INDEX ISTRAGE

Doznajemo: Marićevi ljudi nadležni za biznis čovjeka koji je ugostio Marića na jahti

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

"NI KREDIT HBOR-a, ni porezni dug, ni oprost duga, ni bilo što u mom mandatu", rekao je prije dva dana ministar financija Zdravko Marić, želeći otkloniti sumnju u potencijalni sukob interesa nakon što je otkriveno da ga je na svojoj luksuznoj jahti od 22 metra, procijenjenoj na 800 tisuća eura, na četiri do pet dana ugostio poduzetnik Blaž Pavičić.

I sam Pavičić pokušao je svojim izjavama otkloniti svaku vezu s Ministarstvom financija u smislu sukoba interesa, kazavši da nisu koristili nikakve povlastice ni kredite za vrijeme mandata Zdravka Marića kao ministra financija.

Iako i Marić i Pavičić pokušavaju uvjeriti javnost da nema sumnje na sukob interesa, Index istrage otkrivaju kako je za poslovanje Pavičićevih tvrtki ipak ključno Ministarstvo financija, odnosno Carinska uprava. Naime, Pavičićeve tvrtke posjeduju niz vlastitih carinskih i trošarinskih skladišta te obavljaju opskrbu brodova, za što imaju i osam važećih koncesija.

>> Marića je na jahti ugostio Blaž Pavičić. Otac mu je Linićev i Obersnelov prijatelj

Koliko je puta Carinska uprava bila u nadzoru njegove tvrtke, nije nam za sada poznato. Iz Pavičićeve tvrtke tek kratko objašnjavaju kako Carinska uprava obavlja "kontinuirani nadzor carinskih i trošarinskih skladišta". No krenimo redom.

Vodeći hrvatski opskrbljivač brodova s dobiti od 8.9 milijuna kuna

Blaž Pavičić veže se uz osam tvrtki, od kojih su najbitnije Amec Rijekatekstil, gdje je u Upravi od 2008. godine, te Amec Opskrba brodova, nova tvrtka gdje je direktor od ove godine. Stvarni vlasnik u obje tvrtke je njegov otac Mirko Pavičić. Tvrtka Amec Rijekatekstil prošle je godine imala 156 zaposlenih i zabilježila je dobitak od 8.9 milijuna kuna, a prosječna plaća iznosi pet tisuća kuna. Ukupni prihod im je 165.9 milijuna kuna.

Na službenim stranicama tvrtke stoji da je ta tvrtka "vodeći hrvatski opskrbljivač brodova", a od 1990. godine djeluje na području Hrvatske. Od pristupanja Hrvatske EU proširili su djelovanje i na luke Slovenije i Italije. U registru koncesija vidljivo je 27 koncesija koje su izdale razne lučke uprave, od kojih je aktivno njih osam. Koncesije koje izdaju lučke uprave odnose se na "obavljanje djelatnosti opskrbe brodova robom".

Osam aktivnih koncesija

Pavičić je, nakon što je otkriveno da je ministar financija Marić gostovao na njegovoj 800 tisuća eura vrijednoj jahti, rekao da "koncesije spadaju pod Ministarstvo mora, a ne pod ingerenciju ministra Marića", kao i da "opskrbu brodova za koje je potrebna koncesija rade unazad 20-ak godina, dok je ministar još vjerojatno bio na fakultetu".

U odgovoru na upit Indexa o koncesijama iz tvrtke Amec Rijekatekstil kažu da nemaju 27 koncesija, već da je aktivno njih osam. Naime, istražujući odnose Ministarstva financija s tom tvrtkom u upitu smo ih podsjetili da su naknade za koncesiju u nadležnosti poreznog tijela, odnosno Ministarstva financija, te da njihova tvrtka ima vlastita carinska i trošarinska skladišta te obavlja opskrbu i tzv. duty free robom, što je opet u nadležnosti Ministarstva financija i Carinske uprave. No Pavičićeva tvrtka u bitnom dijelu to negira.

>> Vlasnik jahte: S Marićem sam se počeo družiti nakon što je postao ministar

"Zahtjevi za koncesiju predaju se direktno nadležnoj lučkoj upravi, koja na temelju Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama te Uredbe o postupku davanja koncesije na pomorskom dobru i statuta, donosi Odluku o davanju koncesije. Na temelju donesenih odluka lučkih uprava sklapaju se  ugovori  o koncesiji između Lučke uprave, kao davatelja koncesije i ovlaštenika koncesije. Jasno, ako ovlaštenik uspije udovoljiti traženim uvjetima. U svakom zaključenom Ugovoru o koncesiji regulirana su prava i obveze ovlaštenika koncesije i davatelja koncesije, utvrđuje se vrijeme trajanja koncesije i naknada za koncesiju. Svi zaključeni Ugovori o koncesiji upisani su u Registar koncesija", stoji u odgovoru koji potpisuje predsjednik Uprave Pavičićeve tvrtke Dragan Rukavina.   

