Kolumbijske vlasti, u suradnji s desecima drugih zemalja, zaplijenile su 225 tona kokaina u šest tjedana, što predstavlja globalni rekord za bilo koju pojedinačnu operaciju protiv trgovine drogom, pri čemu je dio ove zapljene pronađen na "narkopodmornici" koja je plovila novim putem za krijumčarenje droga prema Australiji.
U šestotjednoj operaciji Orion snage zakona i druge organizacije iz 62 zemlje zaustavile su šest polupodmornica punih kokaina i zaplijenile ukupno 1400 tona droge, uključujući više od 1000 tona marihuane.
Zaplijenili 8% godišnje svjetske proizvodnje kokaina
Zaplijenjenih 225 tona kokaina predstavlja značajan udarac kartelima Latinske Amerike s obzirom na to da UN procjenjuje da se godišnje u svijetu proizvede 2700 tona kokaina, a rekord Kolumbije za godišnje zapljene iznosio je 671 tonu kokaina zaplijenjenu 2022. godine.
"Ovo je značajan dio trgovine kokainom, čak i kad uzmete u obzir velike količine droge koje napuštaju regiju", rekao je kapetan Manuel Rodríguez, direktor antinarkotičke jedinice kolumbijske mornarice. "Ovo će spriječiti tisuće smrti od predoziranja i spriječiti da 8.5 milijardi dolara (8.05 milijardi eura) dođe do kartela, što definitivno ostavlja rupu u profitima tih kriminalnih organizacija", dodao je.
Više od 400 osoba uhićeno je u 45-dnevnoj akciji, koja je također zaustavila ilegalne pošiljke oružja i uhvatila krijumčare migranata, a uključivala je agencije iz SAD-a, EU i Australije.
Kolumbijska mornarica pripisuje povijesni uspjeh bez presedana suradnji 62 zemlje i akademskih institucija poput Kraljevskog instituta za službe Ujedinjenog Kraljevstva, organizacije koja proučava kako kolumbijski i meksički karteli neopaženo krijumčare drogu.
Partnerske zemlje udružile su zrakoplove, helikoptere i fregate kako bi presrele ilegalne pošiljke, ali najvažnija je bila razmjena obavještajnih podataka, rekao je Rodríguez.
Narkopodmornice
Jedan od najvećih pomaka bio je presretanje šest polupodmornica koje su prevozile kokain, otkrivajući novu rutu koja se koristi za slanje ogromnih količina droge u Australiju. Često zvane "narkopodmornice", većina tih plovila dužine 10-25 metara plovi nisko na vodi, pa su jedva vidljive dok plove oceanom s do 10 tona kokaina na brodu.
Jedna od tih polupodmornica bila je na putu za Australiju prije nego što je presretnuta s pet tona bijelog praha na brodu, 2000 kilometara jugozapadno od otoka Clippertona, malog nenaseljenog francuskog koraljnog grebena u Tihom oceanu. Pet osoba na polupodmornici bilo je uhićeno.
"Ovo je nova ruta koju su otvorili za polupodmornice. Plovilo je pronađeno usred ničega, gotovo 4800 kilometara od obale Kolumbije, na putu za Australiju i Novi Zeland", rekao je Rodríguez.
Kako piše The Guardian, kolumbijski krijumčari droge obično se usuđuju poslati samo 5 do 50 kilograma kokaina u Australiju skrivenih u teretnim brodovima, rekao je mornarički dužnosnik. Ovo zaplijenjeno plovilo predstavlja prvi slučaj kad je polupodmornica pronađena kako plovi prema Oceaniji, što sugerira da su karteli počeli koristiti ova neupadljiva plovila kako bi izbjegli antinarkotičke službe u lukama dok neopaženo plove morem.
Inovativni karteli
Potražnja za kokainom u Australiji nastavlja rasti, a visoke cijene motiviraju kartele da smišljaju nove načine dostave kako bi više njihovih proizvoda moglo putovati diljem svijeta, rekao je mornarički dužnosnik. Polupodmornica je isplovila iz Tumaca, lučkog grada na pacifičkoj obali Kolumbije, na put dug gotovo 6500 kilometara prema Australiji.
"Poboljšali su dizajn polupodmornica i dali im dodatni kapacitet za gorivo", rekao je.
Kilogram kokaina prodaje se za čak 226 tisuća eura u Australiji – što je između tri do šest puta viša cijena nego u SAD-u.
Mornarički dužnosnici plovili su tisućama kilometara na moru u malim brodovima za presretanje i čekali tjednima u nadi da će presresti pošiljke, rekao je Rodríguez.
Uloga umjetne inteligencije
Postoji i nada da bi umjetna inteligencija mogla pomoći u pronalaženju više droge skrivene u teretu.
"To će nam puno pomoći u identifikaciji kontejnera ili teretnih brodova koji bi mogli biti kontaminirani jer svakodnevno kruži milijuni brodova po regiji, a profiliranje sumnjivih brodova stvarno je teško ako nemate način za procesiranje svih tih podataka", rekao je.