ISPRVA su svi ruski piloti mislili da je riječ o prevari. No svejedno su pristali, osobito nakon što su stigle prve uplate.
Prošlog ljeta skupina ukrajinskih dragovoljaca, blisko surađujući s obavještajnom službom svoje zemlje, navodno je bila blizu uvjeravanja trojice ruskih avijatičara koji su sudjelovali u bombardiranju Ukrajine da prebjegnu sa svojim ratnim zrakoplovima u zamjenu za milijun dolara nagrade.
Višemjesečna operacija u filmskom stilu
Bila je to hrabra višemjesečna operacija u filmskom stilu, prema riječima jednog od trojice izuzetno dobro uvježbanih zrakoplovaca koji su bili spremni izdati svoju domovinu za iznos koji inače nikad u životu ne bi vidjeli, piše Yahoo News.
Ono što je izgledalo kao legitiman plan da se promijeni strana na kraju je propalo. Nijedan od pilota na kraju nije prebjegao. Postoje čvrsti dokazi da je sve otkrila ruska Federalna sigurnosna služba (FSB), jedna od agencija nasljednica sovjetskog KGB-a. Ruska propaganda kaže da je cijelu sagu zapravo od početka orkestrirao FSB.
Ukrajinci inzistiraju na tome da se FSB tek kasnije uključio u pregovore, nakon što su sva trojica pilota iskreno prihvatila ponudu. Kijev također tvrdi da je njegov neuspjeh da nabavi ruske ratne zrakoplove ipak bio određeni uspjeh - donio je vrijedne tehničke informacije o ruskim zračnim snagama i kompromitirao tri vojna časnika, od kojih barem jedan od tada nije letio u borbenim misijama.
Dvoboj narativa u kojem su obje strane proglasile pobjedu
Složena obavještajna operacija tako se pretvorila u dvoboj protuobavještajnih narativa, pri čemu su obje strane proglasile pobjedu.
Yahoo News susreo se s glavnim ukrajinskim sudionikom operacije - zvanim "Bohdan" radi zaštite njegovog identiteta - koji je osmislio i pokrenuo ovaj razrađeni plan otmice ruskih ratnih zrakoplova. Iznio je stotine šifriranih chat poruka između svoje ekipe i trojice ruskih pilota: Igora Tveritina (48), Romana Nosenka (36) i Andreja Maslova (33). Yahoo News je neovisno potvrdio njihov identitet, ali nije jasno gdje se trenutno nalaze.
Izvanredna razina detalja koju iznosi Bohdan potkopava rusko tumačenje događaja, a istovremeno daje rijedak uvid u to kako se odvijaju te zakulisne špijunske operacije dok se ruske i ukrajinske snage međusobno tuku na bojišnici.
"Čak i ako ih je otkrio FSB, eliminirali smo trojicu zločinaca bez posebnih napora"
"Dali smo ruskim pilotima priliku da se odluče i prestanu bombardirati civile. Čak i ako ih je u nekoj fazi otkrio FSB, uspjeli smo eliminirati trojicu ratnih zločinaca bez posebnog napora", rekao je Bohdan za Yahoo News.
U svakom slučaju, plan je bio riskantan, ali jasan - pilot bi svojim zrakoplovom preletio u ukrajinski zračni prostor, gdje bi ga dočekali ukrajinski presretači i sigurno otpratili do unaprijed određene piste za slijetanje. Jedan je ponudio da drogira vlastitog navigatora prije leta.
Drugi je predložio prijavu nepostojećih tehničkih kvarova kako bi zavarao svog kopilota i zapovjedništvo. Ukrajina ne bi samo dala punu amnestiju svim prebjezima već bi ih i opremila novim putovnicama, kao i putovnicama za članove njihovih obitelji, s kojima bi se udobno smjestili negdje u Europi.
Kao u Hladnom ratu
Radnja je podsjećala na hladnoratovski slučaj Viktora Belenka, sovjetskog pilota koji je 1976. prebjegao sa svojim MiG-om 25 s dalekog istoka Rusije u Japan. Tadašnji direktor CIA-e George H. W. Bush je dolazak ovog aviona pozdravio kao "veliko bogatstvo obavještajne službe".
Ukrajinski dobrovoljci kažu da se operacija još uvijek smatra skromnim postignućem Kijeva. Tveritin je sada prizemljen, ustvrdio je Bohdan, na temelju podataka iz posljednjeg tromjesečja 2022.
