GRADSKA plinara Zagreb-Opskrba izgubila je koncesiju na opskrbu oko 290.000 korisnika plinom u Zagrebu, a posao je preuzelo Međimurje-plin iz Čakovca.
Razlog je to što na dva natječaja nije mogla ponuditi nižu cijenu od Međimurje-plina, a sada je odjednom ponudila 0.0001 euro manju cijenu i poziva ljude da prijeđu s javne opskrbe (koju po novom osigurava Međimurje-plin) na tržišnu (koju može ponuditi bilo tko).
Na internetskoj stranici pozvali su sve svoje kupce na području Zagreba, Zaprešića i Velike Gorice da ostanu kupci GPZ-O-a i prijeđu na tržišni model opskrbe umjesto da budu na javnom modelu, koji od 1. lipnja preuzima Međimurje-plin.
Interes je očito velik jer se formiraju redovi ispred GPZ-O-a od nekoliko desetaka ljudi koji se žele prebaciti na tržišni model samo da bi ostali klijenti GPZ-O-a. Izračunali smo koliko bi mogli uštedjeti.
Ušteda je minorna, oko 11 centi mjesečno
Prosječno kućanstvo u Zagrebu godišnje potroši oko 12.000 kWh plina, što ga svrstava u tarifni model TM2. Cijena koju će Međimurje-plin naplaćivati je 0.0522 eur/kWh (bez PDV-a). Uz to je dio cijene fiksna mjesečna naknada, koja iznosi 1.33 eura.
Dodaje se PDV od 5 posto, a zatim oduzima državna subvencija, koja će od 1. listopada iznositi 0.0072 eur/kWh. Trenutna subvencija je 0.0199 eur/kWh, pa će zbog njenog smanjenja svima u državi rasti cijena.
Gradska plinara Zagreb-Opskrba (GPZ-O) kućanstvima nudi cijenu od 0.0521 eur/kWh, 0.0001 euro manje od Međimurje-plina, ali s obzirom na to da su izgubili javnu koncesiju, to mogu napraviti samo po tržišnoj opskrbi, kao i bilo koja kompanija u Hrvatskoj koja prodaje plin.
Prema našem izračunu, kućanstvo s potrošnjom od 12.000 kWh godišnje plaćat će 588.08 eura ako ostane u javnoj opskrbi kod Međimurje-plina, a ako se prebaci na tržišnu opskrbu kod GPZ-O-a, plaćat će 586.82 eura. To je godišnja ušteda od 1.26 eura, dakle 11 centi mjesečno.
Sasvim je svejedno tko će vam biti opskrbljivač
S tehničke strane nema nikakve razlike jer se radi o istom plinu u istim cijevima. U javnoj opskrbi trošak transporta, skladištenja, distribucije plina i trošak opskrbe određuje Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA).
Trošak distribucije plina HERA određuje za svakog distributera plina ovisno o njegovim opravdanim troškovima, zbog čega je različita cijena u različitim dijelovima Hrvatske. Najveća razlika u cijeni pojavljuje se u marži, a onaj opskrbljivač koji ponudi najnižu cijenu na javnom natječaju jedini može opskrbljivati određeno područje po modelu javne opskrbe.
Gradska plinara Zagreb - Opskrba na dva natječaja nije mogla ponuditi najnižu cijenu, a odjednom je smanjila taman za 0.0001 euro
Međutim, GPZ-O je izgubio na natječaju jer je ponudio veću cijenu od Međimurje-plina, čime je izgubio pravo na opskrbu Zagreba po javnom modelu. No odjednom su našli način da ponude smanje cijenu za 0.0001 eur/kWh, ali to mogu napraviti samo po tržišnom modelu. Zbog toga nagovaraju stanovnike Zagreba da s javne opskrbe prijeđu na tržišnu.
Cijena plina za kućanstva u tržišnoj opskrbi plinom slobodno se formira na tržišnim osnovama, što znači da je predmet dobrovoljnog sporazuma opskrbljivača i krajnjeg kupca. Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) i ovdje kontrolira dio cijene (skladištenje, transport i distribuciju), ali trošak nabave plina i opskrbe plinom opskrbljivač određuje samostalno.
Tržišna opskrba koju nudi Gradska plinara Zagreb - Opskrba je rizičnija
Kućanstva se mogu prebacivati s javne opskrbe na tržišnu i obratno. Ali prilikom potpisivanja ugovora o tržišnoj opskrbi, koji sada mnogi potpisuju s Gradskom plinarom Zagreb - Opskrba, treba paziti na ostale ugovorne uvjete osim cijene.
Posebnu pozornost treba obratiti na trajanje ugovorne obveze i moguće novčane naknade za prijevremeni raskid ugovora. Po zakonu, dok traje postupak promjene opskrbljivača, kupac u svakom trenutku može odustati od toga bez ikakvih troškova
Ako ugovor o opskrbi s postojećim opskrbljivačem sadrži određene pogodnosti (npr. popuste ili poklone) za kupca, ugovor može sadržavati odredbe o vraćanju iskorištenih pogodnosti ako se raskida prije ugovorenog roka.
Zašto spašavati uhljebe ako je svejedno kome plaćate?
Gradska plinara Zagreb - Opskrba i Međimurje-plin javne su kompanije, prva u vlasništvu Grada Zagreba, a druga Grada Čakovca. S aspekta vlasništva nema tradicionalne dileme tržišno-javno. S tehničkog aspekta nema nikakve razlike jer se radi o identičnom proizvodu (plin) iz iste infrastrukture (plinovodna mreža).
Razlika je isključivo u opskrbi, po tržišnom modelu ili javnom. Gradska plinara Zagreb-Opskrba potpisanu cijenu u ugovoru mora poštovati, ali ti ugovori mogu sadržavati skrivene troškove za kupce. Stajati u redu za nešto što je nesigurnije samo da bi se uštedjelo 1.26 eura godišnje definitivno nije mudra odluka.
Još je manje mudro davati povjerenje kompaniji koja u dva javna natječaja, o kojima im ovisi većina kupaca zbog kojih ostvaruje preko 300 milijuna eura prihoda, nije mogla ponuditi najnižu cijenu. A sada kada su te kupce izgubili, nude taman toliko nižu cijenu da mogu tvrditi da je niža.
Još je manje pametna ideja prebacivati se na rizičniju opskrbu (s javne na tržišnu) u kompaniji koja je poznata kao gnijezdo uhljeba i nepotizma.
Građanima Zagreba trebalo bi biti sasvim svejedno tko naplaćuje jer se radi o identičnom proizvodu koji ide identičnom infrastrukturom i istom obliku vlasništva. Ovako se samo pokušava sačuvati što više radnih mjesta uhljebljenih ljudi po Gradskoj plinari Zagreb-Opskrba.