POLAGANJE kuna na bankovne račune je najjeftiniji i najjednostavniji način njihove konverzije u eure, poručili su građanima guverner Hrvatske narodne banke (HNB) Boris Vujčić i predsjednik vlade Andrej Plenković.
To su rekli na Danu eura na zagrebačkom Cvjetnom trgu, održanom u sklopu kampanje "Euro - naš novac", čiji su organizatori vlada i HNB i koja je dosad najpoznatija po idiotskom spotu i po Plenkovićevim pamfletima koji stižu u sve poštanske sandučiće.
>> Ovaj idiotski spot za uvođenje eura država je platila 135.000 kuna
>> Je li vam nasmiješeni Plenković već stigao u sandučić? To smo platili milijune
Danas se, dakle, dio od 23.5 milijuna kuna, koliko bez PDV-a košta kampanja za uvođenje eura, trošio na zagrebačkom Cvjetnom trgu.
Iz HNB-a i vlade se nadaju da će im EU pokriti do 50 posto troškova, ali kako su početkom tjedna potvrdili Indexu iz HNB-a, za to tek trebaju predati zahtjev.
Dan eura se već održao u Osijeku, Rijeci i Splitu, dok se danas u Zagrebu održava završna kampanja. Prošloga tjedna u Vukovaru je započela i informativna kampanja "Euro na kotačima", svojevrsna digitalna interaktivna izložba koja će ukupno obići 27 hrvatskih gradova. Tu izložbu, s čijim je nazivom na majici danas pozirao Plenković, platit ćemo 3.183.200 kuna. Taj će novac dobiti Trotočka d.o.o. za trgovinu i usluge i Super Truper Mix d.o.o. za promidžbu i za "usluge realizacije putujuće izložbe".
Ovako izložbu Euro na kotačima predstavljaju na službenim stranicama za uvođenje eura: "Izložba će biti održana u 27 hrvatskih gradova, euro će 'doputovati' na popularne gradske lokacije, a multimedijski sadržaji posjetiteljima će pružiti sve relevantne informacije o uvođenju eura kao službene valute. Euro na kotačima smješten je u četiri posebno dizajnirana kontejnera s prepoznatljivim vizualnim identitetom; prostor je osmišljen kako bi posjetiteljima izložbe uspješno prenio visokokvalitetan i zabavan informativni sadržaj. Tijekom trajanja izložbu će diljem Hrvatske prevoziti dva velika specijalizirana transportna vozila."
Za usluge promidžbene kampanje odabrani su zajednica ponuditelja Trotočka d.o.o. za trgovinu i usluge, SM Studio Marketing Komunikacije d.o.o. za promidžbu i ispitivanje tržišta i Printshop d.o.o. za proizvodnju, trgovinu i poslovne usluge, a ta je stavka koštala 3.994.007 kuna, također bez PDV-a. Kampanja još uključuje strategiju planiranja medijskog oglašavanja i zakup medijskog prostora, za što je potrošeno 14.500.000,00 kuna, PR usluge od 740.000,00 kuna, organizaciju i provođenje istraživanja javnog mnijenja za 294.000,00 kuna te spomenutu "putujuću izložbu 'Euro na kotačima'" koja košta više od tri milijuna kuna.
Vujčić: Konverzija je jednostavna i besplatna
Do uvođenja eura su preostala 64 dana, a kako je istaknuo Vujčić, u trenutnoj završnoj fazi priprema za to kuju se eurokovanice, s čime se započelo u srpnju, a počela je i predopskrba banaka novčanicama, koje će zajedno s Finom i Hrvatskom poštom imati značajnu ulogu u distribuciji novca kako bi se 1. siječnja spremno dočekalo uvođenje nove valute.
Vujčić je rekao da će konverzija za građane biti vrlo jednostavna i besplatna, a najbolje je donijeti novac na depozit u banke, koji će se onda s 1. siječnjem automatski zamijeniti u eure, i to po tečaju konverzije koji je povoljniji od onog koji se trenutno može dobiti.