Sva tri pilota također su pružila vrijedne ruske vojne tajne tijekom utvrđivanja svoje vjerodostojnosti, uključujući dijeljenje slika i snimki kokpita te ploča s instrumentima najmodernijih zrakoplova - Su-34, Su-24 i Tu-22M3 - kao i pojedinosti o njihovim zračnim bazama. Ukrajince je to koštalo samo nekoliko tisuća dolara i puno strpljenja.
Novac za pilote i zrakoplove
Bohdan je civil s iskustvom u IT industriji, a nedavno se sastao s Yahoo Newsom u hotelskom salonu u centru Manhattana. Objasnio je da su on i njegovi kolege bili motivirani da priđu ruskim pilotima zakonom koji je potpisao ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski u travnju 2022. godine, prema kojem će njegova vlada velikodušno nagraditi svakog Rusa koji bi se dobrovoljno odrekao svoje vojne opreme.
Borbeni zrakoplovi, bombarderi i jurišni zrakoplovi s fiksnim krilima vrijedili su milijun dolara, a helikopteri su vrijedili 500.000 dolara. Bohdan je rekao da su on i njegovi kolege potrošili vlastiti novac na operaciju i nisu tražili od ukrajinske vlade da im nadoknadi troškove iako se u poodmakloj fazi operacije uključila ukrajinska domaća sigurnosna služba (SBU). Isto su učinile i kijevske Snage za specijalne operacije (SSO), koje su vodile logistiku za dovođenje Rusa na ukrajinski teritorij.
Treća strana uključena u operaciju podijelila je s Yahoo Newsom opsežne šifrirane razgovore koje je preko WhatsAppa i Signala vodila s Tveritinom, Nosenkom i Maslovom od kraja ožujka do srpnja prošle godine, kao i dokumentarne dokaze koje su pružili o sebi i svojim zrakoplovima. Sva tri pilota Bohdan je pronašao korištenjem metoda otvorenog koda.
"Prvo sam uspio doći do baze podataka pilota koji su se borili u Siriji. U toj bazi podataka vidio sam detalje, uključujući tko je bio zapovjednik leta i tko je bio navigacijski časnik. Uspio sam to strukturirati tako da prepoznam koga kontaktirati. U ovoj bazi nije bilo podataka za kontakt, pa sam morao dodatno istražiti putem plaćenih usluga kako bih dobro razumio, deanonimizirao i identificirao svaku osobu", objasnio je Bohdan.
Pilot 1: Igor Tveritin
Igor Tveritin, najstariji pilot, oženjeni otac troje djece, rođen je u Melitopolju u Ukrajini, tada dijelu Sovjetskog Saveza. Njegove vještine su daleko najsofisticiranije budući da je prvotno bio obučen za upravljanje strateškim bombarderom Tupoljev Tu-160, nadzvučnom letjelicom sposobnom za lansiranje nuklearnih projektila, sličnom Rockwell B-1 Lanceru američke proizvodnje.
Kada je Bohdan prvi put stupio u kontakt s njim, krajem ožujka 2022., Tveritin je bio smješten u zračnoj bazi Engels - bazi bombardera koju su u prosincu dva puta napale ukrajinske bespilotne letjelice iako je bila daleko od prve linije bojišnice. Može ga se vidjeti kako stoji ispred svog tadašnjeg bombardera, Valerija Čkalova (nazvanog po slavnom sovjetskom probnom pilotu), u videu koji je snimila ruska novinska kuća Vesti 2013.
Tveritin je rekao novinarima da je "ispaljivanje projektila glavni san vojnog pilota, svi težimo tome". Valerij Čkalov bio je poznat po tome što je također pucao na pobunjeničke ciljeve u Siriji od 2015. godine, kada se Rusija izravno umiješala u građanski rat u toj zemlji na strani diktatora Bašara al-Asada. U jednom trenutku Tveritin je prebačen u misije u bombarderu Tu-22 M3 u Ukrajini.
"Realist sam, ne želim umrijeti"
"Ne želim umrijeti. Ja sam realist, nitko ne zna kako će se stvari odvijati. Slažem se s vašim uvjetima, ali neka budu dva transfera od 7000 dolara. To me čini mirnijim", napisao je Tveritin na ruskom u poruci Bohdanu 29. travnja.
