U završnom sprintu do izbora kampanja Kamale Harris - na njezin osobni zahtjev, rekli su njezini pomoćnici i saveznici - počela je prikazivati najprovokativnije komentare Donalda Trumpa na velikim ekranima na njezinim skupovima, pokazujući njegovu raspršenu, rasističku, ponekad i nasilnu retoriku u punom svjetlu.
To je bio njen snažan podsjetnik na važnost izbora. No čini se da joj to nije pomoglo. Današnji rezultat bio je brutalan za Harris i prava katastrofa za demokrate širom zemlje.
Harris je ljetos naslijedila kampanju od Joea Bidena, koja je izgledala beznadno s obzirom na nepopularnost predsjednika i njegovu nesposobnost da prenese jasnu poruku. Nakon što su demokrati maknuli Bidena s liste, ona je brzo konsolidirala svoju slabu stranku okupljajući žene, privlačeći TikTok i Instagram kreatore s podržavajućim memovima i prikupljajući iznenađujuće velike svote donacija.
Međutim, zamah koji su savjetnici tvrdili da je izgradila nije se materijalizirao. Nikad nije uspjela dovoljno potisnuti Bidenovu sjenu, što je ozbiljno oslabilo njezinu sposobnost da biračima proda ideju o promjeni smjera, piše Politico.
Nije napravila rez
Do toga je došlo jer Harris nije napravila čisti rez od protekle četiri godine iako su birači pokazali da to žele. Još gore, oklijevala je napraviti distancu između sebe i Bidena u vezi s njegovom najvećom ranjivošću - upravljanjem gospodarstvom - niti je ponudila specifičan način na koji bi se njezino predsjedništvo razlikovalo od njegova, osim najave da će imenovati republikanca u svoj kabinet.
Neki bliski saveznici i čak nekoliko pomoćnika privatno su se pitali zašto je nastavila održavati tako blizak odnos s njim, posebno jer njezina kampanja nije pokušala široko koristiti njihove zajedničke rezultate. No unutar njezine kampanje nije bilo svijesti koja je bila potrebna za preokret.
Pomoćnici su ukazivali na to da je pomaknula brojke u svoju korist u ključnim državama i ograničila Trumpove brojke, uz opći dojam da su Biden i sveprisutni osjećaj protiv trenutnog establišmenta stavili Harris u tešku, pa čak i nemoguću poziciju.
"Vodili smo najbolju kampanju koju smo mogli s obzirom na to da je Joe Biden bio predsjednik", promrmljao je jedan Harrisin pomoćnik koji je anonimno progovorio. "Joe Biden je jedini razlog zbog kojeg su Kamala Harris i demokrati izgubili večeras."
Drugi pomoćnik je rekao da je Biden trebao napraviti elegantan izlaz puno ranije i omogućiti demokratima da održe primarne izbore, za koje su vjerovali da bi ih Harris osvojila.
Toliki je bio udarac da su neki mlađi lideri stranke počeli signalizirati potrebu za temeljitom analizom neuspjeha stranke u zaustavljanju "crvenog vala".
"Ovo nije samo jedan okrug. Ovo nije samo jedna priča. Ovo nije samo netko tko koristi ovo za objašnjavanje svojih stavova, zar ne? Ovo je prilično sustavno", rekao je demokratski predstavnik Brendan Boyle iz Philadelphije. "Ovo je solidna republikanska pobjeda i najveća republikanska pobjeda predsjedničkog kandidata od Ronalda Reagana 1984. u Pennsylvaniji. Mislim da nijedan demokrat koji želi poboljšati ovu situaciju ne bi trebao ovo uljepšavati."
Loše vođena operacija
Čak su i prednosti koje je Harrisov tim dugo isticao - profesionalna organizacija na terenu naspram Trumpove grupe MAGA aktivista i milijardera, zajedno s percepcijom demokratske snage u predgrađima - bile oslabljene. Unutar kampanje neki izabrani dužnosnici i stratezi upozoravali su da ne samo da zaostaju nego da je operacija loše vođena.
