Informatički stručnjak Lucijan Carić, koji se u javnosti istaknuo kao kritičar trošenja javnog novca na projekt robotaksija Mate Rimca, objavio je zanimljiv tekst o toj temi na Facebooku.
>> Izraelski softver, korejski auti... Za ovo je EU Rimcu dala 180 milijuna eura
Tekst uz dozvolu autora prenosimo u cijelosti.
"Ne određuje nas to jesmo li Hercegovci, Srbi, Bosanci, Hrvati, Albanci, Česi ili Nepalci, ne određuje nas jesmo li visoki ili niski, lijepi ili ružni, debeli ili mršavi, već nas određuje istinitost naših riječi, snaga naših argumenata, ispunjena obećanja, naša čast, poštenje, dobra vjera i mnoge druge važne, ali izgleda zaboravljene odlike.
Promašeni napadi na Rimca jer je Hercegovac
Napadi na Matu Rimca zato što je Hercegovac ili Bosanac nedostojni su, ali i potpuno promašeni. Takav javni diskurs govori ne samo o potpunom nedostatku argumenata već i o potpunoj neupućenosti u temu o kojoj se iskazuje neko vlastito mišljenje.
Sviđa mi se i naknadna 'pamet' nekih koji su se sada sjetili debatirati kako P3M ne razvija potpuno autonomnu vožnju, već ju kupuje od Mobileyea. P3M i Mate Rimac nikad nisu ni obećali razvoj vlastite potpune autonomije, već kupnju iste od jednog od tri vodeća proizvođača.
>> Registar afera: Afera Robotaxi
Umjesto što se svojevremeno javno debatirala moja debljina, neuspješnost, jalnost i krafnožderstvo, trebalo je zaista razgovarati o onome što sam govorio. Upozorio sam na nerealna obećanja zbog kratkih rokova koje je - pogotovo u Hrvatskoj - nemoguće održati, na ovisnost o još nepostojećoj tehnologiji koju u međuvremenu treba proizvesti netko drugi, na potpunu netransparentnost i arbitrarnost dodjele bezobrazno visokog iznosa javnog novca tek osnovanoj tvrtci bez ikakve povijesti poslovanja - doslovno na časnu riječ, na potpun izostanak bilo kakvog due dilligencea projekta (osim privatne, tajne i nikad objavljene studije izvodljivosti).
Već i sam opis problema je potpuno promašen
Da bude jasno, ono što piše u NPOO-u na stranicama 363-369, pod točkom C1.4. R5-I2, i naslovom 'Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture' je utter bullshit (potpuno sranje, op.a).
Već sama preambula, opis problema za koje se nudi rješenje, pod naslovom 'Izazov' potpuno je promašena. Preambula prvo ističe problem sigurnosti prometa na cestama koji robotaksiji - budući navodni finalni proizvod P3M - ne mogu riješiti. Taj problem mogu riješiti, i već ga sada rješavaju, sustavi autonomne vožnje.
No sustavi autonomne vožnje nisu predmet razvoja ni kompetencija P3M. Robotaksiji mogu tek u određenoj mjeri doprinijeti povećanju sigurnosti na cestama, ali isključivo primjenom autonomije koju je proizveo netko drugi. Također, kako bi se smanjile štetne emisije poput CO2 i drugih, nisu potrebni robotaksiji. Isti, čak i brži, učinak imalo bi, recimo, poklanjanje električnih vozila taksistima, uz obvezu korištenja električnih vozila u taksi službi.
Mate i njegove firme moraju odgovoriti na brojna pitanja
Cijelo vrijeme ponavljam kako Mate, ali i njegove firme, moraju odgovoriti na brojna pitanja i dati brojna pojašnjenja te kako odgađanje tih odgovora i pojašnjenja radi samo na njegovu štetu.
Ta pitanja nisu je li Mate Hercegovac ili Bosanac, već na primjer zašto je pričao o prodajama koje se nikad nisu dogodile, zašto je lakše ući u Shin Bet nego doznati broj vozila koja je isporučio, zašto nije objavljena studija izvodljivosti kojom se opravdavalo dobivanje velikog iznosa javnog novca (dobra poslovna praksa je da se te studije objave uz izbacivanje dijelova koji predstavljaju poslovne, industrijske tajne i sl.), zašto ponovo na vrijeme nije predao poslovne izvještaje i zašto je ignorirao novinarska pitanja po toj temi, zašto je obećao isporuku robotaksi vozila petog nivoa autonomije kada ta autonomija ne postoji i ne zna se kada će biti dostupna, koji je smisao osnivanja firme u UK-u i financijskih transfera tamo, što su točno usluge i proizvodi koje P3M isporučuje Rimac Technologyju i koja je struktura plaćanja za vanjske usluge. Ova pitanja potpuno su legitimna - radi se o javnom novcu.
Tko će preuzeti političku odgovornost? Nitko
S druge strane, hrvatska vlada treba odgovoriti na pitanje zašto je ovaj projekt dogovaran potpuno netransparentno i iza zatvorenih vrata, tko je u ime vlade, odnosno države, proveo due dilligence i odlučio ili jamčio kako taj projekt ima smisla, zašto su i temeljem kojih kriterija ogromna sredstva dodijeljena start-upu bez ikakve poslovne povijesti i na temelju kojih kompetencija i, najvažnije - tko će preuzeti političku odgovornost kada na kraju cijeli projekt neslavno propadne.
Na zadnje pitanje mogu vam odmah ponuditi odgovor - nitko", piše Carić.