Bohdan ga je 1. svibnja zamolio da potvrdi svoj identitet i lokaciju tako da napravi "videozapis zrakoplova od pet sekundi s papirićem s brojem 377 u pozadini ili ispisanim na ruci". Tveritin je to učinio.
Bohdan je koristio kriptomjenjačnicu da anonimno prebaci sredstva na račun ruskog Sberbanka. Kad bi Tveritin preuzeo taj novac, Ukrajinci bi ga imali u šaci. Postao je nervozniji dok su razrađivali logistiku kako, gdje i kada će pilot prebjeći - i kako će izvući svoju ženu i djecu na sigurno iz Rusije.
Tveritin je bio posebno zabrinut za svoju obitelj te je tražio predujam od 50.000 dolara - 5% od milijun dolara naknade za svoj avion. Naveo je i da bi izazvalo sumnje kad bi troje male djece odveo iz škole u isto vrijeme, pogotovo jer cijela obitelj živi u vojnoj bazi gdje je sve transparentno.
"Trebaju mi dokumenti s drugim imenima i prezimenima"
Bohdan je Tveritinu rekao da je Ukrajina spremna organizirati izvlačenje njegove obitelji, što bi prethodilo njegovom vlastitom prebjegu. Problem za njih, kao i za svu trojicu pilota i njihovu rodbinu, bile su putovnice za međunarodna putovanja, što je dovelo do alternativnih prijedloga za bijeg. Prvo, morali bi otići ili u Armeniju ili Bjelorusiju, koje obje prihvaćaju ruske unutarnje putovnice. Tamo bi dobili nove dokumente koje su im pribavili Ukrajinci kako bi mogli putovati u neku od baltičkih država.
"Ne znam koliko je vaša metoda sigurna", napisao je Tveritin Bohdanu 20. svibnja. "Molim vas, shvatite moju zabrinutost. Ako izađu iz Bjelorusije s dokumentima, u Rusiji će primijetiti da su prešli granicu. Ne želim imati istu priču kao Skripalj", dodao je ruski pilot, misleći na ruskog dvostrukog agenta kojeg su u Engleskoj otrovali ubojice GRU-a, ruske vojne obavještajne agencije. "Trebaju mi dokumenti s drugim imenima i prezimenima i evidencija o ulasku u Bjelorusiju. To je za mene stvar načela."
Bohgan je uzvratio da bi promjena imena svima bila riskantnija nego nabavljanje važeće putovnice pod pravim imenom. Tveritin je rekao da bi se radije preselio u Njemačku. Bohdan je također obećao otvoriti bankovni račun na ime Tveritinove supruge i položiti 150.000 dolara prije nego što obitelj stigne u Bjelorusiju.
Problem preleta
Još jedno otvoreno pitanje bilo je kako, gdje i kada će Tveritin preletjeti u Ukrajinu. Razumljivo je kako se bojao ne samo da će ga spriječiti njegovi ruski drugovi već i da će ga srušiti ukrajinski sustavi protuzračne obrane, koji bi njegov zrakoplov mogli zamijeniti za neprijateljski. Tveritin je planirao letjeti na vrlo niskoj visini kako bi izbjegao da ga obore protuzračni obrambeni sustavi bilo koje strane.
Velika je zamjerka bila to što bi Tveritin bio obaviješten o svojoj misiji leta samo dan prije nego što bi se trebala dogoditi, a s obzirom na vrijeme polijetanja samo tri do pet sati unaprijed. Tveritin se nakostriješio kada mu je Bohdanova grupa poslala podatke za slijetanje u Harkiv, regiju na sjeveroistoku Ukrajine gdje su se u to vrijeme vodile neke od najžešćih borbi.
"Kada se približite Harkivu, presrest će vas i ispratiti naša dva lovca i nastavit ćete s njima komunicirati putem određene frekvencije", napisao je Bohdan.
"Ozbiljno misliš o Harkivu? Harkiv je gotovo opkoljen. Osim toga, tamo je koncentrirana protuzračna obrana. Nebo je na tom području gusto zaštićeno i bilo bi samoubojstvo letjeti tamo!" uzvratio je pilot. Stoga je Bohdan predložio alternativni put.
Nova smetnja
Krajem svibnja pojavila se još jedna smetnja - ona za koju Bohdan vjeruje da je bila odlučujuća u zaustavljanju operacije. Ukrajinski branitelji u lučkom gradu Mariupolju konačno su predali svoj posljednji položaj, što znači da je grad sada u potpunosti pod kontrolom Rusije.
