HRVATSKI kontrolori leta najavili su štrajk – i znate što? Potpuno su u pravu. Kao prvo, pravo na štrajk je ustavno pravo hrvatskih radnika. Kao drugo, zaslužili su sve što traže – pa ljudi rade jedan od najtežih i najstresnijih poslova na svijetu.
Zamislite samo koliko jedan splitski aerodrom ima letova onih dana kada je Ultra, kada u jedno popodne stigne par desetaka različitih aviona, od velikih čartera sa stotinama turista, preko poslovnih mlažnjaka s izvođačima, do ponekog entuzijasta s malom privatnom Cesnom. Posao je stresan, odgovoran, traži ne samo posebna visokostručna znanja nego i psihofizičke sposobnosti te ne dopušta pogreške.
Piloti, kontrolori zračne plovidbe, neke kategorije liječnika – u svom poslu nemaju dva luksuza koji ima većina nas. Kao prvo, nemaju luksuz vremena. U većini poslova ako se dogodi kakva nepredviđena situacija, možete sjesti, popričati s kolegama, prolistati literaturu, čak i nazvati nekog stručnjaka. No u tim zanimanjima trebate reagirati odmah.
Drugi luksuz koji većina nas ima, a oni ne, jest mogućnost ispravljanja pogreške. Pogriješili u računovodstvu? Napiši knjigovodstvenu bilješku i ispravi. Pogriješili u upravnom rješenju? Napravi novo. Pogriješili u smjesi za pločice – daj miješalicu i idemo ponovno! U zračnom prometu govorimo o aluminijskim valjcima s krilima koji se kreću brzinama od nekoliko stotina kilometara na sat. Nema mjesta pogrešci.
Zračni promet je najsigurniji – upravo zbog vrhunske kvalitete rada
Govorimo ujedno o grani prometa koja je statistički najsigurnija. Jedan od razloga sigurnosti zračnog prometa je, naravno, visoka tehnička razina – sve se provjerava, hrpa dijelova se mijenja kada za to dođe vrijeme, a ne kada izgledaju istrošeno. Nadalje, sve važno je barem udvostručeno – dva pilota, dva motora, hrpa dvostrukih ili višestrukih sustava.
Drugi razlog iznimne sigurnosti zračnog prometa su ljudi. Oni koji svoj posao rade krajnje odgovorno i precizno. Ljudi koji usred ljeta dok vi idete na odmor sjede na svojim radnim mjestima u smjenama, vikendima (kada je najveća gužva), ponekad i noću. I cijelo radno vrijeme moraju biti maksimalno usredotočeni. Imaju i oni, kao i svi mi, svoj privatan život, svoje privatne probleme, stvari koje im odvlače pažnju, no moraju sve to ostaviti iza sebe kada krenu na posao. Drugačije ne ide, takav posao traži cijelu osobu, svu njenu pažnju i znanja. I stoga zaslužuju svaku kunu koju dobiju.
Hrvatski kontrolori imaju posla i usluge koje pružaju se naplaćuju
Stjecajem okolnosti (dio razloga je zatvaranje zračnog prostora nad Ukrajinom) hrvatski kontrolori imaju puno posla. Iznad Hrvatske je velik broj letova svaki dan. Kompanije za letove nad područjem koje nadzire hrvatska kontrola plaćaju naknade, kako je to uostalom u svijetu uobičajeno. Dakle, za njihov rad se uredno dobiva propisana naknada.
Stoga kada Hrvatski strukovni sindikat kontrolora traži neka prava, i to ne samo materijalna, onda na to imaju potpuno pravo. Podsjetimo, osim usklađivanja koeficijenata plaća s razinom inflacije, Sindikat predlaže optimalnu raspodjelu dnevnog i tjednog odmora. To bi bilo omogućeno uz ukidanje prekovremenih smjena te ukidanje pripravnosti na poziv, a sve u svrhu smanjenja rizika od povećanog stresa (tzv. burn out).
Također, ističu da nakon noćne smjene kontrolorima mora biti omogućen odmor od minimalno 48 sati te da za kraći odmor poslodavac mora dobiti pisani pristanak radnika, u što bi trebali biti uključeni svi zaposlenici koji rade operativno i u smjenama, a ne samo kontrolori. Opširnije
Rast plaće za iznos inflacije uopće nije rast
Sve to ne izgleda ništa pretjerano – primjeren odmor nakon posla i povećanje plaće, koje u biti nije povećanje jer govorimo ponajviše o usklađivanju s inflacijom. Zašto radnici, kontrolori pa i drugi ne bi tražili usklađivanje s inflacijom, posebno ako govorimo o djelatnosti koja donosi primjerenu zaradu jer posla ima?
Naravno, neki će reći da su kontrolori ionako dobro plaćeni, kako, eto, drugi radnici ne mogu štrajkati, kako nekim drugima ne pada na pamet od poslodavca tražiti usklađivanje s inflacijom… No sve su to prazni argumenti. Hrvatski kontrolori su vrhunski profesionalci. Obavljaju svoj posao na najbolji način, o čemu govori i zaista vrhunska sigurnost na hrvatskom nebu. Posla ima, a taj posao se na tržištu uredno naplaćuje, pa zašto ne bi tražili primjerene plaće i radne uvjete?
Neki smatraju da imaju više od hrvatskog prosjeka, čak i više od političara, pa, eto, ne bi trebali tražiti povišicu. Koga briga? Neka imaju i još više. Zaslužili su. Usput, to što se vi bojite pitati poslodavca za povećanje plaće ili se ne znate organizirati za štrajk – to je vaša stvar, a to što kontrolori traže povišicu ionako ne utječe na vaša primanja.
Što se više hrvatskih radnika bude ponašalo kao kontrolori – svima bolje
Što se više radnika u ovoj zemlji bude ponašalo upravo onako kako se ponašaju kontrolori leta – tako da na sve zakonske načine, uključujući štrajk, traže primjerene plaće i radne uvjete – to će ovoj zemlji biti bolje. Jesmo li na zajedničkom europskom tržištu rada? Jesmo. Imamo li europske cijene? Uglavnom imamo, u nekim stvarima smo i skuplji. Radimo li jednako kvalitetno kao i oni u Njemačkoj ili Nizozemskoj? Konkretno, kontrolori leta rade. E, pa onda njihov rad upravo vrijedi tu europsku, a ne neku balkansku cijenu rada.
Kontrolori se ponašaju upravo onako kako bi se svaki hrvatski radnik na zajedničkom tržištu Europe, sutra i sa zajedničkom valutom, trebao ponašati. Pošteno radim, kvalitetno radim, onda me i plati sukladno tome, sukladno europskim normama! Ili kao poslodavac snosi posljedice neplaćanja ljudi, od odlazaka (što imamo u ugostiteljstvu i turizmu) do štrajka. To vam se, dragi poslodavci, državni i privatni svejedno, ako niste znali, zove kapitalizam.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala