Foto: Facebook
MODNI mačak konzervativne scene u Hrvatskoj i jedan od najekstremnijih katoličkih ideologa, Vice John Batarelo, iziritiran novinarima "piskaralima" koji ne dijele njegove ultra konzervativne stavove, napisao je na svom Facebook profilu kako nema važnijeg ljudskog prava od prava nerođenog djeteta da se rodi.
"A stvar je vrlo jednostavna. Nema važnijeg ljudskog prava od prava nerođenog dijeteta da se rodi. Točka. To nije ideologija, to nije politika, to je obrana ljudskog dostojanstva. I poduzeti ćemo sve edukativne i legalne korake u usklađivanju postojećeg zakona koji dozvoljava ubojstvo nerođene djece s vrednotama hrvatskog Ustava (čl. 3 & 21.), kao i buđenje svijesti i savjest da pobačaj nikada nije opcija".
Prvi problem s ovom Batarelovom tezom je što prema trenutnoj formulaciji ljudskih prava u Općoj deklaraciji o ljudskim pravima, u pravnom smislu embrij i fetus nisu ljudska bića sve dok se ne rode. Drugačije rečeno, čovjek stječe ljudska prava i dostojanstvo rođenjem.
"Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i sviješću te trebaju jedna prema drugima postupati u duhu bratstva." (Čl. 1)
Drugi se problem krije u tome što embrij ljudskog bića do trenutka kada je zakonski dopušten pobačaj (10. tjedan) nema dovoljno razvijen mozak da bi uopće posjedovao svjesnost u punom smislu. Nema mogućnost reflektiranja ni o sebi, ni o svijetu.
U znanstvenom članku "Pojava ljudske svijesti: od fetusa do neonatalnog života", Lagercrantz i Changeux definiraju svjesnost kao senzornu svjesnost tijela, sebe i svijeta te tvrde da fetus (oko 9. tjedna) možda i je svjestan tijela (npr. boli, reagira na zvukove, mirise i pokazuje facijalne ekspresije), međutim te su rekacije najvjerojatnije unaprijed programirane i imaju nesvjesni izvor. Fetus je uostalom gotovo u stalnom nesvjesnom stanju spavanja.
Treći je problem Batarelove neistinite tvrdnje da nema važnijeg ljudskog prava od prava nerođenog djeteta da se rodi, što implicira da je život embrija ili fetusa u prednosti pred formiranim i razvijenim životom majke. Drugačije rečeno, "nerođeno dijete" mora biti rođeno pod svaku cijenu. Takva teza prema kojoj je pravo odrasle, razvijene i samosvjesne osobe podređeno pravu "nerođenog djeteta" u embrionalnoj fazi, nema baš nikakve šanse za univerzalizacijom.
Četvrti je problem što mu je vlastita ideologija netransparentna. Poima ljudsko biće iz vlastite kršćanske perspektive kao spoj nematerijalne duše i materijalnog tijela od začeća do smrti te ne razumije da polazi od znanstveno nedokazanih metafizičkih pretpostavki. Ne razumije ni to da mu cijela teza pada u vodu bez kršćanskih metafizičkih pretpostavki i da nema osnovu za nametanje vlastitih stavova o pobačaju svim ljudima koji ne dijele njegove metafizičke pretpostavke te etičke norme i vrijednosti koje proizlaze iz njih.