Tveritin je jasno dao do znanja da je on upravljao jednim od ruskih bombardera koji su uništavali Mariupolj u tjednima i mjesecima prije toga. "Situacija je postala teška za mene. Vaši ljudi su predali Azovstal i mi smo tamo prestali letjeti. Sada letimo manje, prema Odesi i Mikolajivu, zapadno od Mariupolja", napisao je Bohdan 23. svibnja.
Predložen je novi let i konačni plan u kojem bi Tveritin prišao s okupiranog Krima i letio prema jugozapadnoj Ukrajini.
Ambiciozan plan ruskog pilota
Još jedna stvar koju je trebalo riješiti bilo je što učiniti s Tveritinovom posadom. Njegov 40 metara dugačak Tu-22M3 ima pilota, kopilota i dva tehničara. Tveritin je planirao prijaviti pogreške u svojim instrumentima, zbunjujući svoju posadu, zatim se spustiti nisko i vikati na svoju posadu ako mu se usprotive.
Dok bi njegov mladi kopilot još bio zbunjen, Tveritin bi promijenio kurs i okrivio za to neispravan instrument za navigaciju leta. Dok bi se netko dosjetio o čemu se radi, ukrajinski bi zrakoplovi presreli njihov bombarder i otpratili ga dolje.
Ubrzo je postalo jasno da Tveritin više nije oduševljen planom - ili bolje rečeno, činilo se da je malo previše zainteresiran. "Ova borbena letjelica vam neće puno pomoći. Vi nemate takve pilote. Zato sam ti ja jedina nada. Samo ja mogu podići ovu pticu u zrak", poručio je Bohdanu.
Činilo se da Tveritin predlaže da bude upućen u ukrajinske zračne snage i da leti u misijama protiv svojih bivših sunarodnjaka. Takva sugestija, posebno od nekoga tko je toliko zabrinut za svoju sigurnost i sigurnost svoje obitelji, značila je Ukrajincima da je pilota možda otkrio FSB i da sada komunicira pod njihovom kontrolom.
"Tada smo počeli sumnjati da se radi o dvostrukoj prevari", rekao je Bohdan za Yahoo News. Od tada su Tveritinove poruke prestale dolaziti. A onda je nestao.
Pilot 2: Andrej Maslov
Bohdan je prvi put stupio u kontakt s Andrejem Maslovim, koji se nalazi u Lipecku u zapadnoj Rusiji, 4. svibnja 2022. Pilot taktičkog bombardera Su-24 Maslov i njegov navigator Igor Kupčinski osvojili su brončanu medalju na natjecanju vojnog zrakoplovstva na Krimu.
Kada mu je prvi put prišao, činilo se da je Maslov sumnjao da je Bohdan agent FSB-a koji ga želi uhvatiti u zamku. Odbio je prihvatiti bankovnu doznaku putem kriptomjenjačnice i rekao da će uzeti samo gotovinu - samo dolare ili eure - koja mu se isporuči osobno. "Siguran sam da vam predaja gotovine ne predstavlja problem", rekao je Maslov Bohdanu.
Bohdan je dogovorio da kurir dostavi 4000 dolara u gotovini Maslovu na željezničku stanicu. "Bit će tamo dvije djevojke. Lozinka je: 'Od Maksima.' Jedna djevojka će biti s kapom i svijetlom majicom. Druga je niža i bit će u trapericama i kaki jakni. Djevojke će tražiti zadnje znamenke telefonskog broja: 2200", napisao je Bohdan.
"Moja žena ne dolazi u obzir"
Maslov je pristao na sastanak i rekao da će nositi plavu vojničku jaknu i plave ljetne hlače. Maslov bi prebjegao sa svojim Su-24, ali ne i suprugom. "Moja žena ne dolazi u obzir. Imamo kompliciran odnos. Planiram otići s drugom ženom, ali još nisam razgovarao o preseljenju s njom", rekao je Maslov.
Yahoo News uspio je potvrditi identitet ove druge žene kao 28-godišnje instruktorice pedijatrijskog fitnesa specijalizirane, između ostalog, za dječju jogu. Kako bi joj izvadio međunarodnu putovnicu, Bohdan je tražio njezinu internu putovnicu. Ubrzo nakon toga shvatio je da je Maslov bio pod prismotrom i prije nego što mu je Bohdan prišao. Kao prvo, "bila je previše privlačna za njega, izgledala je kao pratilja nekog oligarha", rekao je Bohdan za Yahoo News.
