranicanijeve livade, ondje smo tražili lokalne autohtone ponude. Gore je cijena kućice 21.500 plus PDV. Niža je cijena jer je prva godina da tamo organiziramo Advent", rekla nam je Maja Pleša.

Ista cijena kućice je i na Gradecu, znači oko 35.000 kuna.

Tako su cijene svih kućica u prosjeku 35.000 kuna. Jedino nisu poznate cijene ugostiteljskih kućica na lokacijama koje su ujedno najposjećenije - Gajeva, Trg bana Jelačića, Cvjetni trg, Varšavska i Bogovićeva.

Ukoliko ste upoznati s malverzacijama pri dodjeli adventskih kućica javite nam na uhljebi@index.hr.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.