Kako je jedan jedini požar zatvorio najprometniju zračnu luku Europe?

Kako je jedan jedini požar zatvorio najprometniju zračnu luku Europe?
Foto: Profimedia

Zvuči nevjerojatno da je jedan jedini požar trafostanice uspio zatvoriti jednu od najprometnijih zračnih luka na svijetu. Zastoj koji je jučer pogodio putovanja tisuća putnika i prijevoz milijuna tona robe izazvao je niz pitanja o otpornosti ključne infrastrukture Ujedinjene Kraljevine, piše BBC,

Planovi za sanaciju u slučaju katastrofa drže na oprezu uprave brojnih organizacija – od banaka i podatkovnih centara do burzi i bolnica, svi imaju izrađene planove za krizne situacije.

"Kako je moguće da sve ovisi o jednom izvoru električne energije?"

"Kako je moguće da infrastruktura od nacionalne i globalne važnosti potpuno ovisi o jednom izvoru električne energije, bez alternativnog?", pita se Willie Walsh, glavni direktor Međunarodnog udruženja za zračni prijevoz (IATA), koje predstavlja zračne prijevoznike.

Dodao je da je do zastoja došlo zbog "očite pogreške u planiranju".

Iako Heathrow zapravo ima više izvora električne energije, kako je za BBC otkrio izvor iz Nacionalne elektroenergetske mreže, požar je uništio "posebno važan dio".

To znači da sustavi za slučaj nužde nisu uspjeli funkcionirati kad je požar zahvatio trafostanicu, koju Nacionalna mreža koristi za pretvaranje visokog napona u niži i sigurniji napon za upotrebu.

Riječ je o procesu koji stvara puno topline, a ona se hladi pomoću zapaljivih ulja za hlađenje. Upravo su se ona zapalila u ovom slučaju. Točan uzrok još nije poznat, ali antiteroristička policija istražuje postoji li sumnja na sabotažu.

Međunarodna blamaža

Heathrow troši jednako energije kao i jedan manji grad, pa nije realno očekivati da sam može imati pričuvne izvore napajanja za cijeli aerodrom. Izvor iz Heathrowa tvrdi da ipak postoje rezervne opcije za neke ključne sustave, ali da je pokretanje alternativnih izvora energije za cijeli aerodrom zahtijevalo određeno vrijeme.

Sustavi moraju biti provjereni kako bi se osiguralo da rade ispravno. Prema riječima istog izvora, dizelski agregati i sustavi neprekidnog napajanja aktivirali su se kako je bilo predviđeno.

Problem je bio u Nacionalnoj mreži, kaže izvor, naglašavajući da nije samo aerodrom ostao bez struje, već i tisuće kućanstava. Prema podacima analitičke tvrtke Montel Group, dvije trafostanice Nacionalne mreže nalaze se u blizini Heathrowa – jedna u North Hydeu, sjeverno od aerodroma, i druga u Lalehamu, južno od aerodroma.

"Ovo je zabrinjavajuće"

Izgleda da je samo ona u North Hydeu spojena na Heathrow preko lokalne distribucijske mreže, tvrdi Phil Hewitt, direktor tvrtke.

"Ovaj mogući nedostatak otpornosti na lokaciji infrastrukture od nacionalnog i međunarodnog značaja je zabrinjavajući", kaže. "Aerodrom veličine i važnosti Heathrowa ne bi smio biti ranjiv na samo jednu točku kvara."

Ipak, Robin Potter, istraživač u institutu Chatham House, ističe da su Heathrow i Gatwick jedine dvije britanske zračne luke koje podliježu ikakvom obliku regulacije u vezi sa standardima otpornosti.

"To su zapravo najbolje ocijenjeni aerodromi u Ujedinjenom Kraljevstvu kad je riječ o načinu na koji se procjenjuje i regulira njihova otpornost", kaže.

Nacionalna komisija za infrastrukturu je 2023. godine preporučila vladi da do 2025. godine uvede jasne standarde za ključne sektore infrastrukture poput telekomunikacija, vodoopskrbe, prometa i energetike.

"Dokumenti skupljaju orašinu od listopada 2023."

Krajem prošle godine objavljen je i dodatni izvještaj u kojem se detaljno opisuje kako bi se ti standardi mogli implementirati. "Ti dokumenti doslovno skupljaju prašinu na stolu vlade još od listopada 2023.", dodaje Potter.

Iz Heathrowa su poručili da će se pitanje zašto pričuvni sustav nije uspio biti predmet interne istrage.

Ponekad, kao i sada, lanac je snažan koliko i njegova najslabija karika. Trošak uvođenja dodatnog, potpunog sustava napajanja koji bi mogao preuzeti cijeli aerodrom u slučaju kvara bio bi golem za privatno vlasništvo poput Heathrowa.

Pitanja o tome isplati li se uložiti u dodatne sustave sigurnosti zasigurno će se nastaviti i dugo nakon što putnici i tereti pogođeni ovom međunarodno neugodnom krizom stignu na svoja odredišta, zaključuje BBC.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.