S druge strane, Bohdan i njegovi suradnici pronašli su je na Instagramu. Bila je u Turskoj 2021. godine, što dokazuje da je donedavno doista imala međunarodnu putovnicu. Istraživanjem je utvrđeno da je njezina još uvijek važeća putovnica "uništena" otprilike u vrijeme kada je Bohdan počeo komunicirati s Maslovom.
Sredinom lipnja Bohdan je poručio Maslovu: "Počeli smo s procesom predaje dokumenata kako bismo dobili putovnicu za tvoju djevojku i baza nas obavještava da ona već posjeduje važeću putovnicu. Kako objašnjavaš ovu situaciju, Andrej?"
"Apsolutno joj vjerujem, ne postavlja previše pitanja"
Andrej nije mogao objasniti. Rekao je da će istražiti o čemu se radi. "Provjerio sam", odgovorio je ubrzo nakon toga: "Postojala je putovnica, ali ju je njezin bivši dečko uništio."
"Andrej, jesi li siguran da joj u potpunosti vjeruješ i da nema opasnosti od curenja informacija? U suprotnom, ova činjenica može ugroziti našu provedbu", odgovorio je Bohdan.
"Apsolutno joj vjerujem", odgovorio je Maslov: "Nisam joj dao detalje. Ona samo zna da ćemo zajedno putovati u inozemstvo. Ona je siroče. Ona ne postavlja previše pitanja. Ona mi vjeruje."
Bohdan je rekao da su dobili podatke o njezinim pozivima i otkrili da je više puta komunicirala s časnikom iz FSB-ovog protuobavještajnog odjela: "Također smo otkrili da su sve njezine prijateljice bile prostitutke koje je FSB zvao za svoje 'specijalne projekte'. Štoviše, ona je bila u Barceloni za vrijeme katalonskog referenduma 2017. Čovjek se pita što je radila tamo."
Maslov je nastavio razgovarati s Ukrajincima, ali potonjima je sada bilo očito da nikada neće povući okidač. Onda je i on nestao.
Pilot 3: Jebote, ovo je kao u filmu
"Jedan od najintenzivnijih razgovora koje smo imali bio je s Romanom Nosenkom. On je bio najtvrđi", rekao je Bohdan.
"Preselit ću svoju obitelj, ali što će biti s njima ako ovo nije šala. ... Novac je ogroman, izgleda kao prevara. Koja su jamstva da neću biti prevaren? Jebote, ovo je kao film", pisao je Nosenko 30. travnja.
Nosenko je potvrdio Bohdanu da je upravljao bombarderima Su-34 Fullback i Su-24 Fencer, a oba imaju dvočlanu posadu. Kada su ga zamolili da pruži dokaz u zamjenu za 2000 dolara, Nosenko je podijelio slike svog Fencera. Kao što je i traženo, on je pred kamerom ispred aviona podigao papirić na kojem je bio ispisan broj "339".
Nosenko je rekao da ima malo informacija o svojim metama: "Prenosimo teret do određene točke. Nakon toga teret radi svoje. Ne daju nam detalje." To sugerira da su koristili neku vrstu otpornog streljiva, vjerojatno Kh-59 krstareće rakete ili Kh-31P proturadijacijske rakete.
"Ne treba mi ovaj rat"
Kao i s Tveritinom, Nosenko je izjavio da svoje operativne planove ne dobiva unaprijed: "Smjer u kojem letimo ne može se predvidjeti, uvijek je drugačiji. To se saznaje tek u zadnji čas".
Nosenko je također priznao da se ne osjeća osobito domoljubno zbog ruske invazije na Ukrajinu: "Ni meni ne treba ovaj rat!"
"Prije nego što smo nastavili sa sljedećom fazom operacije, počeli smo Nosenku postavljati mnoga tehnička pitanja koja su bila važna za ukrajinsku obavještajnu službu, kao što je koliko tipova zrakoplova ima u njegovoj jedinici, koliko često idu u letačke misije i u koje regije lete u Ukrajini. Dao nam je imena zapovjednika različitih postrojbi - mi smo još jednom provjerili sve podatke i sve se pokazalo vjerodostojnim", rekao je Bohdan za Yahoo News.
Njegov plan prebjega bio je sličan Tveritinovu, spustio bi se na iznimno nisko nakon prilaska, prebacio bi se na sigurni komunikacijski kanal s ukrajinskim sugovornicima i sigurno sletio na određeno uzletište.
