Francuska ipak neće sama prijeći jednu od "crvenih linija" Vladimira Putina. Za sada neće poslati vojne instruktore koji bi trebali obučavati Ukrajince u Ukrajini. Tijekom zajedničkog obraćanja novinarima s ukrajinskim predsjednikom Volodimirom Zelenskim u Elizejskoj palači, predsjednik Macron je odgodu slanja objasnio finalizacijom dogovora koalicije koja bi trebala, po njemu, biti gotova za nekoliko dana. Po tome, prelaženje te "crvene linije" samo je pitanje dana, ili tjedana.
Koliko će dolazak instruktora pomoći ukrajinskoj vojsci? Ovisi o puno faktora. Prvi je koliko će instruktora doći. Nekoliko desetaka neće značiti puno. Nekoliko stotina hoće. Drugo, koliko je ukrajinska vojska spremna investirati u obuku vojnika? Ni ukrajinski instruktori nisu nesposobni. Dapače, s dvije ili više godina ratnog iskustva itekako imaju znanja i vještina.
Problem je bio što ukrajinska vojska nije imala volje (a često ni vremena) organizirati temeljitu obuku, pa su pričuvnici završavali na bojištu nakon minimalne, a često nikakve obuke. Puno bolju obuku dobili su oni Ukrajinci koji su imali sreće (ili veze) da ih pošalju u Poljsku, Njemačku, Ujedinjeno Kraljevstvo i druge države gdje su ih obučavali - kako je to objašnjeno ukrajinskoj javnosti - NATO instruktori.
Iako je to rješenje dobro (obuka se izvodi i dalje), ima i svoje nedostatke. Najveći je ograničenost kapaciteta koje europske vojske mogu ponuditi za obuku Ukrajinaca. Stoga bi obuka u Ukrajini riješila taj problem. Povrh toga, na poligonima u Francuskoj francuska vojska će uvježbati jednu brigadu (4500 vojnika) Ukrajinaca.
Stižu borbeni avioni Mirage 2000-5
Ukrajince je više obradovalo da će iz Francuske u Ukrajinu doći višenamjenski borbeni avioni Mirage 2000-5. Iako se ne ustežu prebaciti da su Miragei zakasnili godinu dana. Francuski izvori spominju pet, a ukrajinski 27 aviona. Prije će biti pet, pa onda možda naknadno još koji. Macron je objavio da će obuka pilota i tehničkog osoblja započeti već na ljeto te da će trajati pet do šest mjeseci. Tako bi Miragei mogli doći u Ukrajinu oko Nove godine ili nešto kasnije.
Iako su Ukrajinci tražili Miragee od početka rata, zašto ih je Pariz odlučio poslati sada? I to u vrijeme kad bi u Ukrajinu trebali doći deseci aviona F-16. E, u tome je problem. Isporuka F-16 kasni i možda od nje neće biti ništa sve do kraja 2024. godine. Tako bi Miragei mogli doći u Ukrajinu istovremeno s F-16.
Kada bi se zbrojili svi Ukrajini obećani avioni, ukrajinsko ratno zrakoplovstvo trebalo bi dobiti više od 80 F-16. To znači da bi trebali imati barem 80 pilota osposobljenih ne samo za letenje već i za ratovanje, a uobičajeno je imati dva pilota po avionu.
Obuka ukrajinskih pilota za F-16 ide jako, jako sporo
I tu je nastao problem. Obuka budućih ukrajinskih pilota za F-16 ide jako, jako sporo. Moglo bi se reći da stoji. Obuku su na sebe preuzele tri države – Rumunjska, Danska i Sjedinjene Države. Rumunjsko središte za obuku još uvijek nije proradilo. Dansko ratno zrakoplovstvo školuje osam Ukrajinaca.
Problem je što zbog prelaska s F-16 na F-35 dansko ratno zrakoplovstvo više nema potrebu za središtem za obuku za F-16 te je njegovo gašenje planirano za studeni ove godine. Naravno, politika može donijeti odluku da središte za obuku nastavi s radom zbog potreba Ukrajine. Nažalost za Ukrajince, to je vrlo malo vjerojatno.
Posebno je zanimljivo da je u Sjedinjenim Državama na obuci samo 12 Ukrajinaca iako tamošnji kapaciteti ratnog zrakoplovstva i nacionalne garde omogućavaju školovanje njih deset puta više. Zašto samo 12? Zato što se Amerikancima ne žuri da avioni F-16 stignu u Ukrajinu. Naročito se ne žuri Lockheed Martinu koji ih proizvodi. Iako je prvi prototip prvi put poletio daleke 1974. godine, F-16 se još uvijek odlično prodaje pa budući vlasnici stoje u podužem redu. Tako će bugarsko ratno zrakoplovstvo dobiti prve F-16 Block 70 tek tijekom 2027. godine.
Zbog toga Lockheed Martin nikako ne želi da se s F-16 dogodi isto što se dogodilo s Leopardima 2, Challengerima 2 i Abramsima - da potencijalni kupci gledaju snimke ostataka njihovih aviona koje su oborili Rusi. To zasigurno ne bi povećalo prodaju.
Problemi s Abramsima i Leopardima
U strahu su da im se ne dogodi isto što i General Dynamicsu, koji mora slušati kritike na račun svojih Abramsa, za koje Ukrajinci tvrde da su skoro pa neupotrebljivi. CNN je 29. svibnja objavio reportažu o Abramsima u Ukrajini koja je prepuna kritike. Posade tvrde da je oklop pretanak, da ne štiti od dronova kamikaza, da imaju problema s motorom, a po kiši i magli kondenzacija može spržiti elektroniku. Još prošlog ljeta ništa nisu bolje prošli ni Leopardi 2.
Postavlja se stoga pitanje tko će platiti 24 milijuna dolara za Abrams (M1A2) ili 30 milijuna dolara za Leopard 2A8 kad za 2.5 milijuna dolara od Kineza mogu dobiti Type 99 tvrtke Norinco. Jest da je kineski tenk slabiji po skoro svemu od američke i njemačke konkurencije, ali je li to bitno kad će sva tri jednako "lijepo" gorjeti kad ih uništi dron kamikaza koji će ih precizno pogoditi u najosjetljiviji dio? Stoga ne čudi prodor južnokorejskog tenka K2 Black Panthera na europsko tržište, koji po komadu košta samo 8.5 milijuna dolara.
Kako se sa svakim novim uništenim Abramsom u Ukrajini smanjuju šanse da će naći nove kupce, General Dynamics je pokrenuo medijsku kampanju s bivšim američkim časnicima koji tvrde da nije problem u tenkovima, već u nesposobnim ukrajinskim posadama. Sigurno je pak da više nijedan Abrams neće put Ukrajine. Barem ne ako se pita ekipu iz General Dynamics Land Systemsa.
Lockheed Martin se nikako ne bi htio naći u istoj situaciji pa snažno lobira protiv isporuka F-16 Ukrajincima. Velikog saveznika ima u samom predsjedniku Bidenu, koji također nije oduševljen njihovom isporukom. Ne toliko zbog brige za buduću prodaju F-16 koliko zbog bojazni da bi ih Ukrajinci mogli iskoristiti za uništavanje ciljeva u Rusiji.