TJEDAN dana nakon predaje posljednjih ponuda za borbene avione proizvođač F-16 Lockheed Martin održao je brifing za hrvatske novinare na kojem je izneseno zašto smatraju da je njihov avion najbolji izbor za Hrvatsku. Sličan brifing održao je i švedski SAAB koji, kao i Sjedinjene Američke Države, Hrvatskoj nudi nove avione.
>> Amerikanci i Šveđani u Hrvatskoj reklamiraju borbene avione, pogledajte snimke
>> Stigle su sve konačne ponude za borbene avione
Lockheed Martin u igri s dvije ponude
Razlika je, međutim, što Lockheed Martin ima u igri dvije ponude. Novi F-16 Block 70, koji nudi SAD i za koji se pretpostavlja da će biti najskuplja ponuda, te rabljeni F-16 Block 30 Barak koji Hrvatskoj nudi Izrael. Izabere li Hrvatska bilo koju od ove dvije ponude, Lockheed Martin će imati koristi. Zbog toga su se i sami uključili u bitku, iako Hrvatska o kupnji formalno pregovara samo s vladama država ponuđača, a ne i s tvrtkama.
Surađivat će i ako kupimo polovne F-16
"U uznapredovalim smo pregovorima sa šest hrvatskih kompanija s kojima bismo mogli ostvariti poslovnu suradnju ako se Hrvatska odluči za F-16. Zasad ne mogu reći o kojim je kompanijama riječ, ali pregovori idu jako dobro", rekao je J.R. McDonald, potpredsjednik Lockheed Martina. Poslovna suradnja s tih šest kompanija, tvrde u LM-u, u igri je i ako se Hrvatska odluči za polovne F-16.
U Zadru regionalni centar za obuku
Osim toga, spomenuta je i mogućnost uspostavljanja regionalnog trenažnog centra u Zadru koji bi služio za obuku plota iz više zemalja koje koriste F-16. Također iz Lockheed Martina su napomenuli da bi baza u talijanskom Avianu, u kojoj su dvije eskadrile F-16, bila na raspolaganju Hrvatskoj u procesu prilagodbe i obuke.
"Hrvatski piloti bi se obučavali u Sjedinjenim Američkim Državama, ali osoblje iz Aviana, koji je na 40 minuta leta, bilo bi na raspolaganju u ranom procesu ako se ukaže bilo kakva potreba", rekao je McDonald.
>> Pompeo: Ponudit ćemo vam dobre uvjete za avione pa vi odlučite
Znaju da nam se žuri
U Lockheed Martinu znaju da se Hrvatskoj žuri jer se dovela do situacije da eskadrila MiG-ova 21 uskoro neće moći letjeti pa nisu propustili napomenuti da bi bilo dobro da se ugovor što prije potpiše.
"Isporuka će ovisiti o tome kad se potpiše ugovor. Govorimo o rasponu od dvije do četiri godine jer i druge zemlje čekaju avione. Ako Hrvatska uskoro potpiše ugovor, prvi bi avioni mogli stići 2023. ili 2024.", rekao je McDonald.
"Klub strateških partnera"
O financijskim aspektima ponude nije bilo riječi, kao ni o operativnim troškovima. F-16 nije ni jeftin u startu niti je njime jeftino letjeti. Operativni troškovi su vjerojatno niži nego kod dvomotornog francuskog Rafala, ali viši nego kod švedskog Gripena.
"Kad se razgovara o troškovima, treba imati u vidu sposobnosti aviona o kojem se govori. Kada bi se gledalo samo na troškove, onda bi ratno zrakoplovstvo trebalo uzeti Cessne", zaključio je McDonald koji nije propustio napomenuti da se kupnjom F-16 ulazi u klub strateških partnera Sjedinjenih Američkih Država te da je to također jedna od prednosti koju donose i američka i izraelska ponuda.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.