Planirao drogirati vlastitog navigatora
Nosenko je pristao napustiti zračni prostor pod ruskom kontrolom, preletjeti iznad svojih trupa na velikoj visini i zatim se početi spuštati iznad linije bojišnice. Nosenkova najveća briga bila je ukrajinska protuzračna obrana: "Čuo sam da su dobro plaćeni za oborene avione. Bio bih sigurniji kad bih znao barem područja njihova rasporeda kako bih ih zaobišao i počeo manevrirati na vrijeme".
Kako je Nosenko uz sebe u kokpitu imao još samo jednu osobu, svog navigatora, zaključio je da će ga najlakše smiriti drogiranjem njegove kave prije nego što polete. Razmišljao je koji sedativ želi upotrijebiti. "Ne mogu ga kupiti bez recepta", žalio se Nosenko: "Uz pogrešnu dozu, čovjek može završiti s moždanim udarom".
Dok je Tveritin imao previše članova obitelji da bi mogao pobjeći iz Rusije, Nosenko je imao samo svoju ženu. Njezin bijeg ni pod kojim okolnostima ne bi bio jednostavan jer je ona vojna psihologinja, a time i pripadnica ruskih oružanih snaga.
Yahoo News uspio je utvrditi da je Nosenkova supruga od 2020. bila pridružena vojnoj jedinici u Morozovsku u regiji Rostov, gdje se nalazi ruska 559. bombarderska pukovnija, koja koristi isti model zrakoplova kao i njezin suprug: Su-24 i Su-34. Zapravo, Nosenko je tvrdio da su on i njegova žena bili u istoj jedinici. Postoje čak i fotografije na kojima ona provodi vježbe team-buildinga s vojnicima u vojnoj bazi u Morozovsku.
"Ne šaljem ti mačku"
Za njezino putovanje predložena je ista ruta kao i za Tveritinovu ženu i djecu, napustila bi Rusiju i otišla u Armeniju ili Bjelorusiju, tamo nabavila novu putovnicu, a zatim nastavila u jednu od baltičkih država. "Ne znam za ženu, teško će to ići", Nosenko je poručio Bohdanu 11. svibnja. I ona bi morala prebjeći iz ruske vojske.
"Nakon 24 do 48 sati u Bjelorusiji dobit će europsku dozvolu za boravak u jednoj od baltičkih država. Po dolasku će također imati unajmljeni stan i sve pogodnosti na raspolaganju. Ona će vam potvrditi dostupnost novca na njenom bankovnom računu i tek nakon toga krećete", napisao je Bohdan.
Nosenko je predao njihove osobne dokumente Bohdanu, uključujući njihove interne putovnice, koje dopuštaju putovanje samo na teritoriju Ruske Federacije i u zemlje koje ne traže vize. Ipak, bio je nervozan. "Već sam rekao da ću joj dopustiti da ode tek kada dokumenti budu spremni i budem siguran u sve", napisao je Nosenko Bohdanu. "Ne šaljem ti mačku", napisao je Nosenko misleći na svoju ženu.
Razgovori s FSB-ovcima
Ipak, Nosenko ju je nagovorio da odleti u bjeloruski glavni grad Minsk u zamjenu za još jednu ratu od 4000 dolara za pokrivanje troškova. Bohdan je obećao Nosenku da će po njezinom dolasku biti otvoren bankovni račun na njezino ime sa 150.000 dolara depozita.
Do 24. lipnja supruga je doista bila u Minsku i tamo je ostala oko tri dana. "Ako se ništa ne promijeni, ona će sutra odletjeti u Moskvu. Novac još uvijek nije stigao na bankovnu karticu", napisao je Nosenko Bohdanu.
Istog dana Bohdan je Nosenku uzvratio poruku: "Vjerujemo vam, ali imamo jedno pitanje u vezi s vašom ženom. Broj koji ste nam dali za nju nije njen glavni broj. Dakle, sada možemo vidjeti da je imala razgovore s FSB-ovim čovjekom Jevgenijem Kašlačem".
Bohdanovi suradnici, među kojima su sada bili i ukrajinski obavještajci, došli je do njezinih telefonskih zapisa i utvrdili da je nedavno nazvala ruskog sigurnosnog časnika.
