YouTuberi razotkrili tajnu antivaksersku kampanju koja dolazi iz Rusije

Screenshot: YouTube/BBC

ANTIVAKSERI su posljednjih mjeseci u možda i najvećoj ofenzivi ikad. Dezinformacije, nepotvrđene spekulacije i paranoične glasine o cjepivima protiv covida-19 posvuda su na društvenim mrežama. Cjepiva su opasna, neprovjerena, smrtonosna - objašnjavaju nam antivakseri na Facebooku, Twitteru, YouTubeu i drugim platformama (dok im administratori ne ugase profile), kao i u medijima kojima imaju pristup. 

Američki predsjednik Joe Biden čak je ovog mjeseca optužio Facebook - odnosno, kako se kasnije ispravio, antivaksere koji slobodno šire dezinformacije na Facebooku - da ubija ljude jer ih potiče da se ne cijepe i tako ih ostavlja izložene najtežim posljedicama koronavirusa.

>> Bidenova glasnogovornica: 12 ljudi na Facebooku stvara 65% dezinformacija o cjepivu

Njegov general-kirurg (surgeon general) VIvek Murthy upozorio je da se "dezinformacije i dalje šire poput požara u zemlji, potpomognute i podržavane tehnološkim platformama".

No antivakseri se u svom pothvatu služe i nekim zaista neočekivanim sredstvima. Kako BBC otkriva u svojoj reportaži, tajanstvena marketinška agencija potajno je ponudila zvijezdama društvenih mreža da šire dezinformacije o cjepivima protiv covida-19. Njihov plan je propao kada su influenceri javno razotkrili pokušaje da ih se regrutira.

"Počelo je jednim e-mailom", kaže za BBC Mirko Drotschmann, njemački YouTuber i novinar.

Mirko obično zanemaruje ponude brendova koje mu nude da njihove proizvode reklamira svojim pretplatnicima, kojih je više od 1.5 milijuna, kao što rade mnogi influenceri na YouTubeu, Instagramu i drugim društvenim mrežama. No, ponuda sponzorstva koju je dobio u svibnju ove godine bila je kao nijedna prije nje.

Marketinška agencija ponudila im plaću za promicanje antivakserskih tvrdnji

Marketinška agencija za influencere pod nazivom Fazze ponudila mu je da će ga plaćati za promicanje, kako se navodi, informacija koje sugeriraju da je stopa smrtnosti među ljudima koji su primili cjepivo Pfizera protiv covida-19 gotovo tri puta veća od stope kod ljudi koji su primili AstraZenecino cjepivo.

Međutim, informacije koje su mu dostavili nisu bile istinite, a Drotschmannu je brzo postalo jasno da se od njega tražilo da širi dezinformacije kako bi narušio povjerenje javnosti u cjepiva usred pandemije.

"Bio sam šokiran, a onda i znatiželjan što stoji iza svega toga", kaže Drotschmann.

U Francuskoj je sličnu ponudu dobio znanstveni YouTuber Léo Grasset. Agencija mu je ponudila 2000 eura ako sudjeluje. Grassetu su iz agencije rekli da djeluju za klijenta koji želi ostati anoniman.

"To je bila ogromna crvena zastava (znak za uzbunu)", kaže Grasset. I on i Drotschmann ističu da su bili zgroženi lažnim tvrdnjama o cjepivima.

 

Ipak, pretvarali su se da su zainteresirani kako bi pokušali saznati više i dobili su detaljne upute o tome što bi trebali reći u svojim videima na YouTubeu.

Rečeno im je da ne otkrivaju da su videa sponzorirana

U uputama, napisanima na lošem engleskom, rečeno im je da "predstave materijal izvorno (native)", odnosno kao "svoje neovisno stajalište", te da se "ponašaju kao da imaju strast i interes za ovu temu". Instruirano im je i da ne spominju da je video sponzoriran - i da se, umjesto toga, pretvaraju da spontano daju savjete, iz brige za svoje gledatelje.

Inače, platforme društvenih medija imaju pravila prema kojima je zabranjeno zatajiti da je sadržaj sponzoriran. U Francuskoj i Njemačkoj to je čak i nezakonito.

