"NEMA teže stvari nego nabaviti borbeni avion", rekao je danas potpredsjednik vlade i ministar obrane Damir Krstičević kada su ga novinari upitali za najnoviju blamažu vezanu za objavljivanje dokumenata o nabavci izraelskih F-16 u Večernjem listu. Naime, iako je na naslovnici Večernjeg lista stajalo kako je "SAD dopustio prodaju Baraka u rujnu 2017." te se sugerira kako Krstičević i vlada Andreja Plenkovića nemaju nikakve odgovornosti za fijasko s borbenim zrakoplovima, učinak je bio potpuno suprotan.
Zašto je bio tako uporan?
Naime, Krstičević se opet našao u centru pažnje hrvatske javnosti jer je postalo itekako jasno da se ne radi samo o tome da se Hrvatska nije osigurala u ovom poslu ni radila po preporukama SAD-a pa je izgubila i novac i dragocjeno vrijeme nego i da je ministar obrane uporno gurao izraelske borbene zrakoplove stare 30 godina kao najbolju i jedinu opciju. Hrvatska javnost sada još više želi odgovor na pitanje: Zašto je Krstičević unatoč svim upozorenjima inzistirao na poslu s Izraelcima?
Podsjetimo kako je prije desetak dana Živi zid podnio kaznenu prijavu, temeljeći je na činjenici da je Israel Aerospace Industries, izraelska tvrtka koja je trebala prodati rabljene avione Hrvatskoj, postao poslovni partner tvrtke King ICT, u kojoj je ministar Krstičević radio 15 godina. Izraelska tvrtka IAI sudjelovala je u pregovorima o kupovini borbenih zrakoplova s izraelskom vladom, tvrtkom Elbit te izraelskim vojnim zrakoplovstvom. O povezanosti bivše Krstičevićeve tvrtke s pobjednicama natječaja iz Izraela prvi je pisao Index.hr, i to još u travnju prošle godine.
Živi zid ovoj je priči dodao i podatak da je Israel Aerospace Industries trenutni poslovni partner i tvrtke Aero Partner, tvrtke koja je provela neuspješni remont MIG-ova u Ukrajini koji je Hrvatsku koštao 150 milijuna kuna, a da nismo dobili avione ili novac nazad.
Prijava Živog zida
"Protiv tvrtke Aero Partner, odnosno protiv njezinih bivših djelatnika, trenutno je u postupku sudski proces za korupciju koji je zatvoren od javnosti, a u sudskom procesu za korupciju je i tvrtka Israel Aerospace Industries, gdje je 2017. uhapšeno 13 njihovih djelatnika zbog koruptivnih radnji", objašnjavao je novinarima zastupnik Branimir Bunjac, dodajući da je tvrtka King ICT osnovala tvrtku-kćer Planet IX koja se bavi remontom aviona i nabavom dronova, što stvara sumnje u korupciju.
Saborski zastupnik SDP-a Gordan Maras rekao je danas kako je priča o propaloj nabavki borbenih zrakoplova puno, puno mutnija no što se čini.
"Čini se da se netko nadao da će ishoditi odobrenje SAD-a putem nekih lobista i dobiti veliki novac", napomenuo je Maras.
Interpelacija SDP-a
Prije šest dana najjača oporbena stranka SDP predala je interpelaciju protiv vlade Andreja Plenkovića u kojoj se naglašava da postupak nabave nije proveden na transparentan način, kao i da su ugroženi sigurnost Republike Hrvatske i njen vanjskopolitički položaj.
"Nije vođeno računa o ukupnim interesima RH, kao ni o stavovima SAD-a koji su jasno ukazivali na protivljenje nabavki u onom obliku u kojem ju je želio provesti ministar Krstičević", stoji u SDP-ovoj interpelaciji u kojoj se poentira kako su Ured predsjednice, vlada, MORH i Krstičević od samog početka postupka morali znati da postupak nabave od Izraela nije moguće provesti zbog protivljenja SAD-a.
Korumpiran ili "samo" nesposoban?
I dok oporba optužuje Krstičevića za moguću korupciju u aferi s nabavkom izraelskih aviona, moguća je da je "posao stoljeća" propao iz puno banalnijeg razloga - jer je još uvijek aktualni ministar obrane Republike Hrvatske krajnje nesposoban. Što god da je od to dvoje istina, rezultat je porazan.
Što vi mislite? Recite nam u anketi!