MOŽE li cijena dionica opskurne kompanije (Signal Advance) dramatično porasti zahvaljujući popularnosti mobilne aplikacije sličnog imena (Signal)? Naravno.
Može li četveronožni ljubimac Elona Muska (Floki) katapultirati cijenu kriptožetona (Dogecoin, Floki Inu, Shiba Inu…)? Itekako!
Može li predsjednik Uprave kompanije (AMC Entertainment), koju je pandemija odvukla na rub bankrota, online nastupom u donjem rublju dramatično podići cijenu dionica? Još pitate!?
Slijede spojleri! Ako niste gledali seriju i ne želite znati što se događa u seriji, nemojte čitati dalje
Spoiler alert: televizijski lik o kojem govorimo je Mr. Big, odnosno Faca, notorni zavodnik iz serije Seks i grad, koji se pojavio u prvoj epizodi nastavka popularne serije ("I tek tako…"), ali samo da bi ga scenaristi jednom za svagda maknuli iz igre. Faca je, naime, u seriji otišao na onaj svijet nakon intenzivne vježbe na sobnom biciklu. Ali ne bilo kakvom - u ekranizaciji se jasno vidi da je u pitanju bicikl kompanije Peloton, što je ključan detalj ove priče. Očito iscrpljen od vježbanja, Mr. Big u seriji umire od srčanog udara. Ili tako barem sugerira televizijska radnja, no tužan rasplet romanse duge koliko i sama serija imao je svoj epilog i na Wall Streetu. Jer prvu epizodu nove sezone omiljene trakavice HBO je ponudio gledateljima u četvrtak, 9. prosinca, a istoga dana Peloton je zaključio burzovnu trgovinu s minusom od čak - 11%!?
A može li smrt fiktivnog lika isprovocirati pad cijene dionica stvarne kompanije? Tja ... ¯\_(ツ)_/¯.
Isprepletenost fikcije i stvarnosti
Nije šala, doista se dogodilo. Za obične smrtnike 2020. je bila prilično teška i mučna godina u kojoj smo se postupno privikavali na novo normalno, ali za financijska tržišta tek je 2021. donijela pregršt bizarnosti, brišući granice između realnosti i fikcije.
Epizode iz uvoda odavno nisu nikakva rijetkost, a fenomen meme dionica, u kombinaciji s gotovo svakodnevnim čudima iz kriptosvemira, još se uvijek koprca. Možda je tek s vremenom malčice oslabio. Ili uopće nije, već smo se tek navikli na čvrstu isprepletenost stvarnosti i fikcije.
Pa onda i ne čudi nastavak priče za koji se pobrinuo Peloton. Kompanija je najprije smatrala potrebnim otkloniti bilo kakvu vezu između tragičnog kraja Mr. Biga i svojeg proizvoda, pa se oglasila priopćenjem koje potpisuje dr. Suzanne Steinbaum, kardiologinja i savjetnica Pelotona.
"Ekstravagantan stil života koji je vodio Mr. Big, ne zazirući od koktela, cigara i crvenog mesa, bitno je pridonio riziku od srčanog udara", navodi tako (stvarna!) doktorica, zaključujući da je "ta činjenica, a možda čak i obiteljska anamneza, bila vjerojatan uzrok smrti omiljenog protagonista serije."
Koliko god zvučalo nevjerojatno, kompanija je time zapravo samo pokušala odgovoriti na pravu poplavu medijskih napisa u kojima se tematizira veza između vježbanja na kućnim spravama i srčanog udara, odnosno (fiktivnog!) završetka epizode (fiktivne!) serije i smrt (jednako fiktivnog!) lika.
U jednom danu ostali bez 1.5 milijardi dolara tržišne kapitalizacije
Iako će većina tih tekstova istaknuti da se upravo vježbom srčani udar može prevenirati, ogroman publicitet očito nije uputno ignorirati. Jer koliko god se priča činila smiješnom, zahvaljujući nesretnom odlasku Face iz serije, Peloton je u samo jednom danu ostao bez 1.5 milijardi dolara tržišne kapitalizacije.
A nije mu baš išlo ni prije toga.
Doduše, Pelotonu je novo normalno donijelo nevjerojatnu popularnost, slavu i - ogromnu prodaju. U svega tri godine kompanija je doslovno udeseterostručila prihode od prodaje (trenutno oko dvije milijarde dolara godišnje), što se itekako odrazilo na tržišnu vrijednost, koja je početkom siječnja ove godine dosegla vrtoglavih 46 milijardi dolara.
Da stvari stavimo u nama bliži kontekst, to je otprilike dvostruko više od ukupne tržišne kapitalizacije hrvatskih kompanija čije dionice kotiraju na Zagrebačkoj burzi (!). Sasvim solidno za kompaniju koja proizvodi sobne bicikle, zar ne?
Premda će skeptici rado istaknuti da je riječ o običnom biciklu spojenom na internet, poslovna strategija temeljena na pretplatničkom modelu dala je odlične rezultate u jeku pandemije. U nedostatku alternative, online aktivnosti su tijekom prošle godine bile jako na cijeni, no nakon pojave cjepiva (i ukidanja niza restriktivnih mjera) stvari su krenule nizbrdo.
Zbog jednog (stvarnog!) smrtnog slučaja Peloton je u svibnju odlučio povući iz prodaje određene modele, a nakon niza negativnih preporuka brokera (koje nisu izostale ni ovoga tjedna), najnoviji razvoj događaja očito shvaćaju vrlo ozbiljno.
Zato se samo nekoliko dana nakon premijere pojavila i reklama, a u njoj nitko drugi doli - Chris Noth, odnosno Mr. Big. Živ i zdrav, Faca predlaže svojoj partnerici još jedan đir, aludirajući, naravno, na Peloton koji se pojavljuje u kadru pri kraju reklame.
Je li tvrtka znala što će se dogoditi u seriji?
Pod egidom "I tek tako… on je živ", kompanija je upriličila zanimljiv preokret i uspjela potaknuti - rast cijene dionica. Ili se barem tako čini na prvi pogled, jer se polako pojavljuju i drukčije interpretacije.
Prema jednima, Peloton je naprosto izrežirao cijelu priču kako bi se domogao jeftinog publiciteta. Iz kompanije priznaju da su bili obaviješteni da će se njihov proizvod pojaviti u seriji. Naime, ni jedno zakonom zaštićeno ime (logotip) ne smije se koristiti bez izričitog dopuštenja vlasnika, ali vlasnik u ovom slučaju tvrdi da nije raspolagao nikakvim detaljima.
A ako je znao, je li time naštetio svojim dioničarima, dopuštajući korištenje vlastitog proizvoda u negativnom kontekstu? Ako je sve skupa jedan veliki marketinški trik, ima li prostora za tužbu zbog nesavjesnog postupanja Uprave?
Na kraju bizarne godine na tržištima kapitala nikakav nas epilog više ne može iznenaditi.