ZAŠTO MORH ne želi objaviti dokument, za koji tvrde da postoji, a iz kojeg bi navodno bilo jasno i nedvosmisleno vidljivo kako su Amerikanci dozvolili Izraelcima da Hrvatima prodaju izraelske verzije F-16?
Misteriozni dokument navodno datira još iz rujna 2017. godine
Prema tvrdnjama MORH-a, dokument je stigao navodno u Zagreb još u rujnu 2017. godine i prije otvaranja ponuda. Krstičević o tom dokumentu priča već više od mjesec dana, a spomenuli su ga sada opet i članovi Stručnog tima Ministarstva obrane RH za nabavu višenamjenskog borbenog aviona, brigadiri Davor Tretinjak i Željko Ninić. No gotovo ga nitko zapravo nije vidio.
Sudeći prema posljednjoj izjavi premijera Andreja Plenkovića, čini se da nije ni on, jer tvrdi da je u vrijeme natječaja Izrael tek preuzeo obvezu ishoditi dozvolu za prodaju od Amerikanaca. Izjava premijera Plenkovića i MORH-a dijametralno su suprotne, a na upit Indexa ni MORH, a niti vlada nisu iskazali volju da nam taj misteriozan dokument i pokažu. Odnosno kažu da ne postoji.
Tog dokumenta nema ni u službenoj dokumentaciji State Departmenta. Postoji samo onaj iz prosinca koji je nepovoljan za Krstičevićev posao stoljeća. Netko, čini se, laže. No, krenimo redom.
Krstičević ga se sjetio prije samo mjesec dana
Američki Kongres dao je nedavno dozvolu Izraelu da avione koje je osamdesetih godina 20. stoljeća dobio od SAD-a proda jedino tako da ih vrati na tvorničke postavke, odnosno da ih proda u onakvom obliku u kakvom ih je i dobio. Hrvatska vlada takve avione ne može prihvatiti, već samo one koje su odabrali na međunarodnom natječaju, a to je F-16 u konfiguraciji Barak.
Dio medija sklonih vladi sugerira posljednjih deset dana kako su se Amerikanci predomislili i pišu o navodnom diplomatskom ratu između Amerike i Izraela u kojem se slučajno našla Hrvatska. Tu verziju potpiruje i MORH kojem takva priča odgovora jer sa sebe skida odgovornost.
"Imamo dokument vlade SAD-a da Država Izrael može nuditi zrakoplov koji je nama potreban i da Država Izrael može i prodati taj zrakoplov Republici Hrvatskoj. Nakon toga imamo isto od Države Izrael papir gdje je njihova odgovornost da konačno odobrenje za prodaju dobiju od američke vlade”, kazao je Krstičević početkom prosinca prošle godine, kada je već postalo jasno da od kupovine izraelskih zrakoplova nema ništa.
Zašto ne pokažu dokument ako ga zaista imaju?
Krstičević je tada govorio kako nema žurbe, da je sve već ionako dogovoreno, kako je samo pitanje vremena, a pitanja o propasti posla i njegove eventualne ostavke zbog toga proglasio je zlonamjernim. Taj dokument, prema tumačenju MORH-a, stigao je i prije natječaja i to u rujnu 2017. godine.
Očekivali smo kako će MORH pokazati taj dokument, no to se nije dogodilo. Misteriozni dokument spomenuo je prošlog tjedna i brigadir Tretinjak kada je na HRT-u objašnjavao da je u rujnu 2017. godine američki State Department dostavio Izraelu, a Izrael je dostavio Hrvatskoj, odobrenje kako mogu prodati zrakoplove i to s izraelskom opremom.
"Pismo je u Ministarstvu obrane", rekao je Tretinjak dodajući da je odobrenje stiglo i prije početka natječaja, u rujnu 2017. godine.
Plenković nije potvrdio službenu verziju MORH-a
"Postojala su jamstva i odobrenja State Departmenta da Izrael može modificirane zrakoplove Barak prodati Hrvatskoj. To je jasno pisalo i u konfiguraciji", rekao je Tretinjak gostujući na HRT-u. Još jedan član Stručnog tima, brigadir Željko Ninić, tvrdi da dokument postoji.
"Pisalo je točno ono što je trebalo pisati da bismo imali jamstva Države Izrael kako je u stanju prodati te avione Hrvatskoj", rekao je Ninić prošlog tjedna za Dnevnik Nove TV.
No njihove riječi za sada nije potvrdio premijer Andrej Plenković pa je tako u godišnjem intervjuu za Večernji list, odgovarajući na pitanje je li Izrael imao pisanu potvrdu SAD-a da će dopustiti prodaju zrakoplova F-16 Barak Hrvatskoj kad su se javili na natječaj, nedvosmisleno izjavio da su to tek trebali napraviti.
