ZAŠTO je oštećenje aviona za koji velika većina ljudi nikada nije čula tako velik uspjeh bjeloruskog pokreta otpora? Što to A-50 čini tako posebnim?
Veliki, spori i nenaoružani, ali najvažniji avioni svih velikih ratnih zrakoplovstava
Radi se o letećem radaru, poznatijem pod skraćenicom AWACS (Airborne Warning and Control System). Iako ne nose nikakvo oružje te su veliki i spori, pravi su gospodari neba i najvažniji avioni svih velikih ratnih zrakoplovstava.
Opremljeni radarima vrlo velikog dometa motrenja, mogu otkrivati protivničke letjelice, balističke i krstareće projektile na vrlo velikim udaljenostima. Zbog toga što lete na nekoliko tisuća metara njihovi radari praktički da nemaju radarsku sjenu te mogu otkriti i pratiti ciljeve koji lete jako brzo na vrlo malim visinama.
Osim što otkrivaju ciljeve, leteći radari služe i kao zapovjedna sjedišta iz kojih operateri navode borbene letjelice na ciljeve. Kod najsuvremenijih letećih radara podaci se automatski prenose u zapovjedna sjedišta protuzračne obrane, čime se PZO obrani značajno povećava efikasnost.
Rusi su ih do jučer imali devet, sad imaju jedan manje
Rusko ratno zrakoplovstvo do jučer je imalo samo devet A-50, a sad ima jedan manje. Intenzivno ih koriste u agresiji u Ukrajini kako bi na vrijeme uočili polijetanje ukrajinskih zrakoplova te ih pokušali oboriti, ali i da navode vlastite borbene zrakoplove na ciljeve.
Osnova A-50 je transportni avion Iljušin IL-76 u koji je ugrađen radarski sustav Šmel. Njegova se antena nalazi u velikom radomu (kupoli) na hrptu aviona. A-50 djeluju tako da na tipičnoj misiji lete na visini između 8500 i 11.000 metara u orbitama u obliku osmice, a središta dviju orbita su udaljena 100 km.
S te visine radar Šmel otkriva cilj veličine lovačkog aviona na udaljenosti od samo 300 kilometara. Zbog toga je razvijen znatno napredniji A-50U s radarom Šmel-2.
Može otkriti lovački avion na 400 km udaljenosti
On može otkriti lovački avion na udaljenosti od 400 km i istovremeno pratiti 300 ciljeva te navoditi ruske lovačke avione na njih 40. Zahvaljujući A-50U, borbeno djelovanje ukrajinskog ratnog zrakoplovstva vrlo je rizično jer ih se otkriva bez obzira na to na kojoj visini letjeli.
Jako dobra vijest za Ukrajince je da je rusko ratno zrakoplovstvo do jučer imalo operativnih samo pet A-50 i četiri A-50U.
Ukrajinski izvori navode da su u bazi Mačulišči, gdje su bjeloruski pobunjenici oštetili avion, do sada bili razmješteni A-50U, koji su redovito letjeli uz bjelorusko-ukrajinsku granicu u pratnji lovačkih aviona MiG-31, što znači da je najvjerojatnije uništeni avion bio A-50U.