Tri tjedna prije izbora u Pennsylvaniji, najvećoj promjenjivoj državi, židovski demokrati i njihovi saveznici sastali su se iza zatvorenih vrata s Harrisinim dužnosnicima u Pittsburghu, prema riječima četvero ljudi koji su prisustvovali ili bili obaviješteni o razgovoru. Rekli su da operacija s pristašama nije na potrebnoj razini, a taj je prigovor odjeknuo i u drugim ključnim državama. Rekli su da tim u Pennsylvaniji nema odnose s ključnim izabranim dužnosnicima, što je bilo važno jer to znači da validatori nisu bili učinkovito korišteni za uvjeravanje birača da podrže kandidatkinju koju jedva poznaju.
Unutar stranke počele su svađe i preispitivanja.
Jedan demokrat, koji je zatražio anonimnost kako bi opisao privatni razgovor, nazvao je sastanak "propuhom". U tim trenucima su ljudi već glasali poštom.
"Nema količine oglasa na društvenim mrežama, TV reklama ili podcast intervjua koji će utjecati na ljude jer su njihovi listići već poslani i ne mogu ih vratiti i promijeniti", rekao je drugi demokrat.
U Philadelphiji su latinoamerički i crni demokrati održali slične privatne sastanke s Harrisinim timom u tjednima prije dana izbora te su iznijeli slične pritužbe.
"Robby Mook 2.0"
Danas su demokrati također počeli kriviti Harrisin tim za analizu podataka. Demokratski strateg iz Pennsylvanije rekao je da je Harrisova kampanja predvidjela veći odaziv u ključnim okruzima poput Chestera i Montgomeryja u predgrađima Philadelphije, gdje su trebali imati jasnu prednost, a podbačaji su se događali i drugdje. "Ovo izgleda kao Robby Mook 2.0", rekao je.
Robby Mook je američki politički strateg poznat kao voditelj kampanje Hillary Clinton, čija je taktika 2016. kritizirana zbog prevelikog oslanjanja na analizu podataka i nedovoljnog naglaska na klasičnu organizaciju na terenu. Mook se ovdje spominje kao usporedba s Harrisinom kampanjom, koja je u Pennsylvaniji predvidjela viši odaziv birača u ključnim okruzima, ali nije ostvarila očekivane rezultate, slično kao Mookova strategija u predsjedničkoj kampanji Hillary Clinton 2016. godine.
U skraćenoj izbornoj utrci, gdje su dnevne aktivnosti oboje kandidata često zasjenjivale organizacijske aspekte kampanje, Harris je tjednima bila na istoj razini s Trumpom ili čak zaostajala na televiziji i streaming platformama. Trumpov slobodni i kaotični stil kao da je prikrio tišu, ali na kraju učinkovitu kampanju njegovih savjetnika, koji su danima puštali oglase u kojima su napadali Harris, a ona na njih nije pružala adekvatan odgovor.
Demokrati bacili neviđen novac, Trumpova kampanja milijune utrošila na oglase koji su pogodili cilj
Uz ove dvije kobne greške, dok su demokrati predvođeni PAC-om Future Forward uložili neviđene iznose u promjenjiva područja, fokusirajući se na Harris kao borkinju za srednju klasu, Trump i njegovi saveznici potrošili su desetke milijuna na oglase koji su ostavili dublji dojam - poput onih koji prikazuju Harrisinu podršku financiranju medicinske skrbi vezane uz promjenu spola za imigrante i federalne zatvorenike. Drugi su prikazivali njezinu nespremnost da se distancira od Bidena.
Nije da demokrati nisu upozoravali na Trumpove "oligarhijske ambicije", objasnio je jedan demokrat blizak kampanji. No smatrali su da je Trump već toliko jasno definiran da je veći fokus trebao biti na jasnijem predstavljanju Harrisinih prioriteta i konkretnijim apelima prema crnim i hispanskim biračima.
Harris je imala nešto više od 100 dana za organizaciju svoje kampanje - što su demokrati bliski njoj smatrali prednošću jer je bila pošteđena ideološki intenzivnih predizbora i dugotrajne kampanje za opće izbore.