"Ili je radila svoj posao ili ga je cinkarila"
"U tom smo trenutku razgovarali s Romanom i izravno mu rekli da je njegova supruga razgovarala s protuobavještajcima. Rekli smo da zasad ne možemo nastaviti jer imamo neka pitanja, a onda je on pristao razgovarati sa suprugom", rekao je Bohdan za Yahoo News.
Razumljivo je da bi vojna psihologinja mogla razgovarati s FSB-ovim časnicima u okviru njihovih svakodnevnih radnih potreba. Ali postojala je bojazan da bi mogla baciti klipove pod plan svog supruga da prebjegne s jednim od vrijednih ruskih bombardera. "Bilo je 50-50, ili je radila svoj posao ili ga je cinkarila", objasnio je Bohdan.
Prošlo je otprilike mjesec dana nakon njegovog razgovora s Nosenkom, koji je pod pretpostavkom da je njegova ponuda da prebjegne bila izvorno legitimna već bio otišao predaleko da bi tvrdio kako je nevin: "Razumio je da ga možemo snimiti. Shvatio je da je već dao informacije. I shvatio je da može ići samo jednim putem. Ali njegova je žena bila u drugačijoj situaciji. U to je vrijeme još bila čista".
Ostaje nejasno je li Nosenkova supruga sve razotkrila ruskim službama, nagovorila ga da se preda ili su jedan ili oba supružnika od početka radili za FSB. Bohdan vjeruje da je do odlaska u Minsk bila pod nadzorom, ako ne i kontrolom ruske sigurnosne službe. "Htjeli su vidjeti tko će doći u Bjelorusiju i s kakvim dokumentima", rekao je Bohdan za Yahoo News: "Kad se nitko od nas nije pojavio jer smo sumnjali na nju, FSB je naslutio što se događa i prekinuo operaciju. Onda su preventivno tvrdili da su uspjeli".
Dvojbena završnica
Navodni uspjeh FSB-a bio je u tome što je Rusija ispalila projektile na ukrajinske aerodrome, čije su lokacije, kako se kasnije tvrdilo, otkrili Bohdan i njegovi kolege. U stvarnosti, ti su aerodromi već bili bombardirani od početka ruske invazije.
Ruski državni mediji javno su se uključili u ove slučajeve. Informativni kanal RT prikazao je 10-minutni prilog o onome što je opisao kao podbačaj od samog početka - i neupitni neuspjeh za Ukrajinu. RT je tvrdio da je intervjuirao dva pilota, od kojih se nijedan ne može identificirati na snimci (jedan je na kameri nosio kacigu koja je zaklanjala lice, drugi je imao snimljen samo stražnji dio glave). Prikazali su neke od poruka koje je Bohdanova ekipa razmijenila s pilotima, zajedno sa snimkama telefonskih poziva.
Što je još uvjerljivije, RT je prikazao snimke nadzornih kamera dviju žena koje su poslane da predaju Maslovu 4000 dolara. Tvrde i da su uhitili neimenovanog muškarca koji ih je angažirao. "To bi moglo značiti da je Maslov od početka i sam radio za FSB ili da je bio praćen", rekao je Bohdan za Yahoo News.
Možda nikad nećemo saznati što se dogodilo trojici pilota
Možda nikada nećemo saznati što se dogodilo Tveritinu, Maslovu i Nosenku. Bohdan inzistira na tome da Tveritin trenutno ne leti u Ukrajini - što Yahoo News ne može neovisno potvrditi - ali ne može biti siguran za Maslova i Nosenka.
Ako su surađivali s FSB-om od samog početka, onda bi mogli biti odlikovani heroji. Ako su razotkriveni usred autentičnih planova za prebjeg, gotovo da nema šanse da bi itko od njih ikada više kročio u kokpit ruskog borbenog zrakoplova. Bili bi zatvoreni ili ubijeni zbog izdaje.
Ako ova saga išta kazuje, to je da rat ne stvara samo siročad, udovice i leševe nego i pruža mogućnosti temeljene na osobnom interesu.
Rusija je notorno korumpirana i moguće je da su tri ruska pilota, više zainteresirana za vlastito bogaćenje nego za osvajanje susjeda, krenula u zgrtanje novca uz veliki rizik za sebe i svoje obitelji - a zatim su ih iskoristile ruske obavještajne službe da pokušaju uhvatiti iste one Ukrajince koji su im dali ponudu koju nisu mogli odbiti, zaključuje autor Yahoo Newsa.