PILOTI zrakoplova Ethiopian Airlinesa borili su se s automatskim sustavom u avionu gotovo cijelo vrijeme tijekom 6-minutnog leta, stoji u današnjem preliminarnom izvješću, a prenosi CNN.
Piloti, koji nisu mogli stabilizirati Boeing 737 Max 8 čak i nakon što su slijedili preporučene postupke za ovu situaciju, pokušali su zajedničkim snagama podignuti nos aviona tijekom posljednjih trenutaka leta.
"Povuci prema gore"
Pilot je tri puta povikao "povuci prema gore" kako bi kopilota uputio da podigne nos zrakoplova, no ni jedan ni drugi pilot nisu uspjeli povratiti kontrolu nad avionom.
Sedamdeset sekundi nakon polijetanja iz Međunarodne zračne luke Bole u Adis Abebi 10. ožujka, jedan od senzora slao je krive informacije sustavu u zrakoplovu, ukazujući pilotima na neizbježan gubitak uzgona.
Zbog neispravnog očitanja gubitka uzgona, automatski sustav unutar zrakoplova spuštao je nos zrakoplova četiri puta tijekom leta, onemogućujući pilotima da isprave problem.
Isključili su sustav, ali je već bilo kasno
Piloti su, nakon što su uočili problem s automatskim sustavom uspostave ravnoteže, slijedili preporučene hitne procedure i isključili sustav. Pokušali su ručno uspostaviti ravnotežu, ali je avion prebrzo letio te je ručno podešavanje bilo fizički nemoguće.
Manje od dvije minute kasnije, let 302 Ethiopian Airlinesa srušio se i poginulo je 157 putnika i članova posade.
Sličan problem kod Boeinga indonezijske kompanije Lion Air
Podsjetimo se, podaci iz crnih kutija Boeinga 737 MAX 8 koji je pao 10. ožujka u Adis Abebi, kada je poginulo 157 osoba, pokazuju jasne sličnosti s padom zrakoplova istog tipa indonezijske kompanije Lion Air u listopadu prošle godine, kada je poginulo 189 putnika i članova posade.
Kao što smo već pisali na Indexu, na audiosnimkama iz crne kutije Boeinga 737 MAX 8 indonezijske kompanije Lion Air, koji se srušio u listopadu, čulo se kako su piloti panično proučavali priručnik prije nego što se njihov zrakoplov srušio.
Snimke iz pilotske kabine zrakoplova Lion Aira ukazuju na to da su se piloti grčevito trudili shvatiti zašto se nos aviona spušta.
Avion se naginjao prema dolje
Dvije minute nakon što je avion poletio kopilot je izvijestio kontrolu zračnog prometa o “problemu pri upravljanu zrakoplovom“. Kapetan je zatim zamolio kopilota da istraži u priručniku o problemu koji se ukazivao na kontrolnoj ploči. Naime, senzori su tijekom zadnjih 9 minuta leta pokazivali da avion gubi uzgon (eng. stall) i stoga se zrakoplov naginjao prema dolje.
Mada se kapetan borio s time da uzdigne avion, senzori su i dalje pogrešno očitavali gubitak uzgona te nije mogao ispraviti nagib aviona.
Naime, softver na Boeingovim 737 Max 8, naziva Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), automatski spušta nos aviona kada očita da zrakoplov leti suviše sporo, strmo ili kada prijeti opasnost od gubitka uzgona.
Cijelo izvješće možete pročitati ovdje.