Koji je bio plan Kamale Harris
Njezin je plan bio relativno jednostavan. Čak i prije nego što su demokrati uklonili Bidena s čelne pozicije, Harris je diskretno počela pripremati temelje svoje kampanje tjednima ranije, okupivši nekoliko svojih ključnih savjetnika i bliskih saveznika kako bi se pripremili za ono što su očekivali da će biti potpredsjednička debata.
U to vrijeme Biden je još uvijek bio kandidat, a Trump još nije odabrao potpredsjedničkog kandidata, što je značilo da Harris tada nije imala izravnog protivnika u debati. Počeli su polako razvijati poruke koje bi tu odluku prikazale kao izbor između iskusnog tužitelja posvećenog običnim Amerikancima i Trumpa, osuđenog kriminalca koji misli samo na sebe, prema riječima nekoliko osoba uključenih u rane rasprave.
Plan je bio fokusirati potpredsjedničku debatu na Trumpa prikazujući njegovog odabranika samo kao produženu ruku bivšeg predsjednika, nekoga tko je odan Trumpu, a ne zemlji. Tako su zamišljali njezinu kandidaturu uz Bidena: da izbori postanu referendum o Trumpu, a ne o njezinom nepopularnom šefu, s kojim su mnogi demokrati već imali problema.
Harris i njezin tim imali su izuzetno ograničeno vrijeme za kampanju. Trebalo je brzo uspostaviti novi tim u Wilmingtonu i ključnim državama, okupiti uži krug, kanalizirati priljev donacija koje su stizale u kampanju, odabrati potpredsjedničkog kandidata, pripremiti se za debatu s Trumpom, održati govor prihvaćanja na DNC konvenciji i zatim provesti strategiju za debatu. Sve je to išlo prema planu.
Taktičke greške
Srž Harrisine kampanje, iz koje su proizašle sve njezine taktičke odluke, bila je ideja da predstavlja sigurniju opciju.
Zbog toga je toliko vremena provodila u kampanji s republikancima i protivnicima Trumpa te se retorički često pozivala na američku zastavu i naglašavala svoje srednjoklasno odrastanje, dok je neprestano slala poruke o Trumpovim opasnim ekonomskim politikama. Zbog toga se željela prikazati kao kandidatkinja za red i zakon koja će spriječiti da država padne u ruke osuđenog kriminalca. Također, zbog toga nije naglašavala povijesnu važnost svoje kandidature.
Nakon početnog oduševljenja među demokratima Harris se počela suočavati s pitanjima medija - kao i kritikama od Trumpa i njegove kampanje - zbog izbjegavanja intervjua za velike medijske kuće. Prošlo je više od mjesec dana prije nego što je Harris pristala na svoj prvi duži intervju, nakon čega se pojavila samo u nekoliko odabranih emisija i prijateljskih medija.
Harris je odlučila ne objašnjavati detaljno, a ponekad ni uopće, razliku između svojih sadašnjih i prošlih stavova o temama kao što su hidrauličko frakturiranje (važna tema u Pennsylvaniji), ekološki prihvatljivi automobili (važna tema u Michiganu) i pružanje državljanstva imigrantima koji su u SAD došli kao djeca. Njezina je glavna rečenica bila "moji principi se nisu promijenili", što je pokušala progurati kao univerzalno objašnjenje.
Većina ljudi oko nje podržavala je ovu strategiju smatrajući da je "manje više" i vjerujući da bi detaljna objašnjenja otvorila vrata novim pitanjima iz medija te pružila Trumpu i republikancima nove prilike za napade. Međutim, tako je propustila priliku pokazati da razumije da ljudi još uvijek imaju pitanja o njezinoj promjeni stavova.
Neke njezine odluke, barem interno, činile su se još rizičnijima - posebno njezino odbijanje da se distancira od Bidena čak i nakon što joj je predsjednik javno dao dozvolu za to. Tijekom kampanje njezini su pomoćnici naglašavali da ona nije spremna prijeći tu granicu jer smatra da bi to ugrozilo niz javnih izjava koje je dala o predsjedniku i oslabilo njezin niz postignuća u Bijeloj kući.