"COVID-POTVRDU možemo jednostavno dobiti. Treba se prijaviti u sustav e-građani preko e-osobne iskaznice ili tokena i zatražiti potvrdu. Covid-potvrda stiže na e-mail ili je možemo iz sustava skinuti na računalo/mobitel", rekao je Bernard Gršić, državni tajnik Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva, u emisiji Dobro jutro, Hrvatska HTV-a.
Još ne postoji aplikacija kroz koju možemo do svoje covid-potvrde, postoji samo ona koja može očitati covid-potvrdu.
Na portalu e-građani dostupno 95 usluga
Putem sustava e-građani trenutno je dostupno 95 usluga, kojima se može pristupiti s tri razine sigurnosti - niska, značajna i visoka. Danas ovu uslugu koristi oko milijun i 360 tisuća hrvatskih građana. Od 2014. portalu su pristupili preko 62.5 milijuna puta.
"U covidu, od prošle godine do danas je zabilježen značajan rast korisnika, što je bilo i za očekivati", rekao je Gršić.
Sustavu e-građani može se pristupiti preko elektroničke osobne iskaznice koja pruža najveću sigurnost u elektroničkom obliku, a da bi se mogla koristiti vlasnik mora imati čitač kartice. Nakon što dobijete iskaznicu u MUP-u morate je aktivirati upisivanjem PIN-a u sustav. Kada to napravite iskaznica je spremna za svakodnevnu uporabu - ubacite je u čitač i potom ga spojite na računalo.
"S najvišom razinom sigurnosti koju pruža e-osobna, a uskoro i putem udaljenog certifikata ćemo preko mobitela moći pristupiti svim uslugama", rekao je Gršić.
Osim e-osobne iskaznice, sustavu e-građani može se pristupiti i preko tokena komercijalne banke čiji ste korisnik.
Danas postoji ukupno 25 vjerodajnica - set podataka kojima se prijavljujete u sustav (korisničko ime i zaporka, token ili e-osobna iskaznica). Sa značajnom razinom sigurnosti može se pristupiti određenom broju usluga poput zdravstvenih podataka kao što je izdavanje covid-potvrde, a s najnižom razinom možemo preko sustava e-građani izvaditi određene potvrde.
Gršić kaže da postoji širok spektar izazova s kojima se građani suočavaju, uglavnom prilikom prvog korištenja sustava e-građani.
"Poput aktivacije e-osobne iskaznice, dobije se inicijalni password za registraciju što građani često ne naprave u kratkom vremenu pa ga izgube, onda moraju ponovno otići u policijsku upravu da im se to izda. Ponekad i samo računalo možda nije opremljeno najnovijom verzijom preglednika pa je treba nadograditi, za to imamo i korisničku podršku na koju se građani mogu javiti. A imamo i 'često postavljena pitanja' na portalu koja mogu pročitati prije nego nazovu korisničku podršku", rekao je Gršić.
"S obzirom na to da je sustav e-građani set raznih usluga koje pružaju razna državna tijela i nije moguće na jednom mjestu imati sve informacije o svakoj usluzi, često se za neka pitanja preusmjeravaju na neka državna tijela. Najčešće tehnička pitanja jesu u okviru FINA-e koja obavlja poslove autentifikacije i AKD-a koji je izvršitelj za e-osobnu iskaznicu", dodao je.
Portal e-građani prije nekoliko mjeseci je moderniziran te je dobio nove funkcionalnosti. Tako roditelji mogu preko portala e-građani obaviti usluge i za svoje dijete, što se do sada nije moglo napraviti.
"Svakodnevno se radi na modernizaciji sustava, imali smo neke promjene i ovaj vikend", rekao je Gršić.