"OVO JE sramota NATO-a", riječi su kojima je za Index hrvatski vojni pilot u mirovini Ivan Selak prokomentirao činjenicu da se sinoć u Zagrebu srušila bespilotna letjelica.
>>VIDEO Milanović: Letjelica je došla iz Ukrajine, ima šest tona. Ozbiljan incident
Sinoć oko 23 sati na zagrebački Jarun, u blizini Studentskog doma Stjepan Radić, pala je bespilotna letjelica ruske proizvodnje. Stvorio se veliki krater te su u tlu ostali dijelovi konstrukcije za koje se ispostavilo da, prema svemu sudeći, pripadaju letjelici. Na dvije lokacije na Jarunu su pronađena i dva padobrana.
>>U Zagrebu je navodno pao sovjetski dron. Evo što sve znamo o njemu
Po riječima predsjednika Milanovića, letjelica je stigla iz Ukrajine. Stručnjak za vojnu avijaciju i urednik rubrike The War Zone na portalu The DriveTyler Rogoway napisao je kako je detaljno proučio vizualne dokaze s fotografija i snimki iz Zagreba te da snažno vjeruje da se u glavni grad Hrvatske srušio Tu-141, bespilotna izviđačka letjelica.
Selak: To je sramota za NATO
"Nevjerojatno je da usred rata u Europi poleti jedna letjelica brzinom lovačkog aviona i doleti sve do glavnog grada jedne NATO države i tamo se sruši jer je ostala bez goriva. To je letjelica koja je kroz NATO zemlje Rumunjsku, Mađarsku i Hrvatsku prošla nezapaženo", rekao je Selak.
"To je za mene sramota, to je sramota za NATO, to je sramota za zaštitu zračnog prostora država članica ovog saveza koji bi taj prostor treba štititi, ali to u ovom slučaju nije radio", poručio je vojni pilot u mirovini Ivan Selak.
"Oni sad tamo negdje u španjolskom Torrejónu, gdje je zrakoplovno operativno središte NATO-a, smišljaju odgovore koji će biti, u smislu, da su vidjeli sve, ali su kontrolirali stvari. Ali nisu kontrolirali. Demantira ih činjenica da pukom srećom letjelica nije pogodila studentski dom", poručio je.
"Ako nije viđena u zraku, onda radari koje imamo vrijede 0 bodova"
Pitamo ga oko odgovornosti hrvatske protuzračne obrane.
"To može biti isključivo krivica NATO-a. VI ne dižete svoje avione u ovom slučaju, nego je NATO taj koji reagira, procjenjuje, koordinira i upravlja zaštitom zračnog prostora. Ako letjelica nije viđena u zraku, onda radari koje imaju Rumunji, Mađari i mi vrijede nula bodova", govori.
"Letjelica je letjela na 1300 metara visine, morala je biti vidljiva. Ona je dužine Rafalea, aviona F-16 ili MiG-a 21, morala je biti primjetna. Čak nije išla brzo, išla je samo oko 700 km/h", dodao je.
"Ovdje se radilo o špijunskoj izviđačkoj letjelici"
Odgovorio je na pitanje koja je namjena ovakvog leta i što ovakvim tipom letjelice žele postići oni koji su je programirali.
"To je stara letjelica, ali vi u nju možete ugraditi novu elektronsku opremu za izviđanje, špijuniranje, prisluškivanje. I Ukrajina, recimo, tu ima dobru opremu. Letjelica je stara kao takva, star je njezin motor, ali vi možete tu ugraditi najnovije kamere, najbolju opremu. Ovdje se radilo o špijunskoj izviđačkoj letjelici, pitanje je samo kakva je oprema koju spominjem. Ona je stara, ali nije bezopasna, pogotovo s novom opremom", kaže.
"No to su letjelice koje se otmu kontroli, vi njenu rutu prije programirate, vi ne upravljate njom, osim ako nije napravljeno da se kontrolira radioputem, ali ne bih rekao da je to slučaj. U svakom slučaju, očito je programirana s greškom pa je umjesto na sjeveroistok pošla na jugozapad", govori Selak.
Govorimo mu da u Ukrajini postoji mjesto Yarun, koje se nalazi između Kijeva i Lavova. Pitamo ga postoji li mogućnost da je tu došlo do neke pogreške.
"Teško je to reći, čini se da je ona programirana greškom. Kao da je netko umjesto 0-90 stupnjeva unio vrijednost od 270 stupnjeva. To su letjelice čije rute prije leta programirate. Ispada tako da je letjelica, tako reći, bez veze letjela na zapad", poručio je.