Grassetu je u uputama također naloženo da podijeli vijest objavljenu u francuskim novinama Le Monde o curenju podataka iz Europske agencije za lijekove (EMA). Ta je vijest bila istinita, ali nije uključivala ništa o smrti od cjepiva. No cilj je bio da u kontekstu videa o smrtima od cjepiva koji bi snimio ostavi lažan dojam da je statistika smrtnosti proizašla iz dotičnog curenja podataka.

Podaci koje su ovi influenceri trebali podijeliti zapravo su sklepani iz različitih izvora i izvučeni iz konteksta, piše BBC. Predstavljali su broj umrlih u nekoliko zemalja neko vrijeme nakon primanja različitih covid-cjepiva. Ali to što je netko umro nakon cijepljenja ne znači da je umro jer je primio cjepivo, o čemu je i Index već opširno pisao. Mogli su, hipotetski, stradati i u prometnoj nesreći i svejedno bi bili ubrojeni u te statistike.

Dobili su poveznice na lažne vijesti koje su trebali dijeliti

Prijave smrtnih slučajeva ljudi koji su se nedavno cijepili bilo tko može unijeti u europsku, američku ili neku drugu specijalnu bazu podataka, a nadležna tijela, kao što je Europski centar za kontrolu i prevenciju bolesti (EUCDC), onda tek trebaju temeljito provjeriti slučajeve i utvrditi je li smrt bila posljedica nuspojave cijepljenja.

>>Antivakseri mahnito šire laž o 10.000 umrlih nakon cijepljenja

Međutim, u zemljama na koje se ova statistika odnosi veći je broj ljudi u to vrijeme primio Pfizerovo cjepivo, pa se mogao očekivati ​​i veći broj ljudi koji su umrli nakon cijepljenja Pfizerom.

"Ako nemate nikakvo znanstveno obrazovanje, mogli biste jednostavno reći: 'Oh, postoje ti brojevi, stvarno su različiti, dakle, mora postojati veza.' Ali tako možete napraviti bilo kakvu lažnu korelaciju ako to želite", kaže Grasset.

Influenceri su dobili i popis poveznica koje trebaju dijeliti - sumnjive članke koji su koristili isti niz podataka koji su navodno dokazivali da je Pfizerovo cjepivo opasno. A nakon što su na Twitteru razotkrili ovu sponzoriranu kampanju, svi su članci, osim onog iz Le Mondea, nestali s weba. Glavna teza koju su trebali plasirati je da je Pfizerovo cjepivo smrtonosno, a da zapadni regulatori i mediji to kriju od javnosti. 

Nakon što su ovaj Francuz i Nijemac razotkrili ovu urotu za ocrnjivanje cjepiva, najmanje četiri influencera u Francuskoj i Njemačkoj također su javno otkrili da su i oni odbili pokušaje Fazzea da ih regrutira.

Neki su YouTuberi, izgleda, prihvatili ponudu

No njemački novinar Daniel Laufer identificirao je dva influencera koji su možda prihvatili ponudu.

Indijski YouTuber Ashkar Techy obično objavljuje šaljiva videa o automobilima i izlascima, a brazilski YouTuber Everson Zoio, koji ima više od tri milijuna sljedbenika na Instagramu, pravi spačke (pranks) i objavljuje ih. Dakle, ni jedan ni drugi ne bave se politikom ni medicinom u svojim videima. 

Stoga je bilo indikativno da su obojica odnedavno počeli u svojim videima promicati istu poruku koju kampanja Fazzea ima za cilj i dijeliti linkove s lažnim vijestima iz uputa ove agencije. Još je znakovitije to što su obojica sudjelovali i u prethodnim promocijama Fazzea.

Vjerojatno najsnažnija potvrda je to što su Zoio i Techy ekspresno uklonili svoja videa na temu cjepiva kad ih je Laufer kontaktirao a da nisu odgovorili na njegova pitanja. BBC je također pokušao kontaktirati oba influencera, ali ni njima nisu odgovorili.