Kažu da ne obavljaju prodaju duty free roba. Demantiraju ih vlastite stranice

"Tvrtka AMEC Rijekatekstil d.o.o. ne obavlja prodaju duty free roba kako navodite, a naknadu za koncesiju plaća na temelju ispostavljenih računa Lučke uprave, sve prema odredbama iz Ugovora. Naknade za koncesiju jednake su za sve ovlaštenike na području pojedine Lučke uprave, a odluka o njihovoj visini  utvrđuje Upravno vijeće pojedine Lučke uprave. Dakle, kad su koncesije lučkih uprava u pitanju, suprotno Vašim navodima, u praksi ne postoje veze s Ministarstvom financija i Carinskom upravom", stoji u odgovoru koji smo dobili od Rukavine.

Službena stranica tvrtke

U tom odgovoru Rukavina tvrdi da njegova tvrtka "ne obavlja prodaju duty free roba", no na njihovim službenim stranicama doslovno stoji: "Imamo vlastita carinska i trošarinska skladišta te smo u mogućnosti vršiti opskrbu i tzv. duty free roba."  

Pitali smo ih i je li bilo postupanja Carinskog inspektorata ili Ministarstva financija vezano za skladište ili opskrbu brodova, koje je uređeno posebnim Pravilnikom Carinske uprave Ministarstva financija o "provedbi postupaka opskrbe plovila i zrakoplova", odnosno je li nekoliko puta Ministarstvo bilo u nadzoru. No nismo dobili jasan odgovor.

Nadležna Carinska uprava Ministarstva financija

"Tvrtka AMEC Rijekatekstil d.o.o. posjeduje odobrenja za ovlaštenog držatelja carinskih i trošarinskih skladišta, a poslovanje carinskih i trošarinskih skladišta je pod kontinuiranim nadzorom carinske uprave", stoji u odgovoru koji potpisuje predsjednik Uprave Rukavina. Podsjetimo, Carinska uprava sastavni je dio Ministarstva financija, na čijem je čelu ministar Zdravko Marić, gost na Pavičićevoj jahti.

Zatražili smo pojašnjenja od Marićeva ministarstva vezano za eventualna postupanja prema Pavičićevoj tvrtki u smislu nadzora. Iz Ministarstva financija kažu nam kako nisu nadležno tijelo za dodjelu koncesija na pomorskom dobru, pa tako i na lučkom području te da praćenje i izvršenje svih bitnih elemenata ugovora o koncesiji, uključivo i praćenje plaćanja naknade za koncesiju, ulazi u područje nadležnosti davatelja koncesije. Sve je to u nadležnosti inspekcija iz sustava Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Ministarstvo financija: Nije bilo nadzora jer Amec uredno ispunjava obaveze

No priznaju da sukladno Zakonu o koncesijama inspekcijski (naknadni) nadzor u odnosu na pravodobnosti, pravilnosti i potpunosti naplate naknade za koncesiju provodi inspekcija Carinske uprave.

"Poslovanje tvrtke Amec nije bilo predmetom navedene vrste nadzornog postupanja, s obzirom na to da je tvrtka Amec uredno ispunjavala sve svoje obveze po osnovi naknade za koncesije, pa nisu niti postojale pretpostavke za navedeno postupanje", stoji u odgovoru Ministarstva financija. Kako nam pojašnjavaju tvrtke koje se bave opskrbom brodova, u redovitom tijeku svari imaju odobrenja za carinska i trošarinska skladišta koja se izdaju u redovitom upravnom postupku.

"S obzirom na to da opskrba brodova podrazumijeva provedbu redovitih carinskih formalnosti u skladu s europskim (izravno primjenjivim) carinskim propisima, svi opskrbljivači na području Europske unije, pa tako i tvrtka Amec, podliježu jednakom i uobičajenom režimu carinskog poslovanja. Napominjemo da ne postoji posebni pravilnik, tj. nacionalni propis koji uređuje provedbu navedenih carinskih formalnosti, s obzirom na to da je za carinsko zakonodavstvo postoji isključiva nadležnosti Europske unije, tj. Europske komisije. U odnosu na neke isključivo tehničke posebnosti provedbe carinskih formalnosti uobičajeno se donose usmjerujući akti/smjernice carinskih službi, pa je tako na području RH ravnatelj Carinske uprave donio Uputu o provedbi postupka opskrbe plovila i zrakoplova, koja detaljizira tehnički aspekt primjene EU propisa", stoji u odgovoru Ministarstva financija u kojem se dodaje da je poslovanje opskrbljivača brodova redovita lučka djelatnost koja popratno podrazumijeva ispunjavanje i carinskih formalnosti koje su potpuno identične u svim lukama na području EU.

Povjerenstvo otvorilo slučaj

"Iz Ministarstva financija napominjemo da su sve tvrtke koje se bave opskrbom brodova na području RH, pa tako i tvrtka Amec, gospodarski subjekti koji desetljećima obavljaju istu djelatnosti te pri tome imaju potpuno jednake carinske statuse i podliježu jednakim mjerama kontinuiranog carinskog nadzora."

>> Novaković: Predmet je otvoren, sad ćemo dogovoriti što oko Marića treba istražiti

Naglasimo kako je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa otvorilo slučaj Marićeva petodnevnog gostovanja na jahti prijatelja s obzirom na to da dužnosnici ne bi smjeli primati darove veće od 500 kuna. Iz Povjerenstva su već najavili kako će u istrazi eventualne veze Pavičića i Marića zatražiti dokumentaciju od Ministarstva financija, Porezne uprave i HBOR-a.

Originalno objavljeno na Index istrage

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.