Inače, utvrđeni fiksni tečaj konverzije je 7.53450 kuna za jedan euro.
Guverner je građane pozvao da što prije deponiraju svoj novac u banke te da ne čekaju zadnje dane kako se ne bi stvarale gužve.
"Znamo da Hrvati još uvijek drže puno novca izvan banaka. Zadnjih mjeseci se bilježi značajan rast depozita, no ocjenjujemo da još dosta gotovine građani drže kod kuće i bilo bi dobro da je do 1. siječnja donesu u banke kako bi se olakšala konverzija", poručio je Vujčić.
Plenković: Idemo tamo gdje praktički već jesmo
"Sve kune koje imate, položite na vaše račune u banke, one će se bez ikakvih dodatnih troškova odmah konvertirati u eure. To je najjednostavniji i najbolji način", poručio je građanima i premijer Andrej Plenković.
Rekao je da je članstvo Hrvatske u europodručju politički projekt jer je Hrvatska pristupanjem Europskoj uniji prihvatila članstvo sa svime što ono nosi.
Između ostalog, podsjetio je da je većina depozita građana u bankama u eurima, dvije trećine trgovinske razmjene odvija se s članicama europodručja, iz kojeg dolazi i oko dvije trećine turista koji ljetuju u Hrvatskoj.
"Sve to govori da idemo tamo gdje praktički već jesmo i snažimo naš položaj. Kada tome pridodamo i ulazak u šengenski prostor, to znači da je s 1. siječnja 2023. Hrvatska ostvarila sve svoje strateške ciljeve", rekao je Plenković.
Osvrnuo se i na sinoćnju objavu kreditne agencije Fitch, koja je potvrdila kreditni rejting Hrvatske na razini BBB+ sa stabilnim izgledima za daljnji rast, što je i nadalje povijesno najviša razina rejtinga Hrvatske po toj agenciji.
Također, Fitch je revidirao očekivanu stopu rasta BDP-a na više, s 3.3 posto na 6.1 posto za 2022., a optimističnije od vlade i prognozira gospodarski rast u idućoj godini, od 1.1 posto naspram procjeni vlade od 0.7 posto.
I Fitch je poručio da će članstvom u europodručju Hrvatska biti manje izložena, a više zaštićena od rizika, istaknuo je Plenković.
Primorac: Već prisutni benefiti od ulaska u eurozonu
Ministar financija Marko Primorac rekao je da su benefiti uvođenja eura očiti, trajni i već prisutni, što se ogleda i u povećanju kreditnog rejtinga kod tri vodeće svjetske rejting agencije, koje će se pozitivno odraziti na troškove zaduživanja države, gospodarstva i građana.
Od početka ruske agresije na Ukrajinu Hrvatska je tako jedina država u svijetu koja je zabilježila povećanje kreditnog rejtinga od svih rejting agencija, istaknuo je Primorac.
Rekao je i da su brojni poslovni subjekti pristupili Etičkom kodeksu, kojim se jamči da neće doći do neopravdanog povećanja cijena. S obzirom na prisutne inflatorne pritiske, brojni tvrde da je do njih došlo zbog uvođenja eura, no Primorac je istaknuo da su s tim pritiscima suočene i druge zemlje u Europi i svijetu. Efekti na inflaciju zbog uvođenja eura, podsjetio je, procjenjuju se na 0.2 do 0.4 posto.
Zagrepčani danas na Cvjetnom trgu mogu sudjelovati u zabavnim aktivnostima, poput kola sreće "Euroznalac", a za najmlađe je organizirana "Euroškolica". Svi posjetitelji na Photoboothu imaju priliku izraditi personaliziranu fotografiju, dok u informativnom kutku infoEuro mogu dobiti odgovore na pitanja i dvojbe oko uvođenja eura.