Je li Krstičević lagao ili su ga Izraelci izvozali?
"Izrael je preuzeo obvezu da ishodi dopuštenje SAD-a za prodaju aviona koji su bili ponuđeni, tj. F-16 Barak i koje je Hrvatska odabrala", rekao je Plenković, što je u suprotnosti s verzijom koju nudi MORH. Teško da Plenković kao šef vlade ne bi znao detalje posla vrijednog 500 milijuna dolara ili da bi u slučaju kada veliki dio javnosti traži ostavku ministra Krstičevića dozvolio sebi nespretnost u autoriziranom intervjuu.
Kako bismo riješili nedoumice zatražili smo od MORH-a, ali i od vlade na uvid taj sporni dokument na koji se pozivaju ministar Krstičević te brigadiri Ninić i Tretinjak, no za sada nema nikakvog odgovora.
Kad se podvuče crta, ispada da je ministar obrane Damir Krstičević ili izmislio postojanje spornog dokumenta ili su ga Izraelci uvjerili da imaju garancije koje zapravo nemaju. Kako god da se okrene, Krstičevićevu odgovornost u fijasku s nabavom bobenih aviona je nemoguće izbjeći.
Plenković tražio dodatne pregovori s Amerikancima i Izraelcima, Krstičević tvrdio da je sve OK
Da će biti problema oko američke dozvole bilo je jasno odmah u početku. Plenković, Krstičević, ali i predsjednica Kolinda Grabar Kitarović još kod odabira izraelske ponude znali su kako bi nabava mogla biti problematična i da oko ponude za Barak treba pregovarati s Izraelcima i Amerikancima. To je novinarima neizravno priznao Krstičević, kada je u ožujku prošle godine predstavljao obrambeni posao stoljeća.
"Konzultirali smo se s Kolindom i Plenkovićem. Plenković je rekao da još jednom obavimo konzultacije sa SAD-om i Izraelom. Radili smo još i konzultacije sa Švedskom. Drugi korak bila je jučerašnja sjednica Vijeća za obranu. Vidjeli ste da su i predsjednica i premijer jednoglasni rekli da je najbolja ponuda Države Izrael", rekao je Krstičević pred novinarima.
No već se tada znalo kako MORH dodatno nešto taji u tom i ionako netransparentnom natječaju. Primjerice, Slovačka u vrijeme kada je nabavljala borbene zrakoplove F-16 od američke strane, imala je i prethodno odobrenje (pre-approval) za prodaju i odobrenje za moguću potencijalnu prodaju (determination approving) i to u vrijeme dok je natječaj trajao. Te dozvole bile su objavljene na službenoj stranici State Departmenta u travnju prošle godine. Slovačka vlada izabrala je najpovoljniju ponudu tri mjeseca kasnije, u srpnju.
Hrvatska se na kupnju 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak odlučila nakon što je u srpnju 2017. godine poslala zahtjev za nabavu zrakoplova u pet država - SAD, Švedsku, Grčku, Južnu Koreju i Izrael. U listopadu 2017. godine otvorene su ponude, a na kraju je izraelska ponuda bila izabrana kao najpovoljnija.
Tridesetak godina stari zrakoplovi
Riječ je o zrakoplovima koji su, iako modernizirani, stari tridesetak godina i već su itekako borbeno eksploatirani. Index je u seriji članaka ukazivao na netransparentnost procesa izbora pobjednika natječaja, osobito u dijelu izbora članova Savjetodavnog vijeća za odabir vojnih zrakoplova.
Otkrili smo, što nam je i potvrđeno, da je natječaj za nabavu vojnih zrakoplova pripremao umirovljeni general Josip Čuletić koji je ujedno i predstavnik izraelske tvrtke Elbit, koja je i dobila natječaj. Isto tako, bliski prijatelj ministra Krstičevića Gordan Kolak, bivši prokurist King ICT-ja, također je bio član Savjetodavnog vijeća za odabir vojnih zrakoplova.
Upozorili smo na činjenicu da se pred kraj natječaja za nabavu borbenih zrakoplova očekivalo kako će Hrvatska od najboljih ili od svih ponuđača zatražiti tzv. BAFO, odnosno najbolju i konačnu ponudu, ali to se nije dogodilo. Naime, s BAFO-om bi se natječaj morao produljiti, no uz BAFO smo mogli računati na financijski i tehnički povoljniju ponudu. MORH je to odbio tvrdeći kako bi se tako "narušila transparentnost natječaja".
To je bila posebna ironija, s obzirom na to da je hrvatska javnost zamjerala upravo netransparentnost procesa za kojeg je sada svima jasno da je neslavno propao.