A kad je BBC poslao upit Fazzeu, dobili su automatski odgovor - ne od Fazzea, nego s e-mail domene AdNowa, tvrtke za digitalni marketing koja je registrirana u Rusiji i Velikoj Britaniji. Ni AdNow im, doduše, nije odgovarao na upite. Reporteri BBC-ja su na kraju uspjeli kontaktirati Ewana Tolladayja, jednog od dvojice direktora britanske podružnice AdNowa, koji živi u engleskom gradu Durhamu.

Iza kampanje stoji tvrtka sa sjedištem u Moskvi 

Tolladay im je odgovorio da on nema mnogo veze s Fazzeom, za koji je rekao da je zajedničko ulaganje njegovog direktora - Rusa po imenu Stanislav Fesenko - i druge osobe, čiji identitet nije znao. Negirao je da je bio dio ove kampanje dezinformacija, a dodao je da nije ni znao da je Fazze preuzeo ugovor prije nego što je priča pukla. 

Tko je tajanstveni klijent Fazzea, kaže, ne zna. No u svjetlu skandala s ovom antivakserskom kampanjom najavio je da "rade odgovornu stvar i zatvaraju AdNow u Velikoj Britaniji", kao i Fazze.

BBC nije uspio stupiti u kontakt s ruskim suvlasnikom AdNowa i Fazzea Fesenkom. I francuske i njemačke vlasti u međuvremenu su pokrenule istragu o Fazzeovom pristupu utjecajnim osobama.

Identitet misterioznog klijenta agencije i dalje je obavijen tajnom, ali mnogi spekuliraju o ruskim vezama s ovim skandalom i interesima Rusije u promicanju vlastitog cjepiva, Sputnjika V, te diskreditaciji zapadnih cjepiva. Takve optužbe prethodno su već iznijeli šef diplomacije Europske unije Josep Borrell i projekt EU za borbu protiv dezinformacija EUvsDisinfo u svom izvještaju u travnju ove godine. 

"Ruski višejezični mediji pod kontrolom države otvoreno se rugaju zapadnim proizvođačima cjepiva, a to je u nekim slučajevima dovelo do apsurdnih tvrdnji da će ta cjepiva pretvoriti ljude u majmune“, komentirao je Borrell na svom službenom blogu u prosincu 2020.

Rusku i kinesku "diplomaciju cjepiva" prate "pokušaji dezinformiranja i manipuliranja, kojima se želi potkopati povjerenje u cjepiva proizvedena na Zapadu, u europske ustanove i u europsku strategiju cijepljenja", ističe se u izvješću EUvsDisinfo.

"Samo jedna strana ima od toga koristi, a to je Kremlj"

Omid Nouripour, glasnogovornik vanjske politike njemačke stranke Zelenih, također je sugerirao da motivaciju za kampanju Fazze treba tražiti u Moskvi. 

"Klevetanje cjepiva na Zapadu potkopava povjerenje u naše demokracije i trebalo bi povećati povjerenje u cjepiva Rusije, a samo jedna strana ima od toga koristi, a to je Kremlj."

Rusko veleposlanstvo u Londonu, naravno, odbacuje ovakve prozivke: "Tretiramo covid-19 kao globalnu prijetnju i stoga nismo zainteresirani za podrivanje globalnih napora u borbi protiv njega, a cijepljenje ljudi Pfizerovim cjepivom je jedan od načina za borbu s virusom."

S druge strane, novinar neovisnog ruskog portala Meduza (čija je redakcija u "egzilu" u Latviji) Aleksej Kovaljov komentira da je iza ovoga "očito netko s prikrivenim interesom". 

"Zasad znamo da je jedina država kojoj je u cilju promicati svoj interes nauštrb tuđih Rusija. Ali opet, to bi mogao biti bilo tko", dodao je Kovaljov.

"Ako želite manipulirati javnim mnijenjem, posebno za mlade ljude, ne idete na TV. Samo potrošite isti novac na kreatore s TikToka i s YouTubea. Cijeli je ekosustav savršeno izgrađen za maksimalnu učinkovitost dezinformacija u ovom trenutku", upozorava YouTuber Grasset i zaključuje da ovo neće biti posljednja takva kampanja. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.