PREMIJER Andrej Plenković jučer je potpisao odluku o davanju suglasnosti Jadroliniji za dugoročno kreditno zaduženje kod OTP banke za kupnju ro-ro putničkog broda Dalmacija. Ništa u tome ne bi bilo čudno da taj isti brod, namijenjen za međunarodnu relaciju Dubrovnik - Bari, nije već bio kupljen Jadrolinijinim sredstvima u travnju ove godine.
Kupili brod za putovanje od Dubrovnika do Barija bez putničkih kabina
No, tu nije kraj ovom nevjerojatnom poslu. Naime, Jadrolinija je prvo unajmila stari brod Oslofjord, sagrađen 1993. godine za 2,1 milijun eura, a onda, za par mjeseci ga i kupila za 18 milijuna eura vlastitim sredstvima, da bi sada dizala kredit za tu istu kupovinu. Međutim, taj brod, preimenovan u Dalmacija, nema putničke kabine iako bi ih morao imati za gotovo osam sati putovanja od Dubrovnika do Barija.
Naime, taj je brod godinama plovio na relaciji između Sandefjorda u Norveškoj prema Strömstadu u Švedskoj, a napravljen je za putovanje koje traje dva i pol sata. Ta je linija ukinuta u listopadu prošle godine. Ono što je služilo za potrebe putovanje od dva i pol sata, sada će ploviti na ruti od gotovo osam sati. Bez putničkih kabina.
"U budućem razvoju ponude broda Dalmacija u planu je i ugradnja putničkih kabina", kažu nam danas iz Jadrolinije, čime priznaju da su kupili brod koji im zapravo ne odgovara, kao i da 18 milijuna eura očito nije i konačna cijena.
No ako mislite da je tu kraj nelogičnostima, varate se. Naime, upravo je u tijeku natječaj za nabavu aviosjedala za brod Dalmacija, i to u vrijednosti od 550 tisuća eura. Što će Dalmaciji uopće aviosjedala? No krenimo redom.
U veljači ove godine Jadrolinija je na svojim službenim stranicama objavila da će od ovog ljeta nova trajektna linija povezivati Dubrovnik s Barijem u Italiji. Kako se ubrzo doznalo, nabavila je danski ro-ro brod kompanije Fjord Skibsholding pod imenom MS Oslofjord iz 1993. godine.
Jadrolinija: Kupili smo ga prije par mjeseci, ali sada refinanciramo
Prvotno je plaćeno 2.1 milijun eura za tromjesečni zakup tog broda, a onda je u travnju raspisan natječaj za kupovinu ro-ro broda, na koji se, gle čuda, jedini javio upravo danski Fjord Skibsholding sa svojim brodom Oslofjord.
Uprava Jadrolinije izvijestila je javnost da je brod kupljen vlastitim sredstvima u iznosu od 18 milijuna eura. No jučer je, kao što smo napisali u uvodu, vlada dala suglasnost za dizanje kredita u svrhu kupovine tog broda koji je već kupljen!? Iz Jadrolinije nam danas kažu da oni jesu kupili brod vlastitim sredstvima, ali "uz obvezu naknadnog refinanciranja iz dugoročnih izvora".
Peglanje loših poslovnih odluka Jadrolinije
"Jadrolinija je prikupila ponude banaka te je, uz suglasnost Nadzornog odbora, odabrana banka s najpovoljnijim uvjetima radi refinanciranja kupnje ro-ro putničkog broda 'Dalmacija' u ukupnom iznosu od 14.4 milijuna eura odnosno 80 posto kupoprodajne cijene broda Dalmacija", kažu iz Jadrolinije. Kapetan Ivan Srzentić iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije (SSPJ) kaže da je njemu to itekako nelogična i čudna odluka.
"Zar nije sve evidentno? Brod je već kupljen, a sada popravljaju krive poslovne odluke. Zbog čega nam vlada daje kredit za već kupljen brod? Evidentno zbog loše poslovne odluke Jadrolinije", kaže Srzentić. Na sličnom tragu je gradonačelnica Supetra Ivana Marković.
"Peglanje likvidnosti i nabavke? Kredit za popravak krive poslovne odluke?", pita se supetarska gradonačelnica, koja upozorava da je ovo samo nastavak loših poslovnih odluka Jadrolinije. Tvrdi da se u javnu nabavu ne ide ako nisu osigurana sredstva, a upozorava na činjenicu da je javna nabava bila usmjerena baš na taj brod.
Marković: Nema mjesta za spavanje, ali ima casino
"To je pokazatelj prakse da Jadrolinija ne kupuje najpovoljnije brodove za građane, već kako im odgovara", kaže u kratkom razgovoru za Index Ivana Marković. Kao snažan argument ističe činjenicu da brod koji vozi od Dubrovnika do Barija nema putničkih kabina, odnosno mjesta za spavanje.
"Brod vozi za Italiju, nema kabina za spavanje, ali ima casino. Život u Hrvatskoj pod HDZ-om ionako je kocka", kaže Marković, koja je pozvala institucije da se pozabave nabavama Uprave Jadrolinije.
I zaista, brod koji je previđen za noćnu međunarodnu vožnju nema putničkih kabina. Iz Jadrolinije kažu da to nije problem jer će to ugraditi kasnije i uvjereni su da su napravili super posao.
Jadrolinija: Već nas pitaju da prodamo tek kupljenu Dalmaciju, i to za višu cijenu
"U brod Dalmacija je bivši vlasnik 2014. godine uložio preko 30 milijuna eura, što je značajno podiglo vrijednost broda, rangiravši tako nekadašnji Oslofjord uz bok novogradnjama, što su ustanovili i ozbiljni stručni mediji", kažu iz Jadrolinije i naglašavaju da trenutno na tržištu za brod Dalmacija primaju ponude veće od nabavne cijene.
"To dokazuje da je ovaj poslovan potez ne samo društveno prihvatljiv već odlična poslovna odluka brodara. Ovaj najveći i najmoderniji brod u povijesti bijele flote služi na ponos brodara i svih njezinih djelatnika, i to na svjetskoj brodarskoj sceni", zaključuju iz Jadrolinije.
Spavajte na aviosjedalima
"Dalmacija putnicima nudi dva restorana, tri bara, grill bar, igraonicu za najmlađe, otvorene palube, zahvaljujući kojima će putovanje između dvaju obala Jadrana proteći ugodno i brzo", stoji na službenim stranicama Jadrolinije.
Kako nema kabina, a da bi po zamisli Jadrolinije sve bilo "ugodno i brzo", upravo je raspisan natječaj za aviosjedala. Vrijednost nabave je veća od pola milijuna eura. Podsjetimo da je Jadrolinija kupnjom Dalmacije omogućila povezanost Barija i Dubrovnika čak 10 puta tjedno u špici sezone. Brod je dug gotovo 135 metara i širok 24 metra, a može primiti 1800 ljudi i 350 vozila.